לרפא את יצירי כפיך

לרפא את יצירי כפיך
פסיכותרפיה לפרט, זוג ומשפחה, בגיבוי מחקר ותורת החיים היהודית

לרפא את יצירי כפיך

*דף ראשי 1 יששכר עשת: פסיכולוג קליני, רפואי, משפחתי, קוגניטיבי התנהגותי (CBT). משלב ערכי מוסר ואמונה דתית.טלפון: 049582323 לחצו כאן לפרטים באתר איט"ה 

*דף ראשי 2לחצו כאן כדי להגיע לבלוג שלי שם נמצאים פרשות שבוע לחיזוק חוסן נפשי, שנכתבות במהלך מלחמת חרבות ברזל. וגם דברים מהמציאות למי של מכיר אותה באמת.  

http://www.hebpsy.net/isaschar/PS9Ag78UGOkxkz6ggzZd.jpg

*דף ראשי 3 לחצו כאן כדי לקבל את החוברת "מדריך למטפלים בבתי ספר לסיוע לילדים מחנכות והורים בקשיי היום יום בעת שלום ומלחמה. פברואר 2024. 

*דף ראשי 4לחצו כאן  כדי להגיע לקישור לספר "הורות בדרכי שלום" שנמצא באתר עברית. ולמאמרים למטפלים באמצעות "הורות בדרכי שלום" המציעה התמודדות יעילה לטיפוח חוסן נפשי בילדים והורים. כולל המלצות להתמודדות מול איימי המלחמה (פברואר 2024)

 

*דף ראשי 5בספר פתח לנו שער סיפורים קצרים על רגעי יאוש שבהם נפתח שער לאפשרות שינוי וצמיחה. סוד פתיחת השער הוא בשילוב בין טיפול פסיכולוגי כחלק ממדע הרפואה ואמונה רוחנית. לחצו כאן כדי לגלות איך לרכוש את הספר. שם תמצאו גם קישור לתיקיה "סיפורי חסד" ובה דוגמאות מהספר. 

לחצו כאן  כדי להגיע לקריאה לעשית שלום בעולם הפנימי של אזרח יהודי החי בישראל. וטיפוח זהות יהודית-ישראלית

 תפילת בקשה מאלוהים מאת יששכר עשת אָנָּא אֱלֹהִים, מָלֵא בְּרוּחֲךָ, בְּחָכְמָה, בִּתְבוּנָה וְדַעַת, לַעֲשׂוֹת בְּכָל מְלָאכָה בְּהַצְלָחָה מְלֵאָה: אֶת הָאַמִּיצִים הַלּוֹחֲמִים וְהַמְּגִנִּים עַל אַרְצֵנוּ. ואֶת הַחֲטוּפִים וְאֶת הָעוֹסְקִים בִּמְלֶאכֶת שִׁחְרוּרָם. ואֶת הַמְּפֻנִּים וְהָעוֹסְקִים בְּסִיּוּעַ לְהָבִיא לִידֵי בִּטּוּי אֶת כּוֹחוֹתֵיהֶם. ואֶת הָעוֹסְקִים בִּמְלֶאכֶת רְפוּאַת הַגּוּף וְהַנֶּפֶשׁ לְחַזֵּק חֹסֶן נַפְשִׁי. ואֶת הַמִּשְׁפָּחוֹת הַפְּגוּעוֹת לְאַחוֹת אֶת שִׁבְרֵיהֶם. ואֶת הַמּוֹרִים וַהְמּוֹרוֹת הַמַּנְחִים אֶת יַלְדֵּנוּ מֵחֲשֵׁכָה לָאוֹר גָּדוֹל. ואֶת הַתּוֹרְמִים וְהַמִּתְנַדְּבִים לְמַעַן אַחְדוּת הֲמֵדִינַה. וְאֶת לֵב הָרְשָׁעִים שֶׁיְּאוֹר בָּם נִיצוֹץ טוּב הַלֵּב שֶׁקַּיָּם בְּכָל  הַיְּצוּרִים שֶׁבָּרָאתָ. 

פרשת ויקרא. לחצו כאן כדי להגיע לפרשה ולגלות שהקרבת קרבנות מטרתה התקרבות, יחס של קירבה. כך אנו מקריבים מכספנו למען מישהו היקר לנו או לקהילה. אבל אין בהקרבת הקרבן משום פגיעה עצמית. לכן קרבנות ומוות במלחמה יש להם ערך אם הם מקדמים שלום ביננו ובין שכננו ומקדמים גם צדק חברתית ואחוות עמים. עקידה אמורה להסתיים בחיזוק האמונה בטוב שבאדם ובקדושת החיים.   

אנו בחודש אדר: יאוש ותקווה הולכים ביחד. זאת עונת השינויים במעבר בין החורף לתחילת האביב. אפשר להתענג מעט על הקור הטבעי שעוד נתגעגע אליו. לקרירות מזגן יש ריח אחר. פורים הוא חג השינויים הקורים באופן טבעי ושאנו יוצרים במו ידינו. נאחז בשינויים. הם חלק חשוב ממהות חיינו. לחצו כאן לקרוא עוד על חודש אדר, ולזכור ששינוי הוא מנגנון ההתפתחות שלנו. 

לחצו כאן כדי לקרוא איך להתחיל בדרך תיקון המידות. שיפור עצמי מתמיד לאורך השנה. לחצו כאן כדי להכיר את התיקיה תורת הנפש בפרשת השבוע. מראשית השנה בכל שבוע תוכלו לעסוק בתיקון עצמי באמצעות ידע פסיכולוגי מחקרי שנמצא בפרשות השבוע. 

  לחצו כאן כדי ללמוד על שיטות שונות רובן מגובות מחקר לטיפול באבל מורכב (יולי 2017)

לרופאי משפחה ולמטפלים שעובדים עם רופא משפחה. לחצו כאן כדי להגיע לויקירפואה לדפים שבהם תמצאו כיצד להטמיע התערבויות מעולם הטיפול הקוגנטיבי התנהגותי בעבודת רופא המשפחה. (ינואר 2017)

לחצו כאן כדי ללמוד שימוש בשיח על הדאגות הקיומיות בגישה האקסיסטנציאלית של ארווין יהלום, מסייעת בשיקום חולים ופצועים הנמצאים בסכנת חיים. (אוגוסט 2016)

  לחצו כאן כדי לקרוא על כישורי חיים בסיסיים אותם ניתן להפעיל כדי לווסת רגשות, להתאים מחשבות למציאות, ולרכוש התנהגויות מועילות. השתמשו בתרשים הזרימה כדי לבצע את השינויים. השתמשו בCBT בעצימות נמוכה כדי לקדם שינויים. (יולי 2016)

  לחצו כאן כדי לקרוא איך לשמור, לטפח או לתקן זוגיות. המלצות לזוגות קיימים ולזוגות בתחילת דרכם. מיודע למטפלים, בני ובנות זוג והורים. (ינואר 2015)

  לכל אוהבי האהבה.  לחצו כאן   כדי ללמוד להנות מטובה ולא לסבול מקללתה. המאמר נועד לציבור הרחב, להורים ולמטפלים. את המאמר ומבוא מאת ארנון רולניק תוכל לקרוא בלחיצה כאן . לחצו כאן   לקרוא עוד על אהבה מאת ארנון רולניק וגם לשמוע את המאמר בקישור המצורף בסוף הכיתוב שם.(אוגוסט 2013)  

רוצים לשאול, להגיב, לבקש: כיתבו בתחתית כל מאמר. תשובה מובטחת. לחצו כאן כדי להגיע לכרטיס שלי באתר איט"ה שם תמצאו פרטי התקשרות. תשובה מובטחת.  

ברוכים הבאים לאתר העוסק  בפסיכותרפיה לפרט, זוג ומשפחה, בגיבוי מחקר ותורת החיים היהודית

ילדים וילדות נערים ונערות יקרים. אני שם לב שכבר יש לכם תוכניות לחיים המבוגרים שיהיו לכם. זאת אומרת שאתם מלאי בתקווה. אתם כמו עצים בריאים הצומחים לגובה ומכינים את עצמם לתת לעולם פירות מתוקים ועסיסיים. אני רואה כמה אתם נהנים מקשרים עם אנשים, עם החי, הצומח והדומם. אני שם לב איך אתם נהנים להיות חופשיים, לאתגר עצמכם, ולהמשיך לנסות גם אם לא הולך. למדתי שאתם מבקשים קצת הגנה ובעיקר שיברכו אתכם ויאמינו בכם. תודה שלימדתם אותי משהו חשוב על איך חיים נכון. אני מתרגש מאד לומר דברים אלו, אוהב ומעריץ אתכם. שלכם סבא יששכר                                                               

אתר זה מזמין מטפלים, רופאים והקהל הרחב, להעמיק בפסיכותרפיה מגובת מחקר המשלבת ערכי מוסר, אמונות דתיות ותורות חיים. בדף בית זה שלושה חלקים: א. מאמרים על פסיכותרפיה מגובת מחקר, מתחשבת מוסר, תרבות ואמונה. ב. פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית.  

באתר זה ניתן מקום מרכזי לתורת החיים המוסריים היהודיים שניתנה על פי האמונה על ידי אלוהים, ולחשיבה המדעית שהיא אחת המתנות שאלוהי החסד נתן באהבה לבני האדם. לכן ניתן להשתמש במאמרי האתר ללא בקשת רשות מפורשת מהכותב, אבל יבורכו האומרים דברים בשם אומרם. כך עוד אחרים יוכלו להגיע לאתר ולקחת דברים לעצמם.

ההמלצות באתר זה אינן תחליף לטיפול מקצועי. נותני ההמלצות באתר לא ישאו באחריות מקצועית על תוצאות השימוש בהמלצות שבאתר זה.

נהיגה בטוחה:  רוצים להגיע בשלום? על שלושה דברים הסיכוי להגיע בשלום עומד: א. אי עקיפה, ב. שמירת מרחק גדול, ג. נסיעה איטית. אם תוותרו על עקיפה, תיסעו לאט יותר, ותשמרו מרחק בטוח. אם תשמרו מרחק בטוח, תיסעו יותר לאט ותוותרו על עקיפה. אם תיסעו לאט, תוותרו על עקיפה ותשמרו מרחק בטוח. לא תגיעו מהר. אבל בעזרת השם תגיעו בבטחה ושלום. לחצו כאן כדי לקרוא עוד. (נובמבר 2013)

*דף ראשי 6 לחצו כאן כדי ללמוד על דרך תיקון המידות: מוזמנים לשנות הרגלים ותכונות שלא נוח לנו בהם. א. עד שמחת תורה, נהרהר ונחליט על תכונה או הרגל אחד שנרצה לשנות. ב. נעקוב בכל שבוע אחרי פרשות השבוע, החגים והמועדים, כדי לגלות בהם שפע כישורי חיים מעולם היהדות והטיפול הקוגנטיבי התנהגותי, שיסייעו לנו בתהליך השינוי. לחצו כאן כדי להכיר את התיקיה תורת הנפש בפרשת השבוע. מראשית השנה בכל שבוע תוכלו לעסוק בתיקון עצמי באמצעות ידע פסיכולוגי מחקרי שנמצא בפרשות השבוע.

https://www.hebpsy.net/isaschar/RdNxzAkc2fHjav1tQhww.GIF פרשת ויקרא. לחצו כאן כדי להגיע לפרשה ולגלות שהקרבת קרבנות מטרתה התקרבות, יחס של קירבה. כך אנו מקריבים מכספנו למען מישהו היקר לנו או לקהילה. אבל אין בהקרבת הקרבן משום פגיעה עצמית. לכן קרבנות ומוות במלחמה יש להם ערך אם הם מקדמים שלום ביננו ובין שכננו ומקדמים גם צדק חברתית ואחוות עמים. עקידה אמורה להסתיים בחיזוק האמונה בטוב שבאדם ובקדושת החיים.   

תפילת בקשה מאלוהים. יששכר עשת אָנָּא אֱלֹהִים, מָלֵא בְּרוּחֲךָ, בְּחָכְמָה, בִּתְבוּנָה וְדַעַת, לַעֲשׂוֹת בְּכָל מְלָאכָה בְּהַצְלָחָה מְלֵאָה: אֶת הָאַמִּיצִים הַלּוֹחֲמִים וְהַמְּגִנִּים עַל אַרְצֵנוּ. ואֶת הַחֲטוּפִים וְאֶת הָעוֹסְקִים בִּמְלֶאכֶת שִׁחְרוּרָם. ואֶת הַמְּפֻנִּים וְהָעוֹסְקִים בְּסִיּוּעַ לְהָבִיא לִידֵי בִּטּוּי אֶת כּוֹחוֹתֵיהֶם. ואֶת הָעוֹסְקִים בִּמְלֶאכֶת רְפוּאַת הַגּוּף וְהַנֶּפֶשׁ לְחַזֵּק חֹסֶן נַפְשִׁי. ואֶת הַמִּשְׁפָּחוֹת הַפְּגוּעוֹת לְאַחוֹת אֶת שִׁבְרֵיהֶם. ואֶת הַמּוֹרִים וַהְמּוֹרוֹת הַמַּנְחִים אֶת יַלְדֵּנוּ מֵחֲשֵׁכָה לָאוֹר גָּדוֹל. ואֶת הַתּוֹרְמִים וְהַמִּתְנַדְּבִים לְמַעַן אַחְדוּת הֲמֵדִינַה. וְאֶת לֵב הָרְשָׁעִים שֶׁיְּאוֹר בָּם נִיצוֹץ טוּב הַלֵּב שֶׁקַּיָּם בְּכָל הַיְּצוּרִים שֶׁבָּרָאתָ. 

אנו בחודש אדר: יאוש ותקווה הולכים ביחד. זאת עונת השינויים במעבר בין החורף לתחילת האביב. אפשר להתענג מעט על הקור הטבעי שעוד נתגעגע אליו. לקרירות מזגן יש ריח אחר. פורים הוא חג השינויים הקורים באופן טבעי ושאנו יוצרים במו ידינו. נאחז בשינויים. הם חלק חשוב ממהות חיינו. לחצו כאן לקרוא עוד על חודש אדר, ולזכור ששינוי הוא מנגנון ההתפתחות שלנו.  

לחצו כאן  כדי להגיע לקריאה לעשית שלום בעולם הפנימי של אזרח יהודי החי בישראל. שם תוזמנו כדי להצטרף למסע פנימי לעשיית שלום בין הזהויות שלנו: ישראלי, יהודי, חילוני, דתי, ציוני.

לחצו כאן אם אתם מחפשים לעשות שינוי. היהדות מציעה את מודל השינוי התשובתי. מטרתו לא רק שינוי אישי, אלא שינוי אישי למען תיקון עולם, למען עשות את העולם למקום טוב יותר עבור כל יושביו: חי, צומח, דומם ואדם. (אוקטובר 2014)

 יזכור

את חברי משפחות ויזנפלד ושליסל שניספו בעיירה טרנובז'ג דז'יקוב Tarnobrezeg בחבל גליציה המערבית בפולין.

וחברי משפחתת לוקשינסקי שהלכו לעולמם אחרי שעלו וחיו בארץ.

לחצו כאן כדי לקרוא ולראות תמונות בספר העיירה טרנובז'ג דז'יקוב. בקישור תמצאו את כל סיפריה יזכור שיצאו על אעיירות שנכדו (אפריל 2022)

לחצו כאן למידע נוסף והיכרות

עץ משפחת וויזנפלד שליסל לחצו כאן  (אפריל 2010)

 לחצו כאן כדי לראות סרט על העיירה טרנובזג בתוך אתר עם תמונות ומסמכים על העיירה (אפריל 2010).

*דף ראשי 7

*דף ראשי 8

*צור קשר וכללי השתתפות באתר

ניתן להגיב למאמרים בסוף המאמר. תגובות יתקבלו בברכה. שלח תגובה, שאלה, הצעה למאמר שענין אותך. לכתובת:

 isas.eshet@gmail.com

כללי השתתפות באתר

אתר זה אמור להיות מקום מפגש לבעלי מקצוע ולקהל הרחב.

1. המגיבים באתר מתבקשים להזדהות באופן מלא. 

2. הנאמר בפורום אינו מתיימר להחליף טיפול או ייעוץ מקצועי במפגש פנים אל פנים. כל ייעוץ שניתן כאן מאפשר כיווני מחשבה בלבד. בעלי מקצוע אינם יכולים לקחת אחריות מקצועית על היעוץ שהם נותנים באתר זה. בכל בעיה שעולה באתר הפיתרון הנכון הוא התייעצות פנים אל פנים עם בעל המקצוע המתאים. 

3. כבוד האדם חשוב באתר זה חשוב יותר מחופש הביטוי. משתתפים מתחייבים לכבד איש את רעהו, להתייחס זה אל זה ברגישות, להימנע מהתבטאויות פוגעות או מזלזלות באחרים ולהקפיד על שפה נקייה. שיח פוגע בכבוד האדם ימחק.

4. לא יותרו פרסומים בפורום, או שימוש בו לצרכים מסחריים.

5. שימוש במאמרים המפורסמים באתר לא מחייב קבלת רשות מבעל הזכויות אבל מחייב אזכור שם היוצר ומקור המאמר.

 

 

*נהיגה בטוחה ונשמרתם לנפשותיכם

נהיגה בטוחה

רוצים להגיע בשלום?  על שלושה דברים הסיכוי להגיע בשלום עומד.

א. אי עקיפה, ב. שמירת מרחק גדול, ג. נסיעה איטית.

א. אם תוותרו על עקיפה, תסעו לאט יותר, ותשמרו מרחק בטוח.

ב. אם תשמרו מרחק בטוח, תסעו יותר לאט ותוותרו על עקיפה.

ג. אם תיסעו לאט, תוותרו על עקיפה ותשמרו מרחק בטוח.

וְנִשְׁמַרְתֶּם מְאוֹד לְנַפְשׁוֹתֵיכֶם (דברים ד' ט"ו)

לא תגיעו מהר. אבל בעזרת השם תגיעו בבטחה ושלום.

יששכר עשת, "לרפא את יצירי כפיך" http://www.hebpsy.net/isaschar

 

 

ברגעים שאתם ממש כבר לא יכולים להתאפק ומקללים את האחר. החזיקו כרטיסים אלו למולכם. כל כרטיס ישמש אתכם לרמה גבוהה יתר של כעס

 

 

כעס ברמה נמוכה.

מִי שֶׁבֵּרַךְ אֲבוֹתֵינוּ אַבְרָהָם יִצְחָק וְיַעֲקֹב משֶׁה ואימהותינו שרה רבקה רחל ולאה הוּא יְבָרֵךְ אֶת הַפצוע הקל בגף ובנפש: ___________

בַּעֲבוּר ש:____________

נוֹדֵר צְדָקָה בַּעֲבוּרוֹ, בִּשְׂכַר זֶה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא יִמָלֵא רַחֲמִים עָלָיו לְהַחֲלִימוֹ וּלְרַפְּאֹתוֹ וּלְהַחֲזִיקוֹ וּלְהַחֲיוֹתוֹ, וְיִשְׁלַח לוֹ מְהֵרָה רְפוּאָה שְׁלֵמָה מִן הַשָּׁמַיִם לִרְמַ"ח אֵבָרָיו וּשְׁסָ"ה גִּידָיו בְּתוֹךְ שְׁאָר חוֹלֵי יִשְׂרָאֵל, רְפוּאַת הַנֶּפֶשׁ וּרְפוּאַת הַגּוּף, הַשְׁתָּא בַּעֲגָלָא וּבִזְמַן קָרִיב. ושילמד את השיעור החשוב בנהיגה מונעת וְנֹאמַר אָמֵן:

 יששכר עשת, "לרפא את יצירי כפיך"

http://www.hebpsy.net/isaschar

 

 

כעס ברמה בינונית.

יְהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ יְהֹוָה אֱלֹהַי וֵאלֹהֵי אֲבוֹתַי. שֶׁתִּשְׁלַח מְהֵרָה רְפוּאָה שְׁלֵמָה מִן הַשָּׁמַיִם. רְפוּאַת הַנֶּפֶשׁ וּרְפוּאַת הַגּוּף לְפצוע הקשה____________

בְּתוֹךְ שְׁאָר חוֹלֵי יִשְׂרָאֵל. ושילמד את השיעור החשוב בנהיגה מונעת ונאמר אמן:

 יששכר עשת, "לרפא את יצירי כפיך"

http://www.hebpsy.net/isaschar

 

כעס בעוצמה גדולה.

אֵל מָלֵא רַחֲמִים שׁוֹכֵן בַּמְּרוֹמִים הַמְצֵא מְנוּחָה נְכוֹנָה עַל כַּנְפֵי הַשְּׁכִינָה בְּמַעֲלוֹת קְדוֹשִׁים וּטְהוֹרִים כְּזֹהַר הָרָקִיעַ מַזְהִירִים לְנִשְׁמַת_________________

שנהרג בתאונת דרכים ומסר את נשמתו לבורא.

בעבור____________________

(שעקף, שנסע מהר, שלא שמר מרחק, שלא התאים הנסיעה לתנאי הדרך, שלא תחזק את רכבו כראוי, שלא היה זהיר מימינו משמאלו מלפניו ומאחוריו, שלא שמר על מסלול קבוע, שהרגיז את זה שלפניו כשצפר לו.) בַּעֲבוּר שאנו מתפללים לתיקון אשמתו, בַּעַל הָרַחֲמִים יסלח לו ויַסְתִּירו בְּסֵתֶר כְּנָפָיו לְעוֹלָמִים וְיִצְרֹר בִּצְרוֹר הַחַיִּים אֶת נִשְׁמתו. ה' הוּא נַחֲלָתָו, בְּגַן עֵדֶן מְנוּחָתו, וְיָנוּחּ בְּשָּׁלוֹם עַל מִשְׁכָּבוֹ, וְיַעֲמוד לְגוֹרָלו לְקֵץ הַיָּמִין, וְנֹאמַר אָמֵן:

 יששכר עשת, "לרפא את יצירי כפיך"

http://www.hebpsy.net/isaschar

 

 

 

"כמעט תאונה"

  "בכמעט תאונה" מזמן לנו הקדוש ברוך הוא הזדמנות לחשבון נפש. "בכמעט" תאונה יש חסד משמיים. אנו מקבלים במתנה עוד ימים של בריאות ושל חסד נהיגה עם ללא עוגמת נפש.

   נתייחס ברצינות רבה לרגע "כמעט תאונה".  נעצור בצד הדרך למספר רגעים.

נרפה את הגוף.

נרגיע את הנשימות.

נלגום מן המים בלגימות איטיות.

נמצוץ סוכרייה מתוקה.

נפנים שעור משולש שלא במהרה ינתק.

נודה על החסד שזכינו לו.

 

נשאל שאלות נוקבות בלי רמייה עצמית.

לא נאשים את האחר.

ננתח את המצב באופן אמיץ.

נלמד לפחות שני מהלכי נהיגה חדשים.

 

ושוב נצא אל הדרך.

 

   מ. נסעה בכביש מהיר. היא התכוונה לפנות ימינה במחלף פשוט. מדובר בפניה בטוחה. כל מה שהיה עליה לעשות הוא לשמור על הנתיב הימיני, להאט, לאותת, וברגע המתאים להמשיך עם הכביש המוביל אותה לפניה ימינה. ואכן זה מה שמ. עשתה.

   תוך כדי האטת מהירות הנסיעה, האיתות והפניה, עוקפת אותה מכונית במהירות רבה ונוסעת לפניה בהמשך הפניה. מ. נבהלה אבל לא איבדה את השליטה.

   זה הזמן לעצור לרגע בצד הדרך במקום בטוח. להרפות. להודות, ולשאול כדי לענות שחשוב מאד:

1. לא לשכוח להביט במראות גם בנסיעה בטוחה ביותר. כי אירוע שיפתיע אותך, יסכן אותך.

2. לזכור שוב ושוב שאם נסעת מספיק לאט, יש לך מספיק זמן להגיב ולהתארגן על אף ההפתעה.

3. להתרכז שבעתיים כאשר אנו מבצעים שינוי במהלך הנסיעה. מ. האטה נכון לקראת הפניה, חל שינוי במהלך הנהיגה. הנהג שאחריה ניצל הזדמנות זאת כדי לעקוף אותה במקום בלתי צפוי לחלוטין.

 

   מ. עלתה שוב על הכביש. קצת באי ביטחון והרבה בביטחון שלמדה שיעור ושקיבלה מתנה מן הקדוש ברוך הוא.

וְנִשְׁמַרְתֶּם מְאוֹד לְנַפְשׁוֹתֵיכֶם (דברים ד' ט"ו)

יששכר עשת, "לרפא את יצירי כפיך" http://www.hebpsy.net/isaschar

 

 

מי אני היושב ליד ההגה?

את/ה יוצא/ת מהבית.

כמה צעדים ואת/ה פותחים את דלת המכונית.

התיקים מתיישבים ואחר כך את/ה.

את/ה עד הרגע שתגיע ליעדך.

או במילים אחרות מרגע זה והלאה, איזה מידות יבואו לידי ביטוי?

 

עצבנות, רגזנות, נקמנות, תחרותיות, תוקפנות, לוחמנות, ניכור, מאבק חסר הפשרות.

 

יעילות, נחישות, דבקות במטרה, מקצועיות, קור רוח?

 

נדיבות, פשרנות, סלחנות, וותרנות?

 

עשה/י חשבון נפש רגע לפני שתניע/י את המנוע. חכה/י רגע. סדר/י את המראות, הרגש/י בנוח. תן/י לשקט לעטוף אותך. חפש/י את המידות אותם את/ה רוצה  להביא לידי ביטוי בצאתך לדרך. שאל/י עת עצמך את השאלות הבאות על רגעים מיוחדים שיהיו בדרך.

א. איך אנהג כשלפני משאית? איך אנהג כשלפני אופנוע?

ב. איך אנהג כשלפני מכונית איטית ממני? איך אנהג כשלפני מכונית מהירה?

ג. איך אנהג כשהרמזור שלפני עדיין ירוק אבל מיד יתחלף לאדום? איך אנהג כשאני עומד בבטחה באדום ועוד מעט הוא יתחלף לירוק?

ד. איך אנהג כשמשהו מאחור קרוב אלי? איך אנהג כשמשהו שומר מרחק גדול ממני?

ה. איך אנהג כאשר הדרך מפותלת? איך אנהג כשהדרך ישרה?

ו. איך אנהג כשהכביש עמוס במכוניות?  איך אנהג כשהכביש שקט ובטוח?

 

הבטח/י לעצמך ולקדוש ברוך הוא הבטחה לגבי המידות שתביא/י לידי ביטוי בנסיעה הזו.

 

הניע/י  את הרכב, התפלל/י ברכת הדרך.

ותגיע/י בשלום.

 

הגעת

לפני שאת/ה יורד/ת מהמכונית. שב/י רגע

עשה/י חשבון נפש קצר.

אמור תודה וצא/י ליומכם, למימוש יעודכם.

וְנִשְׁמַרְתֶּם מְאוֹד לְנַפְשׁוֹתֵיכֶם (דברים ד' ט"ו)

יששכר עשת, "לרפא את יצירי כפיך" http://www.hebpsy.net/isaschar

 

 

שוב את/ה יוצא/ת לדרך

לאיש ואישה החפץ/ה חיים אוהב/ת חיים לראות טוב?

יְהִי רָצוֹן מִלְפָנֶיךָ ה' אֱלֹהֵינוּ וֵאלֹהֵי אֲבוֹתֵינוּ, שֶׁתּוֹלִיכֵנוּ לְשָׁלוֹם וְתַצְעִידֵנוּ לְשָׁלוֹם וְתַדְרִיכֵנוּ לְשָׁלוֹם, וְתַגִּיעֵנוּ לִמְחוֹז חֶפְצֵנוּ לְחַיִּים וּלְשִׂמְחָה וּלְשָׁלוֹם, כִּי אֵל שׁוֹמֵעַ תְּפִלָּה וְתַחֲנוּן אָתָּה: בָּרוּךְ אַתָּה ה', שׁוֹמֵעַ תְּפִלָה:

 

יצאת לדרך:

האם את/ה רוצה להגיע?

או שאת/ה רוצה להגיע מהר?

אם את/ה רוצה להגיע מהר...

וותר/י!

הצטרף/י  לחבורה שרוצה להגיע.

את את/ה רוצה להגיע .

על שלושה דברים הסיכוי הגדול להגיע עומד.

אי עקיפה, שמירת מרחק בטוח, נסיעה איטית.

אם תוותר/י על עקיפה, תוכל/י לנסוע לאט יותר, ותוכל/י לשמור מרחק בטוח.

אם תשמור/י מרחק בטוח, תוכל/ לנסוע יותר לאט ותוכל/י לוותר  על עקיפה.

אם תיסע/י לאט, תוכל/י לוותר על עקיפה ותוכל/י לשמור מרחק בטוח.

לא תגיע/י מהר.  אבל יגדל הסיכוי שתגיע/י

וְנִשְׁמַרְתֶּם מְאוֹד לְנַפְשׁוֹתֵיכֶם (דברים ד' ט"ו)

יששכר עשת, "לרפא את יצירי כפיך" http://www.hebpsy.net/isaschar

 

 

מסלול אחד: להגיע בשלום

אם תשמור על שלושת ההמלצות הבאות,

רוב הדרך תיסע במסלול אחד והוא המסלול הימני,

הוא המסלול שמביא אותך בשלום ליעדך.

החלף מסלול מוקדם מספיק רק אם אתה מתכנן מעבר לדרך אחרת

שמאפשרת לך לשוב למסלול הימני שמביא אותך לייעודך.

 

 

המלצה ראשונה לנסיעה בטוחה: סע לאט

סע לאט.

 

סע עוד יותר לאט.

 

סע לאט כשאתה ממהר, כשאתה מאחר.

 

סע עוד יותר לאט כשהכביש מלא ברכבים.

 

סע לאט ממה שמותר.

 

סע לאט כשתנאי הסביבה גרועים.

 

סע לאט: ויהיה לך זמן להגיב בזמן, להקטין את עוצמת הפגיעה, למנוע פגיעה, להירגע, להרפות, להציל חיי אחרים. לא לסכן אחרים. 

 

אל תושפע מאלו המעודדים אותך לנסוע מהר. פנה להם את הדרך, התרחק מהם.

 

סע עוד יותר לאט.

 

התחרה בנסיעה איטית יותר.

 

הזמן שתרוויח בנסיעה המהירה לא שווה חיי אדם.

 

האט לפני רמזורים שיתחלפו פתאום, צמתים שמהם פתאום יצאו מכוניות, מכוניות שחונות בצד הדרך שפתאום יצאו לדרכן.

 

בסיום הנסיעה ברך עצמך על נסיעה איטית, על שהגעת בשלום, על שלא סיכנת עצמך ואחרים, על שתרמת לרגיעה בכביש, על שהתקדמת בנסיעה איטית.

 

התפלל לשלומם של אלו שכועסים עליך שאתה נוסע לאט. הם זקוקים לכך במיוחד.

 

בברכת: יְהִי רָצוֹן מִלְפָנֶיךָ ה' אֱלֹהֵינוּ וֵאלֹהֵי אֲבוֹתֵינוּ, שֶׁתּוֹלִיכֵנוּ לְשָׁלוֹם וְתַצְעִידֵנוּ לְשָׁלוֹם וְתַדְרִיכֵנוּ לְשָׁלוֹם, וְתַגִּיעֵנוּ לִמְחוֹז חֶפְצֵנוּ לְחַיִּים וּלְשִׂמְחָה וּלְשָׁלוֹם, כִּי אֵל שׁוֹמֵעַ תְּפִלָּה וְתַחֲנוּן אָתָּה: בָּרוּךְ אַתָּה ה', שׁוֹמֵעַ תְּפִלָה:

יששכר

 

 

המלצה שניה לנסיעה בטוחה: אל תעקוף כמעט בכלל.

לפני רעיון עקיפה, שאל עצמך בשביל מה? מה מטרת העקיפה. תגלה שאין לה מטרה, ששווה את הסיכון.

 

אין צורך לעקוף. אין ערך לעקיפה. רובנו נפגשים ברמזור הבא, בצומת הבאה, אחרי הרכב האיטי הבא.

 

לא מרוויחים אלא שניות או דקות ספורות בלבד ברוב המקרים.

 

אל תעקוף כמעט בכלל. פתח ערך עצמי של שומר מסלול. מעט בסטיות מהמסלול אלא לצורך פניות.

 

כשאתה אחרי רכב איטי, פתח הרגלי חשיבה חדשים "אני אעשה כמוהו." "אני רוצה להיות איטי כמוהו." "כל כבוד לאיטיות שלו." "אני והוא שומרים על חיינו."

 

אם תיסע לאט יותר גם לא יהיה לך צורך לעקוף.

 

כשאתה ממהר סע לאט ואל תחשוב אפילו על עקיפה.

 

כשהכביש מלא ברכבים אפילו אל תחלום על עקיפה, גם אם נדמה לך שיש בשביל מה.

 

כשהתנאים גרועים שכח מעקיפה אפילו אם יש כביכול בשביל מה.

 

שמור על הנתיב שלך. אל תזוז ממנו. אל תעקוף אפילו שמותר.

 

אל תושפע מאלו המעודדים אותך לעקוף. פנה להם את הדרך, התרחק מהם.

 

בסיום הנסיעה ברך עצמך על נסיעה ללא עקיפה. צמצם את מספר העקיפות בנסיעה למעט ובכלל לא.

 

ספור עקיפות והתחרה עם עצמך במעט עקיפות.

 

ברך עצמך על שהגעת בשלום, על שלא סיכנת עצמך ואחרים, על שתרמת לרגיעה בכביש, על שהתקדמת בנסיעה בטוחה במסלול קבוע.

 

התפלל לשלומם של אלו שכועסים עליך שאתה לא עוקף. התפלל לשלומם של העוקפים, סייע להם לצאת מן העקיפה בשלום, הרי הם בסכנת חיים והם זקוקים לכך במיוחד.

 

בברכת: יְהִי רָצוֹן מִלְפָנֶיךָ ה' אֱלֹהֵינוּ וֵאלֹהֵי אֲבוֹתֵינוּ, שֶׁתּוֹלִיכֵנוּ לְשָׁלוֹם וְתַצְעִידֵנוּ לְשָׁלוֹם וְתַדְרִיכֵנוּ לְשָׁלוֹם, וְתַגִּיעֵנוּ לִמְחוֹז חֶפְצֵנוּ לְחַיִּים וּלְשִׂמְחָה וּלְשָׁלוֹם, כִּי אֵל שׁוֹמֵעַ תְּפִלָּה וְתַחֲנוּן אָתָּה: בָּרוּךְ אַתָּה ה', שׁוֹמֵעַ תְּפִלָה:

 

 

המלצה שלישית לנסיעה בטוחה" שמירת מרחק גדול

-שמור מרחק גדול.

 

-שמור מרחק עוד יותר גדול.

 

-תן לזה שמאחור לעקוף אותך.

-שמור מרחק מדבוקה של מכוניות.

 

-סע לבד עד כמה שניתן בכביש.

 

-שמור מרחק עוד יותר גדול.

 

-שמור מרחק, ואז תוותר על חלק מרעיונות העקיפה.

 

-שמור מרחק ואז תוותר על נסיעה מהירה.

 

-שמור מרחק ואז תתמיד זמן רב במסלול אחד.

 

-שמור מרחק ותוכל להיות מרוכז בנהיגה רגועה ובטוחה.

 

-שמור מרחק ותוותר על תחרות.

 

-שמור מרחק ותגיע בשלום.

 

התפלל לשלומם של אלו שכועסים עליך שאתה נוסע לאט. הם זקוקים לכך במיוחד.

 

בברכת: יְהִי רָצוֹן מִלְפָנֶיךָ ה' אֱלֹהֵינוּ וֵאלֹהֵי אֲבוֹתֵינוּ, שֶׁתּוֹלִיכֵנוּ לְשָׁלוֹם וְתַצְעִידֵנוּ לְשָׁלוֹם וְתַדְרִיכֵנוּ לְשָׁלוֹם, וְתַגִּיעֵנוּ לִמְחוֹז חֶפְצֵנוּ לְחַיִּים וּלְשִׂמְחָה וּלְשָׁלוֹם, כִּי אֵל שׁוֹמֵעַ תְּפִלָּה וְתַחֲנוּן אָתָּה: בָּרוּךְ אַתָּה ה', שׁוֹמֵעַ תְּפִלָה:

יששכר

וְנִשְׁמַרְתֶּם מְאוֹד לְנַפְשׁוֹתֵיכֶם (דברים ד' ט"ו)

יששכר עשת, "לרפא את יצירי כפיך" http://www.hebpsy.net/isaschar

מאמרים

חדשות מעולם הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי, טיפול קבלה ומחוייבות והחכמה היהודית
חדשות מעולם הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי,  טיפול קבלה ומחוייבות והחכמה היהודית
חדשות מעולם הטיפול והחכמה היהודית
יהדות ופסיכולוגיה מאמרים שנכתבו על ידי כותבים שונים
יהדות ופסיכולוגיה מאמרים שנכתבו על ידי כותבים שונים
תהליך יציאת מצריים כתהליך שינוי. מאת יעל לב (אפריל 2016)

צרו קשר

שלח תגובה, שאלה, הצעה למאמר שענין אותך לכתובת isas.eshet@gmail.com


×Avatar
זכור אותי
שכחת את הסיסמא? הקלידו אימייל ולחצו כאן
הסיסמא תשלח לתיבת הדוא"ל שלך.