לרפא את יצירי כפיך.
לרפא את יצירי כפיך.

תורת הנפש בפרשת השבוע

פרשת שופטים: סביבה מוסרית. אי וודאות ושלום.

לחיות בסביבה מוסרית. באי וודאות מסויימת אבל תוך חתירה לשלום
תאריך פרסום: 5/9/2016

2פרשת שופטים:  סביבה מוסרית. אי וודאות ושלום.

יששכר עשת, "לרפא את יצירי כפיך"

http://www.hebpsy.net/isaschar

   אנו מהרהרים ושוקלים באיזו תכונה הוא הרגל נבחר השנה כדי להמשיך את דרך תיקון המידות. העבודה המאומצת לתיקון התכונה ואו ההרגל שבחרנו לתקן בשנה שעברה עדיין מורגשת בחלל עולמנו הפנימי. ביום יום ניכרים שינויים קטנים או גדולים. לפעמים אפילו קרובים יאמרו לנו "משהו טוב קרה לך... השתנית במשהו?"

הסביבה המוסרית בה אנו חיים

   יקל עלינו לעסוק בתיקון עצמי אם נחיה בסביבה מוסרית, כך מציעה תורת הצדק החברתי שנתן ה': שֹׁפְטִים וְשֹׁטְרִים תִּתֶּן לְךָ בְּכָל שְׁעָרֶיךָ... וְשָׁפְטוּ אֶת הָעָם מִשְׁפַּט צֶדֶק... צֶדֶק צֶדֶק תִּרְדֹּף... 

   דין הצדק ומשפט על פי תורת החיים המוסרית שנתן ה', מטרתם לבער את הרע. וּבִעַרְתָּ הָרָע מִקִּרְבֶּךָ... וּבָאתָ אֶל הַכֹּהֲנִים הַלְוִיִּם וְאֶל הַשֹּׁפֵט אֲשֶׁר יִהְיֶה בַּיָּמִים הָהֵם וְדָרַשְׁתָּ וְהִגִּידוּ לְךָ אֵת דְּבַר הַמִּשְׁפָּט. וְעָשִׂיתָ עַל פִּי הַדָּבָר אֲשֶׁר יַגִּידוּ לְךָ... עַל פִּי הַתּוֹרָה אֲשֶׁר יוֹרוּךָ...

   אפילו מנהיגים ומנהלים בכירים אמורים לפעול על-פי תורת החיים של ה'. מידת הצניעות מסייעת לנו לטעות פחות. וְהָיָה כְשִׁבְתּוֹ (של המנהיג או המנהל הגדול) עַל כִּסֵּא מַמְלַכְתּוֹ וְכָתַב לוֹ אֶת מִשְׁנֵה הַתּוֹרָה הַזֹּאת עַל סֵפֶר... וְהָיְתָה עִמּוֹ וְקָרָא בוֹ כָּל יְמֵי חַיָּיו לְמַעַן יִלְמַד...  לִשְׁמֹר אֶת כָּל דִּבְרֵי הַתּוֹרָה הַזֹּאת... לְבִלְתִּי רוּם לְבָבוֹ (לחטוא בחטא הגאווה)  מֵאֶחָיו...

   אנשי הרוח, והתרבות הם שחוקרים את תורת הצדק החברתי שנתן ה'. לכן עלינו לתמוך בהם. בתקופת התנ"ך היו אלו הכוהנים והלווים בימינו הם אנשי הרוח ואנשי הדת.  וְזֶה יִהְיֶה מִשְׁפַּט הַכֹּהֲנִים...  רֵאשִׁית דְּגָנְךָ תִּירשְׁךָ וְיִצְהָרֶךָ וְרֵאשִׁית גֵּז צֹאנְךָ תִּתֶּן לוֹ. כִּי בוֹ בָּחַר ה' אֱלֹהֶיךָ מִכָּל שְׁבָטֶיךָ לַעֲמֹד לְשָׁרֵת בְּשֵׁם ה'... וְכִי יָבֹא הַלֵּוִי מֵאַחַד שְׁעָרֶיךָ... וְשֵׁרֵת בְּשֵׁם ה' אֱלֹהָיו... חֵלֶק כְּחֵלֶק יֹאכֵלוּ...

רוח המחקר הפסיכולוגי (CBT

חיים מוסריים: נחפש לחיות במרחבים חברתיים הפועלים על פי עקרונות הצדק החברתי.

 

חיים באי וודאות.

   אנו נידונים לחיות באי וודאות מסוימת, כי לא אנו בראנו את העולם. אי הוודאות מבטיחה לנו שנמשיך לחקור את העולם כדי להגביר את הוודאות עד כמה שניתן. חקר העולם הוא חלק מחקר חכמתו הנתפסת רק בחלקה של ה' למי שמאמין בו. ולמי שלא מאמין חקר העולם מאפשר להבין יותר את הכוחות שפועלים בעולם לרתום אותם לטובתנו ולהיזהר מפגיעתם.

   תורת החיים שנתן ה' מציעה דרך משלה להתמודדות עם אי הוודאות. זוהי דרך הערבות ההדדית והצדק החברתי. לכן התורה מתנגדת לניסיונות האדם לבסס וודאות באמצעות קוסמים ומכשפים למיניהם שמבטיחים הבטחות שווא של וודאות אפשרית: לֹא יִמָּצֵא בְךָ מַעֲבִיר בְּנוֹ וּבִתּוֹ בָּאֵשׁ, קֹסֵם קְסָמִים, מְעוֹנֵן וּמְנַחֵשׁ וּמְכַשֵּׁף, וְחֹבֵר חָבֶר וְשֹׁאֵל אוֹב, וְיִדְּעֹנִי וְדֹרֵשׁ אֶל הַמֵּתִים. כִּי תוֹעֲבַת ה' כָּל עֹשֵׂה אֵלֶּה...

   תורת החיים שנתן ה' מציעה גם את חקירת המציאות והכרות עם החוקיות של העולם כדרך שתיתן לנו יותר ביטחון. עַל פִּי שְׁנַיִם עֵדִים אוֹ שְׁלשָׁה עֵדִים יוּמַת הַמֵּת לֹא יוּמַת עַל פִּי עֵד אֶחָד... וּבִעַרְתָּ הָרָע מִקִּרְבֶּךָ... חקירת המציאות בהווה נעשית על פי שני עדים ואף שלושה עדים, במילים אחרות זהו המחקר מדעי מבוקר, שמעמיד מול תוצאות ידועות גם קבוצת בקורת להשוואה בין מקרים.

   החוקרים הם מומחים בעלי ידע מוסמך וחשוב שנתחשב בדעתם: כִּי יִפָּלֵא מִמְּךָ דָבָר לַמִּשְׁפָּט... וּבָאתָ אֶל הַכֹּהֲנִים הַלְוִיִּם וְאֶל הַשֹּׁפֵט אֲשֶׁר יִהְיֶה בַּיָּמִים הָהֵם וְדָרַשְׁתָּ וְהִגִּידוּ לְךָ אֵת דְּבַר הַמִּשְׁפָּט. וְעָשִׂיתָ עַל פִּי הַדָּבָר אֲשֶׁר יַגִּידוּ לְךָ... עַל פִּי הַתּוֹרָה אֲשֶׁר יוֹרוּךָ וְעַל הַמִּשְׁפָּט אֲשֶׁר יֹאמְרוּ לְךָ תַּעֲשֶׂה.

רוח המחקר הפסיכולוגי (CBT)  

חיים באי וודאות: נעז להימצא במצבי אי וודאות, לקחת סיכונים מחושבים. אותם נחקור, נברר ונלמד כדי לשכלל את יכולתנו להבין את המציאות.

 

דרך השלום

דרך השלום היא דרך הפשרה. כל צד מוותר על חלק מרצונו. כִּי תִקְרַב אֶל עִיר לְהִלָּחֵם עָלֶיהָ וְקָרָאתָ אֵלֶיהָ לְשָׁלוֹם. על זה נאמר במדרש תנחומא: זהו שאמר הכתוב במשלי: "דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום". כל מה שכתוב בתורה, לשום שלום הוא נכתב. אף על פי שכתוב בתורה מלחמות, לשם שלום נכתבו.

רוח המחקר הפסיכולוגי (CBT)  

חיים של שלום: הפשרה היא דרך השלום. נחפש לוותר על חלק מרצוננו למען השלום עם האחר.

תגובות

הוספת תגובה

אין עדיין תגובות למאמר זה.

צרו קשר

שלח תגובה, שאלה, הצעה למאמר שענין אותך לכתובת isas.eshet@gmail.com


×Avatar
זכור אותי
שכחת את הסיסמא? הקלידו אימייל ולחצו כאן
הסיסמא תשלח לתיבת הדוא"ל שלך.