לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
אני מבקשת מהעולם: היה עדין

אני מבקשת מהעולם: היה עדין

עלון פסיכולוגיה עברית | 15/5/2022 | הרשמו כמנויים

 

אני מבקשת מהעולם: היה עדין 1

סופש סוער, עתיר מהומות מטלטלות, חלקן בהלוויתה של שירין אבו עאקלה עיתונאית אל-ג'זירה שנהרגה במהלך עימותים של כוחות צה"ל עם חמושים בג'נין. היום יצויין יום הנכבה ברשות הפלסטינית ובאתרים הישראלים כותרות על הערכות הצבא להתפרעויות בתהלוכות. אנחנו חיים בחלקה רושפת אש, מלאת מאבק. איך הדי הקופליקט מורגשים במפגשי היום יום, עד היכן הם מחלחלים? ואיך שומרים על חיוניותה של פונקציית התיקון בתקופות בהן האלימות, החיכוך, האובדן והפחד ממלאים את התודעה והמרחב?

השבוע באתרנו מאמרים מקצועיים וטורים שמבקשים להרחיב עוד את החשיבה שלנו ולאתגר תפיסות כאלה ואחרות:

מה קורה כאשר מטפל הוא גם מתמודד נפש? מה עושה מטפל כאשר הוא נדרש לטפל בקולגה - אדם העובד בתחום בריאות הנפש ומתמודד עם קשיים נפשיים? מהם האתגרים הייחודיים שעשויים לעלות בטיפול? למרות השכיחות הגבוהה של הפרעות נפשיות ושל רמות מצוקה גבוהות בקרב קהילת המטפלים והמטפלות - נושא זה כמעט ולא מדובר. מרים גולדברג, רננה שטנגר-אלרן, יעל מאיר ועידו לוריא החליטו להרים את הכפפה וכתבו על כך מאמר מרתק במיוחד.

מטפורות משקפות מחשבות ועמדות של אנשים ושימושן בתחום החינוך נפוץ במיוחד. ד"ר אליסיה גרינבנק בחנה את המטפורות למילה "הורה", בהן עשו שימוש מורות וגננות מתחילות בתחום החינוך המיוחד. במאמר זה היא עורכת ניתוח של מטפורות אלה, ומסבירה כיצד ניתן ללמוד באמצעותן על תחושותיהן ומחשבותיהן כלפי העבודה עם הורים, ועל החשיבות בהכשרה של סטודנטיות לקראת עבודתן עם הורים לתלמידים עם מוגבלות.


- פרסומת -

טיפול מבוסס חמלה (CFT) זו גישה של פסיכותרפיה מהגל השלישי של ה- CBT, אשר פותחה על ידי הפסיכולוג הקליני פול גילברט. במדור סקירת המאמרים אנחנו מגישים לכם את סקירת מאמרו של גילברט, בו הוא עוסק ברקע ובצורך בטיפול ממוקד חמלה, מציג את העקרונות המרכזיים שעליהם הוא מתבוסס ואת השיטות המרכזיות, באמצעותן הוא מבקש לחולל שינוי במטופלים.

ד"ר יעל מאיר וד"ר עידו לוריא, מטפלים וחוקרים בעלי ניסיון רב שנים בתחום ההגירה הכפויה, פרסמו לפני כחודש מדריך שמכיל ידע מאורגן, נגיש ופרקטי עבור מתנדבים ומטפלים מוסמכים המבקשים להגיש סיוע לפליטים ומבקשי-מקלט. "מקלט לנפש: מדריך לעזרה ראשונה פסיכולוגית וטיפול נפשי בפליטים ובמבקשי מקלט", אחד הטקסטים החשובים שפורסמו השנה בפסיכולוגיה עברית , זמין עכשיו גם בגרסתו האנגלית.

הפרעת אישיות גבולית היא הפרעת אישיות שמשתייכת לאשכול ב' של הפרעות האישיות ב-DSM-5. ברשימת הקריאה השבועית של פסיכולוגיה עברית תמצאו מאמרים הסוקרים מגוון גישות טיפוליות בהפרעה: סכמה תרפיה; טיפול מבוסס מנטליזציה, וכן תפקידה של האם בהבניית היכולת למנטליזציה; טיפול פסיכודינמי ממוקד-העברה; וכן טיפול דיאלקטי התנהגותי (DBT).

ובינתיים בפסיכובלוגיה:

ד"ר רפאל יונתן לאוס שואל האם שילוב פסיכותרפיה ותרופות הוא באמת הכי יעיל, ועונה – לא:

״עכשיו מה שבאמת הקפיץ אותי הייתה הטענה שבהינתן מצב השירות הציבורי שבו יש תורי המתנה של שנה לטיפול פסיכולוגי אין ברירה וחייבים להשתמש בתרופות כקו ראשון. הבאה של הידע הזה לידיעת הציבור הרחב שאין לו כסף לשלם לטיפול פרטי עשויה למנוע ממנו לפנות לקבל טיפול תרופתי כקו ראשון שהוא הטיפול היחיד שזמין לו. וזה גבירותיי ורבותיי כבר לא ויכוח או אי הסכמה על פרשנות של ממצאים, על מתודלוגיה מחקרית או על מדיניות. זו סתם ציניות מרושעת. אין טיפול פסיכולוגי ציבורי זמין בגלל שהמדיניות היא לתת תרופות כקו ראשון ולא להיפך״.

ד"ר ניצה ירום מספרת על ספרה החדש – 'מצפן לטיפול בזמננו - החברתי כאישי בחדר הטיפול' – שהוא פרי דיאלוג בינה לבין בן זוגה המנוח ד"ר זאב הירשפלד שלדבריה 'היה הראשון בינינו להבחין בפגעי הפרקטיקה הטיפולית הנקוטה'.

"עתה, כשהספר כבר ראה אור ונמצא עמנו - ניתן דרכו להתבונן בראי המקצועי שלנו ללא התגוננות ומעבר להיאחזות במוכר. כולנו בסופו של דבר רוצים פסיכותרפיה אחראית. חשוב שהשיח אודותיו יעורר ויכוון את ההכשרה לפסיכותרפיה ואת האינטגרציה המומלצת כיום בין הגישות השונות. אלו הן שתי סוגיות בעלות ערך רב וביקוש רב, הקוראות להתנער מנאמנות היסטורית ולנינוחות להתעשר מן הגיוון המתהווה מבלי ללכת לאיבוד - כאשר המטפל מגבש לו מצפן פנימי".

פרופ' עמיה ליבליך מצטרפת למחאה בעקבות החלטתה האחרונה של שרת החינוך לבטל את בחינות הבגרות בספרות, תנ"ך והיסטוריה לאחרונה, ולהחליף אותן בעבודות סיום בהשגחת בית הספר, ומביעה חשש מירידת קרנם של מדעי הרוח בכלל, ומסבירה למה קריאת ספרות יפה חשובה כל כך כבסיס לכל מטפל באשר הוא –

"כאשר נשאלת חברתי רותאלן גו'סלסון מנין האמפתיה, הסובלנות והיכולת שלה ללמוד כל כך הרבה מראיון חד פעמי עם אדם אחר היא משיבה ללא היסוס – מתוך קריאת רומנים. כאשר אנו נשאלות בסדנאות הנחייה שונות מה העצה הטובה ביותר על מנת לקדם את יכולת ההבנה העמוקה של האחר מתוך הנאמר בשיחה, אנו אומרות: תקראי ספרות יפה, עוד ועוד ספרים וסיפורים".

ד"ר רחל קואסטל חוזרת בפוסט חדש - על האימה, חרדת המוות ואיך זה קשור לאהבה?

"כל חרדה היא ורסיה של פחד מהמוות, אותה אחרות רדיקלית, שהתרבות מרבה לפנטז עליה בנסיון להשקיט במעט את האימה, האימה מאותה יבשת לא ידועה".

 

בוקר / מאיה ויינברג

בכל לשון של בקשה
אני מבקשת
מהעולם:
היה עדין

Photo by Geronimo Giqueaux on Unsplash

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא:
עליזה ששון
עליזה ששון
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה, ירושלים וסביבותיה
סמדר כרמי
סמדר כרמי
מוסמכת (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
חיפה והכרמל, עפולה והסביבה, יקנעם והסביבה
אפרת דהן
אפרת דהן
פסיכולוגית
הילה גאון
הילה גאון
מוסמכת (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
תל אביב והסביבה
יסכה גואטה
יסכה גואטה
עובדת סוציאלית
חיפה והכרמל, אונליין (טיפול מרחוק), פתח תקוה והסביבה
דינה רחמני זילברשטיין
דינה רחמני זילברשטיין
חברה ביה"ת
חיפה והכרמל, אונליין (טיפול מרחוק), עכו והסביבה

עוד בבלוג של עלון פסיכולוגיה עברית

  התנצלות: הדיוור שהופץ בערב החג הגיע לחלקכם רק ביום החג, כנראה בגלל תקלה או עומס בשרתים....

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.