לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
מה שהיה הוא לא שיהיה, אחרי זה

מה שהיה הוא לא שיהיה, אחרי זה

עלון פסיכולוגיה עברית | 8/10/2023 | הרשמו כמנויים

 

מה שהיה הוא לא שיהיה, אחרי זה 1

אסון. הלוואי שיכולנו לכתוב פה רק הברות שבורות. אההה. בהההה. דהההה. או לשלוח אליכם קבצי קול ובהם זעקות, או בכי חרישי. אלה היו מתאימים אולי יותר ממילים. הדעת לא סובלת והלב מתאמץ להכיל את היקף האימה והאובדן, במתקפת הטרור המחרידה על יישובי עוטף עזה. הכל טרי, וממשיך להתרחש. רבים רבים מצויים במצבים של חוסר ודאות נורא כשקרוביהם שבויים, אובדנים מרובים, בנפש הלומת התרחשויות טראומטיות עד העצם. גם המצויים ב'עורף', בארץ רזה כל כך, שגם אל מרכזה מגיעים הטילים, המומים והלומים, מנסים לפקוח עיניים טרוטות מול היקף האסון, ומול בהלת המחדל. מול העתיד, שאינו נודע, ובכל זאת, מה שידוע – מערבל כל כך את הבטן. בתוך כך, החברה האזרחית מפגינה סולידריות והתגייסות רבתי - רבים מחפשים איך לסייע, להושיט יד, כתף, עין, לב, מילה, רכב, תרומה, ועוד ועוד. ממש היום רבים מתגייסים, או יגוייסו למילואים. כמטפלים, אנחנו נושאים את הפחד והחרדה האישיים, את הצורך להגן על בני משפחתנו, ובתוך כך, המבט פתוח אל המטופלים שלנו – אלה שאנחנו מלווים כל השנה, והרבים הזקוקים להתערבויות בשעת משבר. יוזמות רבות לגיוס מטפלים מופיעות ברשתות החברתיות, ומטפלים אינספור מתגייסים לליווי ראשוני של הנפגעים הרבים. זוהי רק תחילתה של דרך ארוכה, שדורשת סבלנות ויכולת לקחת נשימות עמוקות כדי לצלול שוב אל עומק הכאב ולחצוב בתוכו אט אט, נחמה. ליבנו עם המשפחות השכולות, עם הפצועים, ועם כולם, וכולנו, בעצם.

בצל המצב, אספנו עבורכם מאמרים שהתפרסמו בעבר באתרנו, ועוסקים בהתערבויות בזמן משבר, במודלים להתערבויות בחירום וגם ב'שגרת-חירום', עם ילדים במערכות חינוך, ולא רק. חלק מהמאמרים נכתבו סביב אירועים אקטואליים ספציפיים – אירועים בטחוניים, משבר הקורונה, המלחמה באוקריאנה ועוד – אבל יכולים להוות קרקע טובה להרחבת הידע הנוגע לעבודה במצבים שכאלה.


- פרסומת -

רציפות בחרו"ם (חשיבה, רגש, מעשה): מודל עבודה והכשרה להתערבויות מיידיות במצבי חירום במסגרות חינוך - מאת משה אלון דורית גרוס ודן קונפינו

מצבי חירום הם חלק מחייו של הפרט, ובמובן רחב יותר גם מחייה של קהילה. מתוקף תפקידו של הפסיכולוג החינוכי, שמעורבתו נוגעת למסגרות חינוך על הפרטים שבתוכן והקהילה שסביבן, הוא מחויב לסייע בהתמודדות של הנפגעים מאירועי חירום. במאמר מוצג מודל "רציפות בחרו"ם" – מודל עבודה מקורי שנועד לסייע לפסיכולוג החינוכי המתערב בשעת חירום, לספק למתערבים בחירום הבנה תיאורטית מעמיקה יותר של אופן ההתערבות והפעולה בחירום, ולא פחות מכך, לסייע בתהליך ההכשרה של הפסיכולוג החינוכי. המודל, הבנוי כפרוטוקול מארגן, מבוסס על הבנת החשיבות של רציפות הקיום לחיים בריאים של הפרט והקהילה, ועל הבחנה בין התערבות בשלוש רמות: רמת החשיבה, רמת הרגש, ורמת המעשה (חרו"ם).

 

מודל ממ"ש (מוכנות, מענה, שיקום והתאוששות) - שלבים בניהול התערבות במשבר במערכות חינוכיות בליווי הפסיכולוג החינוכי: מודל מארגן - מאת דורון היימן

בימים אלו אנו עדים למציאות חירום מורכבת בעקבות התפרצות נגיף הקורונה. מציאות זו הינה ייחודית במאפייניה ובהיקפה והשפעותיה על כלל האוכלוסייה הנן נרחבות. מסמך זה מהווה הצעה ל"מודל מארגן" לעבודת הפסיכולוג החינוכי, למתן תמיכה רגשית-מערכתית לאוכלוסיית מערכת החינוך במצבים של "שגרת חירום" בטווח המיידי, הבינוני והארוך.

 

מקלט לנפש: מדריך לעזרה ראשונה פסיכולוגית וטיפול נפשי בפליטים ובמבקשי מקלט - מאת יעל מאיר עידו לוריא

מלחמה המתחוללת באוקראינה הביאה למשבר הומניטרי חריף, ולמנוסה המונית של תושבים מבתיהם; אלפים מתוכם, מבקשים מחסה בישראל. לאור זאת, עולה צורך במידע מאורגן וספציפי לטיפול בפליטים במצבי במשבר הומניטרי ובמתן מענה פסיכולוגי מותאם. ד"ר יעל ומאיר וד"ר עידו לוריא, מטפלים וחוקרים בעלי ניסיון רב שנים בתחום ההגירה הכפויה, כתבו מאמר חשוב זה במטרה לספק קווים מנחים, המלצות ומפת דרכים כללית, שתוכל לסייע הן למתנדבים ללא הכשרה בתחום בריאות הנפש, והן למטפלים מוסמכים הנקראים כעת לחזית הטיפול הנפשי בזרם הפליטים המגיעים ממזרח אירופה. במסגרת המאמר יוצגו מודלים של הגשת עזרה ראשונה נפשית וכלים לעבודה טיפולית שבמרכזה התערבות במשבר עם פליטים ומבקשי מקלט מתוך עבודה מודעת טראומה ורגישות בין-תרבותית.

 

התערבות עם ילדים ונוער בעקבות אירוע רב נפגעים - סיכום התערבות עם ילדים ונוער בעקבות אירוע טרור רב נפגעים באלי-סיני עפ"י שיטת משו"ב- מיקוד, שליטה ובקרה, מאת עופר תמנע

סיכום התערבות עם ילדים ונוער בעקבות אירוע טירור רב נפגעים באלי סיני בשנת 2001. מודל העבודה ישים גם לנוכח האירועים היום. הייחוד בעבודה זו מתייחס להתערבות תוך כדי התרחשות האירועים עצמם והעבודה נעשת במשולב על פנים וחוץ- מה קורה לנו בחוץ ומה קורה לנו בפנים, כאשר הקבוצה מהווה מיכל רחב לתחושות הילדים.

 

התמודדות עם מצבי לחץ וחירום מתמשך - סדנא לחדר מורים – מאת דר' תמר לביא, ג'ודי גלבר, אירית ברמן, יעל וינשטיין, שרה כרמי, אמג'ד מוסא, שלומית רייקין, יעל שחר, בועז שטרן, מירתה שניר, גל תמים

חוברת זו נכתבה באמצע החופש הגדול, בעוד המלחמה ממשיכה בגבול הצפון. מערכת החינוך קלטה בתחילת השנה, ילדים מכל רחבי הארץ, שעברו בקיץ אירועים שונים. חוברת זו מפרטת פעילויות מומלצות בחדר מורים ובכיתות להתייחסות ולעיבוד הנושאים המורכבים הללו.

 

לסיום, גם אנחנו ב'פסיכולוגיה עברית', מבקשים לסייע בבניית מערך סיוע נפשי, ופתחנו עמוד עם רשימת מתנדבים בהגשת עזרה ראשונה נפשית – אפשר לשלוח לינק לאנשים החווים מצוקה נפשית אישית או משפחתית, שמעוניינים למצוא מטפלות והמטפלים שמציעים בהתנדבות עזרה ראשונה נפשית - אוזן קשבת, הרגעה וסיוע פסיכולוגי טלפוני ממוקד במטרה להקל על ההתמודדות.

 

אחרי זה / גיורא פישר
 
הכחול באויר
ילך ויחויר
אחרי זה

מעוות לא יתקון
וטוב לא ישכון
אחרי זה

מה שהיה הוא
לא שיהיה
אחרי זה

דבר לא יכסה
את החור בחזה
אחרי זה

Photo by George Hoza on Unsplash


- פרסומת -

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא:
כרסטין בג'אלי וטפא
כרסטין בג'אלי וטפא
פסיכולוגית
כרמיאל והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), עכו והסביבה
קרן גרינפלד ברסקי
קרן גרינפלד ברסקי
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
נטע אדלר
נטע אדלר
עובד/ת סוציאלי/ת
ירושלים וסביבותיה
שולמית רוטברג
שולמית רוטברג
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה
ד"ר תום רן
ד"ר תום רן
פסיכולוג
תל אביב והסביבה, פתח תקוה והסביבה, רמת גן והסביבה
דימה גוטמן
דימה גוטמן
עובד סוציאלי
חיפה והכרמל, אונליין (טיפול מרחוק)

עוד בבלוג של עלון פסיכולוגיה עברית

  לחברי פסיכולוגיה עברית שלום, נאחל לכולנו, מצפון ועד דרום, חורף גשום, מערכת פסיכולוגיה עברית. לפניכם...

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.