לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
צְלִילֵי הַשָּׁנָה הַחֲדָשָׁה: מַפְתֵּחַ סוֹבֵב בַּחֲשָׁשׁ. בְּקִיעַת סֶדֶק אוֹר

צְלִילֵי הַשָּׁנָה הַחֲדָשָׁה: מַפְתֵּחַ סוֹבֵב בַּחֲשָׁשׁ. בְּקִיעַת סֶדֶק אוֹר

עלון פסיכולוגיה עברית | 25/9/2022 | הרשמו כמנויים

 

צְלִילֵי הַשָּׁנָה הַחֲדָשָׁה: מַפְתֵּחַ סוֹבֵב  1

הערב נתכנס בבתים, ונחגוג את ראש השנה. החגים והמועדים, היהודיים והלועזיים, פרושים על לוח השנה, בהזמנה מתמדת – לחתוך את הזמן האחד, הנמתח, לפיסות. לעצור, לדמיין שמשהו נגמר, ודבר מה אחר מתחיל. היכולת להטעין את הזמן באיכות חגיגית, מצילה מפני האופן בו הכל נמשך ונסחב מיום ליום. שנה חדשה היא הג'וקר של ההתחדשות: עד עכשיו – היה כך. מעכשיו – אחרת. לפחות ננסה. נקווה. נסמוך על היכולת לברוא. ואולי גם על היכולת להתפלל. להתפלל על הקיים, לכוון את הרוח הדעת והנפש רק מעט אחרת, אל הדברים שישנם. ופרט חשוב בתנועת ההתחדשות – נעשה את זה יחד. יחד סביב השולחן, יחד בבית הכנסת. יחד בפארק. ננסה להתלכד כדי ללכוד את הזמן, ולעשות בו שמות. לעשות בו שנים חדשות.

גם כאן עכשיו, יחד אתכם, קהילת מטפלים-כותבים-וקוראים יקרה, אנחנו מבקשים לפתוח זרועות לקראתה של שנה חדשה. לאחל שתהיה טובה, רוחשת שלום, עתירת יצירה, ספוגת בריאות, יפה ושונה. מייחלים לעוד שנה של מאמרים מקצועיים נפלאים פרי מקלדתם של כותבים מבריקים, ושנזכה להמשיך להביא אל סף מסככם, חומרי קריאה מעוררי מחשבה ולב, הנובעים מהשטח הטיפולי, ושבים אליו.

לכבוד השנה החדשה, מבקשים להזכר בכמה מהמאמרים היפים שראו אור באתרנו בשנה העברית שזה עתה נחתמת (ובשבוע הבא נחזור עם המאמרים שהתפרסמו לאחרונה):

"המטפל הפצוע": הטיפול בקולגות במערכת בריאות הנפש מאת מרים גולדברג, רננה שטנגר-אלרן, יעל מאיר ועידו לוריא

מטרתו של מאמר זה היא לבחון ולתאר את החסמים והאתגרים העומדים בפני אדם העוסק בבריאות הנפש אשר מחפש טיפול, את המורכבויות והאתגרים הכרוכים בטיפול בקולגה, ולספק הצעות והמלצות שעשויות לסייע למטופלים ומטפלים כאחד.


- פרסומת -

עבד של הזמן: הצד האפל של ימי הולדת מאת שיר בר אמת

תאריך יום ההולדת של אדם מזמן לו מפגש חזיתי עם חלוף הזמן, שלעיתים עולה בטיפול בעוצמה. הזמן יכול לסייע לשים לב לגדילה והתפתחות, אך המפגש איתו מזכיר גם את מגבלות הזמן ואת סופם הידוע של החיים. חגיגת יום ההולדת מהווה לעיתים עטיפה הממתיקה את חלוף הזמן ומספקת תמיכה חברתית במפגש המאיים עם חרדות המוות וחרדות הזמן, אך לא פעם נלוות לימי הולדת עטיפות מיטיבות פחות, המסוות את החרדה הקיומית שבבסיס יום ההולדת באופן שדווקא מגביר את המצוקה. במאמר מוצגת התבוננות על העטיפות מנקודת מבט טיפולית, ומוצע כי התמודדות מיטיבה עם ימי הולדת מתבטאת בקבלת הזמן ובתנועה עם המציאות ולא נגדה.

יחסים נרקיסיסטיים / פסיכופתיים: השתלטות ופלישה למרחב הנפשי מאת עינב יולביץ' וחני לורנצי אורן

יחסים נרקיסיסטיים/פסיכופתיים מתאפיינים באלימות ממשית וחמורה שקשה להבחין בה מבחוץ, ולעיתים גם מתוך היחסים עצמם. למרות הקושי לזהותם, יש בהם פגיעה משמעותית והרסנית לנפשו של הנפגע, מפני שבבסיסם ניצבים מחיקה, סיפוח, והשתלטות על נפשו של אחר. במאמר זה מתואר בקצרה חלק מהידע שנצבר על התופעה, ומקושר לתובנות פסיכולוגיות ופסיכואנליטיות מוכרות.

חקר הלא מודע באמצעות אנליזה עצמית מאת ד"ר שאול חיימוביץ'

בפרסומיו מתחילת המאה ה-20 פרויד הציג אנליזה של האסוציאציות שלו עצמו, אך לאחר מכן חדל מלפתח את הטכניקה של אנליזה עצמית. מאמר זה מבקש לחזור אל הדרך שפרויד צעד בה, ולהציע לאנליטיקאים לבסס את עבודתם על חקר האסוציאציות החופשיות של עצמם. המאמר מצטרף בכך להתפתחויות החשובות בעולם הטיפול הפסיכואנליטי המדגישות את חשיבות הסובייקטיביות של האנליטיקאי, ומבקש לקחת אותן צעד נוסף. הנחת היסוד של המאמר היא שרק ביסוס העבודה האנליטית על רישום האסוציאציות של האנליטיקאי עצמו יוכל להביא בחשבון באופן מלא את הסובייקטיביות של האנליטיקאי ואת השפעתה על מטופליו ועל מהלך הטיפול.

 

מפתן / סיון הר שפי

אַחֲרֵי הַשָּׁנִים הָרָעוֹת
כְּבָר לֹא מְמַהֲרִים לִפְתֹּחַ
דֶּלֶת לִדְפִיקוֹתֶיהָ.

שְׁמֵנָה אִם רָזָה? קָשָׁה
אִם רַכָּה?
מָה בְּיָדֶיהָ?
נִשְׁעֶה לְבִרְכוֹתֶיהָ?
תַּעֲמֹד בְּהַבְטָחוֹתֶיהָ?

צְלִילֵי הַשָּׁנָה הַחֲדָשָׁה:
מַפְתֵּחַ סוֹבֵב בַּחֲשָׁשׁ.
בְּקִיעַת סֶדֶק אוֹר

Photo by Jan Tinneberg on Unsplash

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא:
מעיין גרכט
מעיין גרכט
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
שיראל בוטבול
שיראל בוטבול
פסיכולוגית
נורית שיש
נורית שיש
חברה ביה"ת
אונליין (טיפול מרחוק), פרדס חנה והסביבה, יקנעם והסביבה
רונה הרמן איוניר
רונה הרמן איוניר
פסיכולוגית
פתח תקוה והסביבה
הילה גאון
הילה גאון
מוסמכת (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
תל אביב והסביבה
גלעד חי
גלעד חי
מוסמך (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)

עוד בבלוג של עלון פסיכולוגיה עברית

לחברי פסיכולוגיה עברית שלום, ב- 15 בינואר ייפתח הפורום 'לקראת בחינת התמחות בפסיכולוגיה קלינית - מועד...

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.