לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
פעם אהבה גדולה חתכה את חיי לשניים

פעם אהבה גדולה חתכה את חיי לשניים

עלון פסיכולוגיה עברית | 14/6/2020 | הרשמו כמנויים

ברשותכם, ניקח רגע הפוגה מענייני השעה, מכובדם ומשמעותם, ונתייחס לאירוע, (שלא לומר 'ה'-אירוע), של השבוע – סיום העונה של סדרת הריאלטי 'חתונה ממבט ראשון'. הסדרה, בה זוגות משודכים על ידי מומחים, ביניהם הפסיכולוגים, יעל דורון ודני פרידלנדר, הממשיכים ללוות אותם גם לאורך תקופה של התנסות זוגית, הפכה לשיחת היום בבתים רבים, והשאלה – 'האם הם עדיין ביחד או לא?!', קיבלה בשבוע החולף נופך כמעט גורלי. ביקורות מתבקשות על פורמט הריאליטי לא חסרות, ואת הצלחתה של התכנית אפשר לזקוף גם לזכותה (או לחובתה) של הקורונה וההסתגרות בין ארבעה קירות, ובכל זאת – מעניין להרהר באופן בו הושמה על שולחן התרבות הפופולרית, האפשרות לבחון דפוסים הרסניים הנוגעים ליצירת קשרים, לשהות במפגש ולהבשיל אט אט. הסדרה אולי נגמרה, אבל שאלת האהבה נותרת כדרכה, לעולם פתוחה. 

באתרנו השבוע טקסטים טריים ונפלאים עם סיכויים גדולים לאהבה מקריאה ראשונה:

מאמרה של תמר משעול שמעוני עוסק במודל הטיפולי המבוסס על הספר "אני בסדר – אתה בסדר" מאת ד"ר תומס א' הריס (1967). בחלק הראשון שפורסם השבוע, מציג המאמר את המודל הטיפולי ודן בהיבטים תיאורטיים ופרקטיים של השימוש בו. המאמר מציג את היחסים בין מודל טיפולי זה לבין גישות וכלים טיפוליים מעולמות אחרים, כגון הטיפול הדינמי, הגל השלישי ב-CBT, טיפול בהשראה בודהיסטית והיבטים של יחסי גוף-נפש.

טיפול קבוצתי בנערים והרצאה של ד"ר עופר מאורר שהתקיימו בזום במהלך תקופת הקורונה, שלחו את ד"ר דן פולק להרהר במושג העצמי ובעצמיים המרובים. תוך שהוא משלב בין דוגמאות טיפוליות לבין רעיונות תיאורטיים, משרטט פולק את חוויית העצמי כמורכבת ומגוונת, ומציע כי טיפול מוצלח הוא כזה שמכוון לייצר תקשורת יעילה בין כל חלקי העצמי של המטופל.


- פרסומת -

אנחנו מתרגשים להביא לקריאתכם תרגום של פרק מתוך הספר מדריך אוקספורד לטיפול דיאלקטי התנהגותי (DBT), והנו פרי של שיתוף פעולה יוצא דופן: במסגרת טיפולה אצל הפסיכולוג הקליני יוראי ברק ובעידודו, נענתה מטופלת להצעתו לתרגם פרק העוסק בחוויה אישית של מטופלת בטיפול DBT. הרעיון עלה מתוך רצון לתת למטופלת תוקף לחוויותיה ומשמעות לסבל שלה שהוביל אותה להתעמק בנושא ולחפש אחר מקורות הקלה וריפוי. אל תרגום הפרק 'DBT מנקודת מבטה של מטופלת',  מצורפת גם הקדמה פרי עטה של המתרגמת

 

ובפסיכובלוגיה - 

פרופ' עמיה ליבליך מספרת על כנס בינלאומי וירטואלי ורב משתתפים בו השתתפה, ועסק בהיבטיו הפסיכולוגיים של משבר הקורונה -The Psychology of Global Crisis, ועל תחושותיה ביחס לעיקור המגע הממשי בין בני אדם.

ד"ר ארנון רולניק משתף אותנו בפודקאסט מיוחד בו מתארחת Shari Geller ועוסק בסוגיה שהיא אולי החשובה ביותר בפסיכותרפיה – מהו הדבר המאפשר נוכחות טיפולית מיטיבה? ברוח ימים אלה, הדיון עוסק לא רק בשאלה של נוכחות-ללא-גוף כפי שלפעמים חושבים על טיפול מרחוק. אלא בנסיון להבין מחדש את כל נושא הנוכחות הטיפולי, דווקא לאור הנסיון שנרכש בעבודה מבוססת ה zoom.

בבלוג 'הרצאה בנעלי בית' תוכלו להנות מהרצאות שונות, והשבוע – 'לחיות חוויה ביחד (?)' - שיחה בין ד"ר רינה לזר וד"ר בעז שלגי, בהנחיית ד"ר רוני באט, ומההרצאה 'כשהמסגרת לא מתאימה לתמונה – מבט התייחסותי על טיפול בעידן הקורונה' – בהשתתפות ד"ר חנה אולמן, ד"ר רוני באט, תמר ברנע וד"ר אילנה לאור. שתי ההרצאות  נערכו במסגרת סדרת מפגשים עם סגל המסלול ההתייחסותי - "שיחה התייחסותית בימי קורונה" של התכנית לפסיכותרפיה באוניברסיטת תל אביב.

ולסיום, יו"ר חטיבת הפסיכולוגים מעדכנת אותנו מהשטח: "נראה כי אנחנו מתקדמים לקראת עבודה משותפת עם המשרד במהלך חודשי הקיץ, על שינויים ותיקונים באופן יישום הרפורמה. דרושה עוד עבודה רבה כדי להגיע לשיתוף פעולה שכזה עם המשרד, אבל לתחושתי צעדנו בשבועות האחרונים כמה צעדים קדימה, ואני מקווה שהם יבשילו לכדי שיתוף אמיתי אשר יסייע... בעיקר לילדים". ונאמר אמן.

 

 

פעם אהבה גדולה / יהודה עמיחי

"פעם אהבה גדולה חתכה את חיי לשנים.
והחלק הראשון ממשיך לפרפר
במקום אחר, כנחש קטוע.
השנים שחלפו הרגיעו אותי
והביאו רפואה ללבי ומנוחה לעיני.

ואני כאיש עומד במדבר יהודה
מול שלט "גובה פני הים",
ולא יראה את הים, אבל הוא יודע,
כך לזכור פניך בכל מקום
בגובה פניך".

 


תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: תיאורי מקרה, טיפול התנהגותי-קוגניטיבי, מזווית המטופל
מעיין גרכט
מעיין גרכט
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
אפרת ליה שחף
אפרת ליה שחף
פסיכולוגית
אונליין (טיפול מרחוק)
נדב צ'יין
נדב צ'יין
קרימינולוג קליני
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
חנה יוסופוב
חנה יוסופוב
פסיכולוגית
חיפה והכרמל, אונליין (טיפול מרחוק), עכו והסביבה
יאיר גבע
יאיר גבע
עובד סוציאלי
טבריה והסביבה, עפולה והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
לילך עלוא כוכבי
לילך עלוא כוכבי
עובדת סוציאלית
רחובות והסביבה, אשקלון והסביבה, קרית גת והסביבה

עוד בבלוג של עלון פסיכולוגיה עברית

לחברי פסיכולוגיה עברית שלום,     המועצה להשכלה גבוהה פירסמה לאחרונה את החלטותיה בנושא גיבוש אמות...
במדינות השכנות לנו סוער, והמחאות אף גובות חיי אדם. אצלנו עדיין מנסים לפתור את משבר הרפואה. והשבוע באתר...

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.