לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
על דוחות מבקר המדינה והלמ"ס בנושא בריאות הנפש

על דוחות מבקר המדינה והלמ"ס בנושא בריאות הנפש

יו"ר חטיבת הפסיכולוגים בהסתדרות | 8/5/2020 | הרשמו כמנויים

את הפעילות הציבורית שלי התחלתי ב"בנפשנו". חבורה של צעירים ויפים עם בלורית וכובע טמבל. התרענו, מחאנו, נפגשנו, שכנענו, כעסנו, דיברנו - הפסדנו. הרפורמה בבריאות הנפש עברה. עם כל האסונות והמחדלים שהיא הביאה איתה.

כמעט חמש שנים עברו מאז. חמש שנים בהם אנחנו ממשיכים 'להציק', החלטנו להמשיך ולהיות הגוף שלא נותן מנוח, שממשיך להתריע, להציף, לאתגר.
ועדיין, השבוע כשהתפרסם דו''ח המבקר, שבגדול כתב ''צדקתם'', אי אפשר להתעלם מהמחנק בגרון. תחושת חוסר האונים שמרגישים למול מפלצת בירוקרטית אטומה המונעת משיקולים זרים ופוגעת בזכויות האזרחים. פוגעת בכולנו.

אנחנו לא מפסיקים. אמנם פחות צעירים ויפים, הבלורית התחלפה בקרחת, המתמחים כבר מומחים, אבל אנחנו חכמים יותר ומנוסים יותר ורבים יותר.
 

דוח מבקר המדינה בנושא הרפורמה בבריאות הנפש, שפורסם השבוע, מצביע כצפוי על כשלים משמעותיים ביישום הרפורמה. את המספר 12-16 חודשים ארוכים מנשוא של זמן המתנה לטיפול נפשי בשירות הציבורי, אנחנו מכירים בעל פה כבר שנים וזועקים מעל כל במה. שלא לדבר על התמונה המדאיגה בשירות במגזר הערבי. הגיע הזמן לעשות שינוי. ובמיוחד עכשיו, על רקע המגפה הנפשית הצפויה בעקבות הקורונה.

התראיינתי על כך השבוע בתוכנית הרדיו של קרן נויבך בכאן רשת ב'.
סיקור הדוח, ותגובת "פורום הארגונים למען הפסיכולוגיה הציבורית: וואלה, הארץ.

***
 


- פרסומת -

השבוע פורסם גם דוח מבקר המדינה בנושא התוכנית הלאומית למניעת אובדנות. כפי שהתרענו בשנים האחרונות - התוכנית טובה ובאמת עובדת ומביאה לירידה בשיעור האובדנות (13%-), במעט הרשויות שמפעילות אותה (28% מהרשויות), אבל יש חוסר תיאום בין משרדי הממשלה האחראים על הפעלתה, ואי סדרים משמעותיים בתקציבים.

תגובת פורום ארגוני הפסיכולוגיה הציבורית לדוח המבקר, כפי שפורסמה בסיקור התקשורתי של הדוח:
"אין הפתעות בדוח המבקר. התכנית הלאומית למניעת אובדנות הייתה נהדרת בשלבי התכנון, ואף בשלבי הביצוע. רק לא בשלבי ההתנערות.​ מה שהחל בקול תרועה רמה ובהבטחה מלאת תקווה, התמוגג והתאדה. בפועל אנו רואים חוסר תיאום, היעדר שקיפות, אי סדרים בניהול ותקיעת תקציבים. כמו תפוח אדמה לוהט, משרדי הממשלה מנסים להיפטר מהתכנית החשובה הזו. אין מי שלוקח אחריות. אין מבוגר אחראי במשרדים, אין חמלה, אין אנושיות. הפרטתו של הטיפול באובדנות הוא אירוע ציני וקשה, וזה לא נתפס לגבי פעילות מחויבת מציאות ומצילת חיים. התוצאה: אלפי אנשים, רבים מהם ילדים ונוער, בסכנת חיים. זה לא צריך להיות ככה. אפשר וחובה לתקצב אחרת ולחזור לתכנית המקורית ולהכניסה לליבת התקציב של המשרדים השונים. אסור לנו להסתפק במציאות העכשווית שבה יש 'תכנית' שאפשר לזרוק הצידה בכל עת. אולי הדוח הזה יעיר ויציל חיים".

סיקור הדוח: מעריב, ynet, הארץ, וואלה.
 


***
 

אתמול פורסם דוח על החוסן האזרחי בישראל בתקופת הקורונה, על פי סקר נרחב שערכה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. ממצאי הסקר מצביעים על החמרה משמעותית במצב הנפשי של אזרחי ישראל, מבוגרים וילדים, ובמיוחד במגזר הערבי.

תגובת פורום ארגוני הפסיכולוגיה הציבורית, כפי שפורסמה בכתבה ב"וואלה" שסיקרה את הדוח: "הנתונים שפורסמו היום לא מפתיעים. כבר שבועות שאנו מתריעים מפני המשבר הנפשי הגדל באוכלוסיה. לאחר שנים של ייבוש וזלזול בשירות הציבורי, נותרים האזרחים ללא מענה ראוי. גדולת השירות הציבורי היא ביכולת המניעה. זה הזמן למנוע החרפה, זה הזמן למנוע משברים, שעלולים להקשות על החזרה למעגל העבודה. זה הזמן למנוע אלימות, שעלולה לפגוע בילדים ובמבוגרים. הגדילו באופן מיידי את המענה בשירות הציבורי, למען הבריאות הנפשית של כלל האזרחים!"


תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: איגודים מקצועיים, אובדנות ופגיעה עצמית, הרפורמה בבריאות הנפש, קורונה
אלון בנרי
אלון בנרי
עובד סוציאלי
חיפה והכרמל
הדס גור
הדס גור
עובדת סוציאלית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
אורי לבוא ורדינון
אורי לבוא ורדינון
פסיכולוג
אונליין (טיפול מרחוק), פתח תקוה והסביבה, רמת גן והסביבה
ענת פישמן
ענת פישמן
יועצת חינוכית
מטפלת זוגית ומשפחתית
שרון ושומרון, פתח תקוה והסביבה
דפנה ממן
דפנה ממן
עובדת סוציאלית
אשקלון והסביבה
מיטל בהריר
מיטל בהריר
עובדת סוציאלית
ירושלים וסביבותיה, אונליין (טיפול מרחוק)

עוד בבלוג של יו"ר חטיבת הפסיכולוגים בהסתדרות

שמעתם על "קרן ידע"?  קרן ידע היא קרן של הסתדרות המח"ר, המממנת השתלמויות וקורסים להעשרה לחברי...

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.