לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
1.7.2011: לנצח את סיוטי הלילה

1.7.2011: לנצח את סיוטי הלילה

שפיות זמנית | 1/7/2011 | הרשמו כמנויים | שלחו טקסט לבלוג

סיוטי לילה הם מכה לא קטנה. חוויה מטרידה, מפחידה, ומעוררת אימה, שבסופה, למרות שישנו, אנו חשים עייפים יותר. סיוטים מאפיינים חלק מהפרעות הנפש, ובעיקר את ההפרעה הפוסט טראומטית, במסגרתה סובלים מסיוטים למעלה מ- 80% מהחולים, ולפי מחקרים מסוימים אף למעלה מ-96%.
למרות זאת, אין פסיכיאטרים ופסיכולוגים רבים המנסים לטפל בה באופן ישיר. יש שיגידו שהסיוטים הם חלק מטווח של סימפטומים, שעתידים להעלם כשמקור הבעיה יטופל. אך מה בינתיים? האם עייפות קבועה ואימה לילית חייבות להיות חלק מהרפרטואר החוויתי של חולים אלו? אולי ניתן לטפל בסיוטים בנפרד משאר הסימפטומים, ודווקא לכך תהיה השפעה חיובית גם על הסימפטומים הנוספים?
טענות כאלה ואחרות עולות סביב טיפול בסיוטים שצבר תיקוף גדול, כמו גם סביב מחקר חדש העוסק בקשר שבין סיוטי לילה למשחקי וידאו. את הטיפול, שנקרא "דמיון חזרתי", עומד להציג ד"ר בארי קרקאו בביקורו בחודש יולי הקרוב בארץ, ובראיון שנתן לעיתון הארץ הציג את עקרון הטיפול כך: "אדם שסובל מסיוט חוזר ובו הוא טובע באוקיינוס אין סופי ידמיין בערותו את האוקיינוס כאגם רדוד, ובהדרגה גם החלום ישתנה בהתאם לשכתוב." למרות הצלחות מוכחות רבות, קרקאו טוען שהטיפול לא נפוץ בארה"ב ובעולם בכלל, ושמגיעים אליו מטופלים מרחבי ארה"ב בנסיון להקל על סיוטי הלילה שלהם.
המחקר הראשוני, שעוסק גם הוא בסיוטים באופן ישיר, מגיע מכיוון אחר לחלוטין. במסגרתו נבדק התוכן של חלומות בקרב "גיימרים"- שחקנים קבועים של משחקי וידאו- וגילה שיש להם פחות סיוטים, וברוב חלומותיהם יש הרבה פחות אימה ונוכחות של איומים מאשר באוכלוסיה הכללית. לטענת ג'יין גקנבאך (Gackenbach) שניהלה את המחקר, ייתכן שמשחקי וידאו עוזרים לפתח פונקציה פנימית המגנה מפני סיוטים, ההופכת את מי שהוא פוטנציאלית הקורבן ברמה החוויתית לאקטיבי ולמי שמגן על עצמו, ולכן ייתכן שמשחקים כאלו עשויים להועיל לטיפול בסיוטים של אנשים הסובלים מ- PTSD.


- פרסומת -


תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: חלומות, טראומה, שינה, פוסט טראומה
תמי חיים
תמי חיים
עובדת סוציאלית
כרמיאל והסביבה, עכו והסביבה
אורין בוטוב
אורין בוטוב
עובדת סוציאלית
אונליין (טיפול מרחוק), פתח תקוה והסביבה
אדם קהתי
אדם קהתי
פסיכולוג
אונליין (טיפול מרחוק), פתח תקוה והסביבה, רמת גן והסביבה
רני יקיר
רני יקיר
עובד סוציאלי
מטפל זוגי ומשפחתי
אונליין (טיפול מרחוק), פרדס חנה והסביבה, יקנעם והסביבה
מורן זיו אש
מורן זיו אש
עובדת סוציאלית
כפר סבא והסביבה, פתח תקוה והסביבה, נתניה והסביבה
אפרת גל
אפרת גל
מטפלת בהבעה ויצירה
מטפלת זוגית ומשפחתית
חיפה והכרמל, פרדס חנה והסביבה, יקנעם והסביבה

עוד בבלוג של שפיות זמנית

מוסד המחקר הגדול ביותר בעולם לתחלואה נפשית, National Institute of Mental Health (NIMH) פרסם זה מכבר הודעה בעלת השלכות...

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

אין עדיין תגובות לפוסט זה.