לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
זכור אותי
על אמת ושקר.

על אמת ושקר.

ד"ר עפר גרוזברד | 8/1/2010 | הרשמו כמנויים

שלום לכולם

ראשית, תודה לאבי על הערתו היפה. אני חושב עכשיו שלמטפלים שכל חינוכם הוא להרבות עצמאות ונפרדות וחופש של הפרט יש קושי מיוחד בלהבין את "השפה שנשכחה". בשפה זו מדבר רוב העולם.

אז הפעם בואו נגיד כמה מלים על ערך ה"אמת". זהו ערך פנימי בעל חשיבות עצומה במערב. זהו בעצם המקדש של המערב. בטיפול אנו מחפשים את האמת הפנימית של האדם, זו שאמורה להנחות אותו. יצירתיות, מדע ודמוקרטיה - הכל עובר דרך האמת הפנימית. אבל מה קורה לערך זה בחברות מסורתיות-קולקטיביות? גם להם ערך זה הוא חשוב אבל ערך ה"קשר" הוא חשוב יותר.

סיפור שספרה תלמידה שלי ממוצא מזרחי.

לפני שהתחתנה אמה ויצאה לחיים חדשים במקום מרוחק עם משפחת בעלה צייד אותה אביה בעצה אחת לדרך: הוא הצביע על כוס לבנה ואמר לה "אם חמתך תגיד שהכוס הזאת שחורה, אמרי, "הן".

בחברות מסורתיות ההתאמה לאחר ולקבוצה זהו הערך העליון ולא האמת הפנימית האינדיבידואלית של הפרט. בחברה הסינית למשל אדם המוותר על דעתו האישית כדי להתאים עצמו לקבוצה נחשב לאדם אציל ונעלה.

בקפיצה, כך גם אפשר להבין את הכחשת השואה בקרב רבים בעולם המוסלמי. אם יישאל אותו מוסלמי אם הוא מאמין שהשואה באמת התרחשה הוא יתלבט, יגיד שאולי, באופן חלקי. אם נמשיך ללחוץ עליו הוא עשוי לומר שמה שהוא חושב זה לא כל כך חשוב, ולבסוף יתברר שהמילה "באמת" היא שורש הבעיה. זאת משום שהוא לא חונך על חיפוש האמת כמו על התאמה מלאה לקבוצה.

וסיפור נוסף: חבר הזמין קבלן שיפוצים מרקע מסורתי-קולקטיבי לערוך שיפוצים בביתו. הקבלן הבטיח להמשיך למחרת את העבודה הלא גמורה אך הגיע לאחר שבוע. כשהגיע שוב עבד קצת והבטיח להמשיך למחרת ושוב הגיע לאחר שבוע. חברי לא יכל יותר להתאפק ושאל אותו: תגיד, למה אתה אומר תמיד שתבוא מחר ואתה מגיע אחרי שבוע. אולי תגיד שתבוא עוד שבוע, וזהו. השיב הקבלן: מה יותר טוב לריב?!

הקבלן הבין בצדק שחברי רוצה שייסים את העבודה ועל כן כדי לשמור על הרמוניה ביניהם "התחשב" בו ואמר לו את מה שהוא רוצה לשמוע. בחברה מערבית זהו שקר בחברה מסורתית בהחלט יכול להראות כהתחשבות.


- פרסומת -

דוגמאות כאלה יש רבות במיוחד במשא ומתן פוליטי. קרטר התלונן על כך בספרו על תהליך השלום בין בגין לסאדאת. הוא אמר שבאופן קבוע המנהיגים הערבים אמרו לו משהו אחד בחדר ואחר בחוץ לעמם.

מעתה כשבן החברה המסורתית-קולקטיבית "משקר" אותנו כדאי שנחשוב בכל זאת מה עומד מאחורי זה.

שבת שלום

עפר


תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: דת ואמונה, פסיכואנליזה, פסיכולוגיה חברתית, מצבי קונפליקט, הגירה, שואה
ויקה סינאיסקי
ויקה סינאיסקי
עובדת סוציאלית
חיפה והכרמל, אונליין (טיפול מרחוק), עכו והסביבה
גלית דה יונג
גלית דה יונג
עובדת סוציאלית
שרון ושומרון
קיינן מריאסין
קיינן מריאסין
פסיכולוג
תל אביב והסביבה
אור עטר
אור עטר
פסיכולוג
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), רמת גן והסביבה
ענת אורבך
ענת אורבך
עובדת סוציאלית
מטפלת משפחתית וזוגית
אונליין (טיפול מרחוק), רמת גן והסביבה
סשה (אלכסנדרה) זולוטניצקי
סשה (אלכסנדרה) זולוטניצקי
פסיכולוגית
חיפה והכרמל, אונליין (טיפול מרחוק)

עוד בבלוג של ד"ר עפר גרוזברד

היום ננסה ללמד את בן המזרח כיצד לסרב לבקשתו של בן המערב באופן שיהיה מובן לבן המערב. כך גם יוכל בן המערב...
היא מספרת שבתקופת הקורונה היא פורחת. לא יכולה לסבול את הישראלים שנדבקים אחד לשני והנה עומדים בתור במרחק...

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

אין עדיין תגובות לפוסט זה.