לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
17
ינואר

'אבא, אני רוצה לחזור אליי - למצוא אותך שם איתי' - יום עיון במכון סאמיט

17/1/2023 | פורסם על ידי דני שטיינברג

' אבא, אני רוצה לחזור אליי - למצוא אותך שם איתי' - סוגיות טיפוליות סביב אבהות.

יום העיון השנתי של מכון סאמיט - תאטרון ירושלים

תוכנית יום העיון : 17.1.2023

9:00 – 9:50 התכנסות וכיבוד קל.

10:00 – 9:50 דברי פתיחה – יוני בוגט, מנכ'ל מכון סאמיט.

10:00-10:30 'אבות אכלו בוסר ושיני בנים תקהינה' על המורשת הבין-דורית של אבהות
ד'ר ריקי פלח גליל - פסיכותרפיסטית וחוקרת בנושא אבות ובנים, בעלת קליניקה פרטית בירושלים ובתל אביב. מדריכה את הסמינר הקליני בתכנית לפסיכותרפיה באוניברסיטת תל אביב ולומדת בתכנית הבינתחומית במכון תל אביב לפסיכואנליזה בת זמננו.
למה קבוצה גדולה כל כך של אבות מזהים עצמם בכינוי 'אבא פגום'? בהרצאה ניחשף לחיפוש של אבות אחר מודל אבהות 'טוב יותר' מזה שחוו בעצמם כבנים, והיכולת שלהם לממשו.

11:00 – 10:30 'אבות סימבוליים'
ד'ר תום הדני נוה - פסיכולוג חינוכי מומחה-מדריך, מתמחה קליני בעמך ומשורר. מדריך ומרצה בתוכנית הלאומית למניעת אובדנות של משרד הבריאות.
'אני יוצר את אבותיי הקדמונים, היוצרים אותי, בשעה שאני קורא את יצירתם' (אוגדן, 2020, עמ' 195). מה ניתן לגלות-מחדש על אבות ואבהות מתוך השימוש הפסיכואנליטי ביצירות ספרותיות אצל פרויד, קוהוט ואוגדן.

11:00-11:30 'המשמעות הטיפולית של ׳אבהות׳, מתוך המשגתה כמערכת יחסים אפשרית (קונטינגנטית), התלויה בדבר.'
אבנר הכהן - פסיכולוג קליני מדריך.
במובחן מ׳אמהות׳, שהיא נוכחות זהותית הכרחית (טָאוּטוֹלוֹגְית), ׳שאינה תלויה בדבר׳, האבהות מתעצבת ביחס להקשרים משתנים רבים; בעיקר, אל מול הילד הספציפי (טמפרמנט, כשרונות, קשיים וכד׳), ביחס לאמהות המתקיימת במקביל וביחס לזוגיות.
לצד הצעה המשגתית זו, נבחן את המשמעות הטיפולית הפרקטית, שלה, תוך ניסיון להתייחס (ככל שנספיק) גם להקשרים התקופתיים: ילדי דור ה Z ועידן ה me-too ותופעת ה׳ביטול׳.

12:15 - 11:30 הפסקה וכיבוד קל.

12:15-12:45 'בַּיּוֹם שֶׁבּוֹ נוֹלְדָה בִּתִּי : השלכת אנימָה של אבות על בנותיהם - קריאה בארבעה שירים ושלושה חלומות'
ד״ר גיא פרל- ע״ס, אנליטיקאי יונגיאני, משורר וחוקר שירה.
במושגי הפסיכולוגיה האנליטית, ׳האנימָה׳ היא דימוי האישה בנפש הגבר, העולה מהנשיות הארכיטיפית. אבות נוטים להשליך היבטים של האנימה שלהם על בנותיהם, בתהליך שיש בו תועלת רבה לשני הצדדים (אך במקרים מסוימים עלולות להיות לו גם תוצאות הרסניות). נעיין בשירים מאת יהודה עמיחי, רפי וייכרט וז׳ואן מרגריט, נשווה אותם לחלומות של מטופלים, ונעמוד על הפוטנציאל ההתפתחותי הגלום בהשלכת אנימה של אב על בתו.

הצגת מקרה

12:45-13:15 'על האבהות: שבוע באנליזה השיקומית שלי''
מיכאל סידי-לוי - פסיכואנליטיקאי מנחה בחברה הפסיכואנליטית בישראל, מרצה במסלול 'פרויד וממשיכיו' בתוכנית לפסיכותרפיה באוניברסיטת תל-אביב.
האבהות והאימהות מצטיירות אצלי כמעטפות של המכל הפנימי. שכבה מכסה על שכבה שמכסה על שכבה נוספת. בהצגת האנליזה השיקומית של י' בחרתי להדגיש את האבהות כנושא שעולה ונחווה במפגש המתקיים בין ארבעת הקירות של חדר הטיפול. אתייחס למקומו של האב, הן כאובייקט פנימי הן כאובייקט חיצוני, בעבר ובהווה של המטופל.
התדיינות על הצגת המקרה

13:15-13:45 'הילד בן שלושים…הוא מובטל מעבודה ואהבה'*, מחשבות על גדילה, התפתחות נפשית ונרקיסיזם.
(*מתוך השיר 'מהרי נא' מילים ולחן אהוד בנאי)
ד'ר שרון שטרית - פסיכואנליטיקאית ופסיכולוגית קלינית בחברה הפסיכואנליטית בישראל. מורה ומדריכה במרכז הלימודים של החברה הפסיכואנליטית, בתוכנית לפסיכותרפיה ׳מפת דרכים׳ במרכז ויניקוט, במסלול ׳מצבים מנטליים ראשוניים׳ בביה״ס לפסיכותרפיה באונ׳ ת״א, בהלפב״א ובמסגרות נוספות. מטפלת ומדריכה בקליניקה פרטית בת״א. מבין הנושאים בהם עוסקת: הקשבה פסיכואנליטית, נרקיסיזם ובשנים האחרונות בטראומה קולקטיבית, טראומה מזרחית.
האנליזה של י׳ תהווה מצע לחשיבה על הגורמים המעכבים וההרסניים בהתפתחות וגם על אלו המאפשרים אותה. נתבונן בהזדהויות הלא מודעות עם האב והאם ועל השפעתן וכן נעקוב אחר הנרקיסיזם ואופני הפעולה שלו ביחסי העברה, יחסים עם אחרים ובכלל. ״אגואיזם חזק מגן מפני מחלה״, אומר פרויד בהצגת הנרקיסיזם (1914) וממשיך, ״אך בסופו של דבר צריך להתחיל לאהוב כדי לא לחלות, ואחת דתנו לחלות אם יכולתנו אובדת בשל כישלון״. נרקיסיזם חזק עובד ללא הרף בלשמר את אשליית הכל יכולות (לא מודעת) וחותר להימנע ממפגש עם תסכול, כישלון וחסר. יחד עם זאת, הפחתה של עוד ועוד מתחים באמצעות אלחושם, ׳היתקעות מול מסכים׳, הסתגרות מהעולם והימנעות מכל מה שמכאיב ופוגע, אם זה הכיוון- האדם יסבול מזה שלא יהיו לו חיים, יהיה מדוכא. כל אלו, יהוו את נקודת המוצא להתדיינות על המקרה של י׳ ולמחשבות על אבהות, גדילה, תקיעות והתפתחות נפשית בטיפול ובכלל.

13:55 - 13:45 דברי סיכום.


דמי הרשמה
200 ש'ח (התשלום כולל כיבוד וחוברת הרצאות שתישלח בדואר לאחר יום העיון).
180 ש'ח למתמחים ו/או סטודנטים.

חנייה בתשלום מחוץ לתיאטרון

ניתן להירשם דרך הלינק https://www.easyform.co...d4f5ef253abd

בטלפון 050-851-1901

במייל: tali@summit.org.il

תגיות: