לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
למה בני האדם משתפים פעולה זה עם זה?

למה בני האדם משתפים פעולה זה עם זה?

שפיות זמנית | 20/10/2011 | הרשמו כמנויים | שלחו טקסט לבלוג

באפריל השנה הופיעה בבוסטון גלוב כתבה (שתורגמה במוסף החג של "הארץ") אודות הסוציובילוג המפורסם אדוארד וילסון, וניסיונו להפריך את התיאוריה הרווחת אודות אלטרואיזם בטבע. וילסון ושני עמיתים המתמחים במתמטיקה פרסמו זה מכבר בכתב העת המדעי החשוב Nature מאמר ששומט את הקרקע מתחת לתיאוריה המקובלת (אותה קידם וילסון במשך שנים) של ברירת שארים (Kin selection). לפי תיאוריה זו, "אורגניזם המנסה להעביר את הגנים שלו לדורות הבאים, יכול להעביר אותם בדרך עקיפה אם יסייע לקרוב משפחה לשרוד ולהתרבות. אחים, למשל, חולקים בערך מחצית מהגנים שלהם. וכך, בהתאם להיגיון הקר של האבולוציה, אדם המסייע לאחיו להוליד צאצאים, התועלת בשבילו תהיה מחצית התועלת שיכלה להיות לו אילו הוליד צאצאים משלו. בהתאם להסבר הזה, התנהגות אלטרואיסטית כלפי מישהו, שהוא בעל אותם חומרים גנטיים שיש לך, אינה בעצם הקרבה עצמית, אלא דרך שונה לקידום הגנים שלך."
הסבר יפה ואלגנטי, שפותח ופורט על ידי החוקר המפורסם ריצ'ארד דוקינס בספרו "הגן האנוכי", רק שלפי וילסון ועמיתיו בהרווארד, המתמטיקה העומדת בבסיסו לא תקפה. לטענתו הבסיס לשיתוף הפעולה בטבע הוא שקבוצות של משתפי פעולה מסוגלות לגבור על קבוצות שחבריהן אינם משתפים פעולה, וכך, באמצעות ברירה טבעית, משתמרת הנטייה לשיתוף פעולה.
על פניו הדיון יכול להישמע כויכוח פנימי של ביולוגים, אך בבסיסו עומדות שאלות מהותיות לכל מדעי האדם כמו אגואיזם מול האפשרות לשתף פעולה, מקור הנדיבות, ושאלות רבות הקשורות לפסיכולוגיה אבולוציונית וחברתית. כדאי לקרוא.


תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: שונות, פסיכולוגיה חברתית, פסיכולוגיה אבולוציונית
נטלי סובולב
נטלי סובולב
עובדת סוציאלית
שרון ושומרון, אונליין (טיפול מרחוק), פתח תקוה והסביבה
שגית שרון
שגית שרון
פסיכולוגית
רחובות והסביבה, מודיעין והסביבה, בית שמש והסביבה
ארנון נחמיאס
ארנון נחמיאס
עובד סוציאלי
מטפל זוגי ומשפחתי
רחובות והסביבה, מודיעין והסביבה
יותם קומן
יותם קומן
פסיכולוג
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), פתח תקוה והסביבה
ד"ר דניאל בן אליעזר
ד"ר דניאל בן אליעזר
פסיכולוג
אונליין (טיפול מרחוק), פרדס חנה והסביבה
שני אלבז בצלאל
שני אלבז בצלאל
עובדת סוציאלית
רחובות והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)

עוד בבלוג של שפיות זמנית

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

גבי מנדלסוןגבי מנדלסון21/10/2011

אנאכרוניזם גס. אני המום שוב ושוב לגלות כיצד חוקרים נכבדים ורציניים במיוחד בפסיכולוגיה יכולים לעסוק ברצינות שכזו ברעיון שהתנהגותם של בני אדם יכולה להיות מוסברת בעיקר על ידי מנגנונים אבולוציוניים. ביולוגיזם גס שכזה הופרך כבר מזמן ובמדעי הרוח, כמו היסטוריה בלשנות, פילוסופיה וכד' אמירה כזו נחשבת לבורות מבישה בערך מלפני 100 שנים. גם מאמרו של פרויד שלוש מסות על המיניות קורע את הטענה הזו לגזרים. לאחרונה נתקלתי בקורס יפיפה בהיסטוריה ש(בין היתר) מראה בדיוק מדוע התפתחות האדם מלפני בערך 70000 שנה חורגת משמעותית מהדפוסים הביולוגיים של האבולוציה והרי קישור http://www.youtube.com/...ature=relmfu