לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
נייר עמדה בנוגע לתהליך התאמה מגדרית ובתגובה למגזין עכשיו ערוץ 14

נייר עמדה בנוגע לתהליך התאמה מגדרית ובתגובה למגזין עכשיו ערוץ 14

כיכר העיר | 10/5/2023 | הרשמו כמנויים | שלחו טקסט לבלוג

שלום רב,

נוכח כתבה בשם "בלתי הפיך" אשר הביאה את נושא ההתאמה המגדרית והתהליכים ההורמונליים והרפואיים השזורים בו בהתמודדות עם דיספוריה מגדרית מנקודת מבט ביקורתית, חשנו צורך להביע את דעתנו כפסיכולוגים. במסגרת נייר עמדה זה נרצה לתמוך במאבקם של רבים אשר תהליך ההתאמה המגדרית איפשר ושיקם את חייהם מתוך תחושת שחרור, התאמה מגדרית נכונה יותר לתחושתיהם והקלה במצוקה ניכרת עימם התמודדו לאורך חייהם. זאת תוך הדגשת החשיבות של תהליך ההתאמה המגדרית כפי שנעשה כיום ומתן מקום לליווי פסיכולוגי תואם לכל אורכו, ובהתאם לצורך הנדרש. זהויות מגדר מגוונות הינן חלק ממארג הזהויות האנושיות מאז ומעולם. ניתן לראות את נוכחותן החל מהילדות המוקדמת. כיום תחומי בריאות הנפש, הרפואה, המשפט ומדעי החברה יודעים לומר בוודאות כי לא מדובר בהפרעה נפשית אלא במגוון זהויות מגדריות קיימות. ביטוי לכך הוא שמדינות רבות מכירות בזכותם של אנשים על הקשת הטרנסית לקבוע את זהותם המגדרית ולעבור תהליכי התאמה באופן חוקי. בשונה, דיספוריה מגדרית (Gender Dysphoria) הוא מונח המתאר מצב קליני של מצוקה נפשית משמעותית הנובעת מחוויה של קונפליקט ואי התאמה ניכרת בין הציפיות המגדריות התרבותיות והסביבתיות מהמין שיוחס בלידה לבין המגדר אליו הילדה או הילד מרגישים שייכים. המחקר מראה כי קיימת שכיחות גבוהה יותר של דיכאון, חרדה, הפרעות אכילה, פגיעה עצמית ומצבי אובדנות בקרב ילדים ומתבגרים המתמודדים עם דיספוריה מגדרית לצד ירידה ברווחתם הנפשית. ידוע כי לא כל ילדה או ילד מגווני מגדר חווים דיספוריה וקושי רגשי וכי סביבה תומכת, משלבת ומאששת מגדר מפחיתה מצוקה וסיכון להתפתחות פסיכופתולוגיה באופן משמעותי. מתוך עבודתנו והכשרתנו ניתן לראות בבירור כי ניתוחים להתאמה מגדרית הינם צעד חשוב, בלתי הפיך ומתקדם כחלק מתהליך ההתמודדות עם דיספוריה מגדרית. ככאלו, הם דורשים בשלות, תפיסת מציאות יציבה וגורמי תמיכה מספקים בהתמודדות עם גורמי דחק יומיומיים (Gender minority stress). אלו החשים דיספוריה מגדרית ומעוניינים בתהליכי התאמה מגדרית, החל מטיפול הורמונלי ועד לתהליך ניתוחי, עוברים ועדות להתאמה מגדרית הבוחנות את הבחירה, מתוך זווית רפואית ופסיכולוגית, תוך שמירה על המטופלים. התאמה מגדרית נעשית על פי סטנדרט רפואי מקובל, ובפרט בילדים בהם נעשית "התאמה הפיכה". עם תחילת ההתפתחות המינית, ישנם מתבגרים הנוטלים בין היתר "בלוקרים" הפיכים שדוחים מאפיינים מסוימים במהלכה למען חקירת הזהות ועם הפסקתם תמשיך זו לפי הביולוגיה.


- פרסומת -

לציין כי מחקר אורך בילדיםi מצא כי 94 אחוז מילדים שעברו הליכים הפיכים של התאמה המשיכו גם לאחר חמש שנים להזדהות עם המגדר אליו עברו.

מהמחקר והקליניקה נמצא כי אישוש מגדר נמצא כמציל חיים ומונע אובדנות, זאת לעומת מצב דיספורי וסביבה טרנספובית והשלכותיהם. נמצאו אחוזי חרטה נמוכים מאוד (1%) בהליכים כירורגיים של התאמה מגדריתii, כאשר הסיבה המרכזית נבעה מנסיבות פסיכוסוציאליות, בפרט אלו הקשורות לקשיים בקבלת המגדר החדש על ידי החברה. ממצא זה מדגיש כי ישנן חרטות סביב תהליכים של התאמה מגדרית. הן אינן הרוב, אך כמובן קיימות והינן חלק מכל תהליך של שינוי וצמיחה. יש לתת מקום גם לקולות אלו וככלל לגיוון הקולות הקיימים בשטח ולצרכים של האנשים בהם אנו מטפלים. בכך החשיבות של ליווי מחבר ומאושש של אנשי מקצוע לאורך כל בחירה בתהליך החברתי והרפואי כאחד והרגשות שנלווים.

לסיכום, כאנשי טיפול חשוב לנו לעמוד לצידם של אנשים על הקשת הטרנסית ואלו המתמודדים עם דיספוריה מגדרית ואשר דרך תהליכי התאמה מגדרית מצאו דרך לנוכחות ותפקוד משמעותי בעולם. אנו רואים משמעות בבחינה רגישה של התמודדות הפרט בדיספוריה מגדרית ובתהליכים מעוגנים של ועדות להתאמה מגדרית. יחד עם זאת, כל אדם באשר הוא, מחפש לחיות חיים משמעותיים תוך תחושת חירות ובחירה. התמודדות עם דיספוריה מגדרית וסימפטומים הנלווים להתמודדות זו, עשויה להוביל לתחושות קשות, קשיי תפקוד ואף אובדנות. החובה היא עלינו לשמור ולסייע לכל אדם להגיע לחיים של בחירה ומשמעות וכחברה, לעודד פתיחות והכלה של כל חבריה, תוך מעטפת וליווי טיפולי פסיכולוגי אפירמטיבי. 

בברכה,

יורם שליאר יו"ר הסתדרות הפסיכולוגים בישראל וחברי הוועד המרכזי 

אפריל 2023


i Olson, K. R., Durwood, L., Horton, R., Gallagher, N. M., & Devor, A. (2022). Gender identity 5 years after social transition. Pediatrics, 150(2).

ii Bustos, V. P., Bustos, S. S., Mascaro, A., Del Corral, G., Forte, A. J., Ciudad, P., Kim, E. A., Langstein, H. N., & Manrique, O. J. (2021). Regret after Gender-affirmation Surgery: A Systematic Review and Metaanalysis of Prevalence. Plastic and reconstructive surgery. Global open, 9(3), e3477. https://doi.org/10.1097...000000003477


תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: איגודים מקצועיים, מגדר, להט'ב
רעות פוליתי
רעות פוליתי
עובדת סוציאלית
רחובות והסביבה, אשקלון והסביבה, קרית גת והסביבה
אליוט גרהם
אליוט גרהם
פסיכולוג
ירושלים וסביבותיה, אונליין (טיפול מרחוק)
רדה רוזלר דוידוב
רדה רוזלר דוידוב
עובדת סוציאלית
רמת גן והסביבה
דוד סולומון
דוד סולומון
עובד סוציאלי
עפולה והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), יקנעם והסביבה
תמר אדם רביב
תמר אדם רביב
עובדת סוציאלית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
חני גיטליס
חני גיטליס
עובדת סוציאלית
אונליין (טיפול מרחוק), חולון והסביבה

עוד בבלוג של כיכר העיר

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

עדנה בן-אליהועדנה בן-אליהו13/5/2023

Do no harm. זהו פוסט פוליטי! הוא אנטי טיפולי ולא אתי.
הפוסט מכיל מידע מטעה ומתעלם מעובדות וממחקרים שלא תואמים את עמדתו הפוליטית. ראו https://firstdonoharm.substack.com/p/174
טיפול בבלוקרים ובהורמונים של המין השני הוא טיפול ניסיוני! ארגון הבריאות הבריטי קבע שטיפול זה עלול לגרום לנזק בלתי הפיך. זהו טיפול שעלול לפגוע בפוריות, בהנאה המינית ובבריאות. תהליך ההתפתחות הנורמלי של גיל ההתבגרות עלול להשתבש עם פגיעות בהתפתחות הגופנית, המינית, המוחית והקוגניטיבית. כאשר מוסיפים לכך ניתוחים של כריתת איברים, גורמים לנזק איום ונורא.
כל זאת בלי לעזור לילדים ולמתבגרים לחקור ולבדוק את מצוקותיהם, את זהותם, מבלי להציע טיפול פסיכולוגי מעמיק כקו ראשון למצוקות הרגשיות ו/או הנפשיות (שכן יש קו-מורבדיות מרובה).
איך לא רועדות ידיכם?
כשאתם לא מוכנים לקרוא מחקרים שלא תומכים בעמדתכם, אתם סוגרים את הדלת בפני אותם מתחרטים אומללים, שעברו תהליכים בלתי הפיכים וצריכים עכשיו לחיות עם ההחלטות שקבלו במצב של מצוקה, בלא יכולת להבנה מעמיקה לקראת מה הם הולכים, ומתוך הבטחה ריקה של אנשי מקצוע שזה יפתור את כל בעיותיהם!

עליזה קורבעליזה קורב12/5/2023

רגע..... כמי שעובדת עם בני נוער בתחנה עירונית ובקליניקה פרטית אני מודאגת מאד לקרוא את המסמך שמובא כאן.
מניסיוני בטיפול עם בני נוער (בעיקר נערות) עם סוגיות של זהות מגדרית ושל דיספוריה מגדרית (פניות שרבו בשנים האחרונות), אני מוצאת שהיעזרות במרחב הטיפולי הדינמי והחשיבה האנליטית עוזרים מאד בהקלה על הדיספוריה ובהבנה שהמצוקה שנראית סביב הגוף נובעת לא פעם לאו דווקא מהגוף עצמו אלא ממקורות כואבים אחרים, טראומות בעבר, אי הסתגלות חברתית, שאלות של התכווננות מינית, לעיתים התמודדות עם ASD ועוד.
מסמך כמו זה יכול להיות מובן אצל אותם בני נוער כאילו בהתערבות רפואית (בלוקרים, הורמונים, ניתוחים) אפשר תמיד למצוא מזור לכאבים שאפשר שמקורם אחר.
אני קוראת דברים שנכתבים בנושא זה בעולם ומוצאת שטיפול בשאלות של דיספוריה מגדרית הוא מורכב ואין פתרון קסם, ממליצה למשל לקרוא את ספרם של Evans & Evans שעבדו שנים רבות במרפאת מגדר בטביסטוק. Evans, M & Evans, S. (2021). Gender dysphoria: A therapeutic model for working with children, adolescents and young adults. Gender Dysphoria, 1-288.‏
חשוב שנשמור על עצמנו כמטפלים שנותנים מקום למרחב הטיפולי, להשתהות בו ולמה שיכול להתחולל בו.