לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
OCD ומיניות – החלק השלישי

OCD ומיניות – החלק השלישי

ד"ר טל פלג-שגיא | 22/11/2022 | הרשמו כמנויים

אז אחרי שהגדרנו OCD וגם את הצאצא הכי מעניין אך מורכב בעיני, ה- R-OCD, הנה כמה מחשבות שלי לגבי איך מטייבים מיניות עם OCD.

המחשבה הראשונה היא, כמובן, שלא תמיד אפשר לבד. אם אנשים מזהים בעצמם חוסר יכולת להתמודד עם ספק, אי סבילות לחוסר ודאות או חרדה גדולה מול שאלות עצמיות ואחרות, אני ממש ממליצה לפנות לטיפול. לעתים, טיפול תרופתי עוזר מאד כי הוא מפחיד את החודרנות של המחשבות הטורדניות ואז אפשר להתחיל להתמודד איתן. במקביל, מומלץ טיפול רגשי כדי ללמוד להתמודד עם תשובת האולי, עם ההבנה שבעולם אין תשובות אבסולוטיות ואנחנו צריכים ללמוד לחשב את הספק כחלק ממה שהחיים מציעים לנו. חיים לצד חוסר ודאות.

המחשבה השנייה, שעדיין לא קשורה ישירות למיניות, היא שחלק מהתמודדות עם קושי היא ההבנה שיהיו משברים. בעיקר סביב שינויי חיים ותקופות של טלטלה (גם טלטלה טובה!), סביר להניח שנחוש עלייה בטורדנות המחשבות וגם ירידה ביכולת שלנו להתמודד איתן ללא טקסים. זה בסדר. יש תקופות כאלה, וכל אחד בקושי חוזר לדפוסים שלו. האתגר הוא לקבל כפי שזה את העובדה שאני בתקופה מבולבלת, מעורערת ולפיכך טורדנית יותר, ולתת לעצמי לעבור אותה בהרבה חמלה, בלי מאבק אבל גם בלי להכנס ל- OCD ולטקסים.

לגבי מיניות, אם אמרנו בפוסט הראשון ש- OCD הוא אויב המיניות כי הוא מרחיק אותנו מה'כאן ועכשיו' ומכניס אותנו לתוך הראש שלנו, הרי שהתרגול (שימו לב שאינני מדברת על פתרון, אלא על תהליך ועל היכולת 'להיות בדרך') הוא להתחבר חזרה למיניות. בזמן המיניות אין תועלת בחשיבה, באכילת ראש, במחשבות על מחשבות וברגשות על מחשבות. הגיוני שיעלו פחד, ספק או תסכול, ואפשר להתמודד איתם על ידי חזרה לעצמי וחיפוש של מה טוב לי עכשיו. אפשר לחזור לחושים, למגע בגוף שלי או של בן/בת הזוג, ולתת למיינד שלי לנוח. תרגול מיינדפולנס שאולי אדבר עליו בהמשך, הוא בעצם היכולת לשים את סך המחשבות כפי שהן, מחשבות חולפות, ולהחזיר את הקשב לגוף, לעונג, למשחק ולהנאה. אפשר ממש לסמן את זה לעצמנו במהלך מיניות: הי מחשבה, שמתי לב שבאת, אני מניחה אותך בצד לכמה רגעים ועוברת להיות במגע. מגע טוב? מגע רע? לא משנה. העיקר שאני נהנית וזורם לי.


- פרסומת -

בטיפול, נכון מאד לבדוק אילו טקסים קורים לפני, אחרי ובמהלך המיניות. לפעמים אלה טקסים כמעט בלתי מורגשים שנוגעים לרחצה, להעדר מגע באזורי גוף שונים מפחד של לכלוך (נניח, בשיער או בסדינים) או לניתוק רגשי במהלך המיניות. לעתים הם כוללים שאלות טורדניות על טיב המיניות ולעתים הם כוללים עיסוק במוסר ומוסריות אחרי האקט. כך או כך, שווה להכיר אותם ובעזרת מטפל טוב לדעת כיצד להחשף אליהם בהדרגה. לעולם לא נתחיל בהכחדת טקס שהוא קשה מאד להכחדה, ושמתלווה למחשבה טורדנית עוצמתית מאד. עם זאת, יש טקסים רבים שאותם ניתן לשנות, לדחות או להכחיד בהצלחה רבה, ואז אנחנו מתחילים ללמד את המיינד שלנו שהספק רצוי ואיננו מזיק.

חשוב לא להיות קשוחים עם עצמנו, ובגלל זה אני ממליצה לפנות לטיפול. לעתים, אל ה- OCD מתלווה הפרעת קשב וריכוז או רגישות חושית גבוהה, ואז צריך איש מקצוע שיידע לעזור לנו להחליט באיזה חרדות אנחנו נכנסים בכוח, ולמה אנחנו מאפשרים להיות. דוגמא, אם אני מצליחה ממש יפה לעבוד עם ה- OCD שלי, אבל חייבת חייבת מקלחת קצרה לפני, יכול להיות שהדבר הנכון יהיה לשמר את המקלחת ובכך להפחית את החרדה ולתת לכל השאר להתנרמל. אחרי הכל, גם אנשים בלי OCD עושים טקסים שונים שקשורים למיניות, ולא כולם מפריעים לתפקוד.

לבסוף, אני ממליצה על יצירתיות ותקשורת. לא צריך להימנע מלטפל ב- OCD, אבל גם לא צריך להאבק בו בחבילה אחת, באופן נוקשה. אפשר לבדוק את המחשבות השונות, אפשר לשתף את בן הזוג בחלקן ולתת לו לאפשר לנו לעשות משהו שונה או גמיש. אפשר לעשות את הטקס קצת שונה (למשל, מקלחת יחד עם בן הזוג, או מקלחת שעה אחרי הסקס, או שימוש בקונדום אם מגע הזרע בעייתי, או לשים מגבת). אני יודעת שכל מה שאני אומרת כאן הוא עולם ומלואו, ולכן שוב חוזרת וממליצה לעשות את כל אלה בליווי.

לבסוף, שימו לב לפתיינות של ה- OCD. כיף לדבר עליו בטיפול, כי זו דרך נפלאה לחפש אישורים. עלינו כמטפלים מונחת האחריות לא לשתף פעולה עם הטקס ולא לחשוב שאנחנו עושים טיפול דינאמי, כשבעצם מה שאנחנו עושים זה להכניס את המטופל עמוק יותר לטקסים שלו. אפשר לדבר על המצוקה שהחרדה גורמת ואפשר אפילו להבין מאיפה היא באה ו'על מה היא יושבת'. פחות נכון להגיד למטופל שוב ושוב שהוא טועה, שהחרדה לא אמיתית ובעצם התשובה היא אחרת. במקום זה, בהמון אמפתיה כדאי לענות למטופל שהתשובה היא: אולי. אולי הספק שלך אמיתי, אבל אנחנו פה כדי ללמוד לשאת אותו.

שבוע נפלא.

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא:
שיר זמיר
שיר זמיר
פסיכולוגית
שרון ושומרון, אונליין (טיפול מרחוק)
לילך אנג'ל
לילך אנג'ל
חברה ביה"ת
מוסמכת (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
תל אביב והסביבה
רוני אפשטיין
רוני אפשטיין
פסיכולוג
אונליין (טיפול מרחוק), פתח תקוה והסביבה, רמת גן והסביבה
גיא שוימר דניאלי
גיא שוימר דניאלי
פסיכולוג
תל אביב והסביבה
יהודית וינשטיין
יהודית וינשטיין
עובדת סוציאלית
רמת הגולן, טבריה והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
אהרון מירמן
אהרון מירמן
פסיכולוג
ירושלים וסביבותיה

עוד בבלוג של ד"ר טל פלג-שגיא

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.