לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
OCD ומיניות – רומן שקל לפספס וחשוב לאבחן

OCD ומיניות – רומן שקל לפספס וחשוב לאבחן

ד"ר טל פלג-שגיא | 20/9/2022 | הרשמו כמנויים

היום אדבר על נושא קרוב לליבי, OCD. אזהרת מסע: כנראה שחלק מכם יזהו את עצמם בדברים, לפעמים בצדק ולפעמים לא. אם זיהיתם את עצמכם בכתוב, פנו לטיפול. OCD היא הפרעה שניתנת לאבחון ולטיפול, וזה life changing. תכף אסביר למה.

 

OCD – הפרעה טורדנית כפייתית (obsessive-compulsive disorder). במילים פשוטות אל התודעה חודרות ללא רצון מחשבות מפחידות או מרתיעות, שאנחנו ממש לא רוצים לחשוב. ספק או שאלה מתנחלים להם, ולא מוכנים ללכת. למול הספק אנשים עושים משהו שהוא מאד הגיוני אבל (כפי שתכף נראה) לחלוטין לא יעיל: הם מנסים להקטין את הספק. איך? בעזרת מה שנקרא לו 'טקס'. טקס יכול להיות המון דברים, ולא תמיד קל לזהותו. אנחנו מכירים טקסים של OCD כמו שטיפת ידיים או בדיקה שנעלנו את דלת הבית, ואלה שכיחים. עם זאת, טקס יכול להיות כל פעולה שאנחנו עושים למען הפחתת חרדה או ספק: למלמל תפילה, לספור בראש, לחזור על מעשינו... כל בדיקה בראש או במציאות יכולה להיות טקס. אתם בוודאי כבר שמים לב, שההבדל בין טקס לבין פעולה יעילה הוא לא במה שעושים, אלא באיך שעושים. זה הגיוני לשטוף ידיים, לנסות להזכר אם נעלנו את האוטו או לומר תפילה. ב- OCD הטקסים הם בדרך כלל חוזרים, ולא עוזרים להפגת החשש או החרדה. להיפך, השימוש בטקסים רק הופך את המחשבה למאיימת יותר, ודורש טקס קפדני יותר, וחוזר חלילה. הדבר הזה גורם למצוקה אצל האדם, ופעמים רבות שלא באשמתו גם אצל הסביבה, שכן יש נטייה להפוך את הסובבים ל"סוכנים": לבקש אישורים ("זוכר אם נעלתי את האוטו"? חושב שהעלבתי היום מישהו"?), לעכב יציאה מהבית, ועוד.

OCD יכול לסבוב סביב כל תוכן: יש סוגים שלו נפוצים יותר כמו החשש מזיהום, אבל מניסיוני אנשים יכולים לחוות מחשבות טורדניות בנוגע להכל: לשאלות של מוסר, לשאלות של פגיעה בהם או באחר, לשאלות של ניקיון, ביטחון אישי ועוד. אפשר לחשוש מנפילה של הדלת עלי ואפשר גם לחשוש מזה שפגעתי במישהו מינית מלי שאני זוכר/ת. הכל. אם החשש הוא מהנטייה המינית שלי (יכול להיות שאני הומו ולא יודע?), אנחנו קוראים לזה SO-OCD, המרוכז בנטייה מינית. אם המחשבה הטורדנית קשורה למערכת היחסים, נקרא לזה R-OCD, ועל כך ארחיב בפוסט נפרד. כך או כך, בין אם יש שם ובין אם לא. הוא מתנהג דומה, והוא מאופיין במחשבה טורדנית וחודרנית שמגיעה ב- LOOP, באי סבילות לספק ובטקס (שלא ממש עוזר).


- פרסומת -

כבר הבנתם שהקושי העיקרי של הסובלים מ- OCD הוא עם ספק, כלומר, יש להם 'חרדת אולי'. התשובה אולי על שאלות מסוימות מחרפנת אותם, והם יעשו מאמצים כדי להגיע לודאות. לדוגמא: אולי בת הזוג שלי היא לא הנכונה בשבילי? אולי אני לסבית ואני לא יודעת את זה? אולי העלבתי היום אדם? התשובה היא כמובן: יכול להיות, אבל אנשים עם OCD מנסים להגיע לתשובה חד משמעית, והניסיון להשיג וודאות רק מכניס אותם עוד יותר ללופ. אולי יש לי סרטן שלא התגלה? אולי.

בהמשך לכך, ה- OCD שיש לו גם מרכיב ביולוגי וגם מרכיב התנהגותי ולכן הוא 'רץ' במשפחות, הוא נבל גדול, כי פעמים רבות הוא מתחבא מתחת לנושא שנראה 'הגיוני' או 'תמים'. למשל, אנשים רבים שמצאו את עצמם בלופ של בדיקות עם התפרצות הקורונה. לכאורה, הגיוני שכולנו נהיה בחרדה ונבדוק, אבל בפועל הפחד שפספסו בדיקה גורם לטקסים על טקסים, וזה כבר OCD. אגב, סיפור האהבה הכי מעניין הוא בין OCD לבין דת: OCD פעמים רבות לוקח טקסים דתיים, ומוציא אותם משליטה: זה בסדר להתפלל בכוונה, אבל אם התפללתי שלוש שעות כי לא הייתי בטוח שאמרתי נכון את המילים, זה כבר OCD. כנ"ל לגבי הנחת תפילין או לשאלה אם בטעות אכלתי משהו לא כשר.

אז איך OCD משפיע על מיניות? איך לא. מחקרים מראים שאנשים עם OCD (וגם הפרטנרים שלהם) חווים קושי בשלבים שונים של מעגל התגובה המינית. האמירה הזו מראש בעייתית כי לפעמים המחשבה על זה שיש לי קושי במיניות היא בעצמה מחשבה טורדנית (האם עומד לי 'מספיק'? האם אני באמת נהנית?). עדיין, כך או כך, בחיפוש אחר אישוש הספק אנשים במיניות מתרחקים מהחוויה שלהם ועסוקים בשאלות טורדניות ולפעמים בבדיקות וטקסים. הפרטנר משמש בעל כורחו כמי שאמור לאשר ולתמוך, ואנחנו מקבלים שני אנשים שלא ממש נהנים ולא ממש בקשיבות לרגע. בנוסף, במיניות יש המון אי וודאות וזה קשה מאד להכלה לאנשים עם OCD, אם נוסיף לכך את העובדה שתרופות מסוימות ל- OCD עשויות להיות בעלות תופעות לוואי המשפיעות לרעה על המיניות, נקבל חגיגה אחת גדולה.

בפוסט הבא אספר על OCD במערכות יחסים, ואתן כמה עצות על איך לשפר את המיניות ב- OCD בגלל וב- R-OCD בפרט. המשך שבוע נפלא!


תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: חרדה, מבוגרים, פסיכולוגיה קלינית, הפרעות חרדה
אלון בנרי
אלון בנרי
עובד סוציאלי
חיפה והכרמל
איתן מאירי
איתן מאירי
פסיכולוג
מורשה לעסוק בהיפנוזה
תל אביב והסביבה, שרון ושומרון, רמת גן והסביבה
אביב נוימן
אביב נוימן
עובד סוציאלי
תל אביב והסביבה, באר שבע והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
דימה גוטמן
דימה גוטמן
עובד סוציאלי
חיפה והכרמל, אונליין (טיפול מרחוק)
יונתן בר-לב
יונתן בר-לב
עובד סוציאלי
חיפה והכרמל, אונליין (טיפול מרחוק)
שלומית צור
שלומית צור
פסיכולוגית
שרון ושומרון

עוד בבלוג של ד"ר טל פלג-שגיא

האנשים הסוערים. אלה שבצבעים. אלה שבתנודות. אלה שנותנים את כל הלב. אלה הלא מווסתים. אלה שלא מסתירים את...

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.