לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
אין דבר שקט יותר מהמכות הנחתות על אחרים

אין דבר שקט יותר מהמכות הנחתות על אחרים

עלון פסיכולוגיה עברית | 6/3/2022 | הרשמו כמנויים

 

אין דבר שקט יותר מהמכות הנחתות על אחרים 1

הלחימה באוקראינה נמשכת ומתרחבת, מאות אלפי פליטים עזבו את ביתם ומחפשים מחסה בארצות השכנות, רבים אחרים מתחבאים מתחת לאדמה מאימת ההפצצות. מספר ההרוגים הולך ועולה. בוקה ומבולקה. ואנחנו, הצופים מרחוק, ננגעים או שמורים? מהדורות החדשות תובעות שנדע, האם אנחנו רוצים לדעת? ומה עם ידיעה שלא מביאה לתנועה, היכן היא מתישבת בגוף, מתי היא הופכת בלתי נסבלת? כמה המלחמה באוקריאנה נכנסת לחדרי הטיפול שלכם? וכמה היא שקופה? 

השבוע באתרנו, מאמרים מקצועיים נהדרים ופרקים חדשים מספרים. ובסוף גם גם קריאה לעשיה מקומית סביב המלחמה באוקראינה: 

הקניית כישורי חיים בדרכי נעם ושלום לילדים ומתבגרים באמצעות ההורים - כישורי התמודדות שהופכים להרגל הם כישורי חיים, המאפשרים לילד ולמתבגר להסתגל באופן יעיל למציאות ולפתח חיי משמעות. מאמרו של יששכר עשת מביא את הרקע התאורטי של גישת "הורות בדרכי שלום", אשר אוספת דרכי טיפול יעילות מממספר גישות דומות. הטיפול בגישה נועד לסייע להורים ומחנכות לשפר את כישורי ההתמודדות של ילדים ומתבגרים עם אתגרי חייהם ולאמן אותם בהפעלת כישורים אלה בדרכי נעם, כלומר באמצעות סגנון סמכות דמוקרטי והורות קשובה ונוכחת. 

בשנים האחרונות עולה מספרם של התלמידים המשתלבים בכיתות של חינוך רגיל, כאשר במקביל, אנשי חינוך מדווחים על קושי לתת מענה פרטני ומדויק לתלמידים עם מוגבלויות, בתוך כיתה גדולה ותוססת, ומבקשים לקבל כלים מקצועיים. מאמרה של יעל גוטר מתמקד במענה פרקטי לתלמידים עם מגוון קשיים, המשתלבים בכיתה של חינוך רגיל, דרך השימוש בכרטיסי ניווט, ששימושם רווח בתחום ההוראה המותאמת ובחינוך המיוחד. במאמר מוצגים כרטיסי ניווט מותאמים לאתגרי ההשתלבות של תלמידים בחינוך הרגיל, המציעים סיוע בתחומים מגוונים: חברתי, התנהגותי, פתרון בעיות, התארגנות, ועוד. המאמר צמח מתוך צרכים שעלו בשטח, מתבסס על מחקרים ועל ניסיון מקצועי של המחברת, ומיועד לצוותים חינוכיים וטיפוליים, לתלמידים ולהורים.


- פרסומת -

בשנים האחרונות חלה התעוררות מחודשת מכיוון הממסד והמחקר הפסיכיאטרי באשר לאפשרות להשתמש בחומרים פסיכדליים ככלי לטיפול נפשי, לצד גל של עניין חברתי לגבי ההתנסות בחוויות-קצה טרנספורמטיביות. לילך אריאלי השתתפה בהרצאתו של ד"ר עודד ארבל, פסיכיאטר ופסיכותרפיסט, "פסיכותרפיה פסיכדלית - מבוא קצר", בעקבותיה כתבה סקירה מרתקת אשר עוסקת במושג התודעה, בהיסטוריית השימוש בפסיכדליים בתרבות המערב, בפרוטוקול הסטינג הטיפולי-פסיכדלי ובהתקדמות תהליכי המחקר העדכניים בשטח. 

ובמדור סקירת המאמרים - ילדים על הספקטרום האוטיסטי מתמודדים עם פגיעה ביכולת למנטליזציה - לזהות ולהבין את המצבים המנטליים של עצמם ושל סביבתם. זוהי סקירת מאמרה של הפסיכולוגית אריאטה סלייד, בו היא עוסקת בפרדוקס המנטליזציה של הורים לילדים על הספקטרום האוטיסטי -  כדי לסייע לילדם ולהכווינו בתוך עולם של מערכות יחסים, עליהם לזהות את המצבים הפנימיים שלו בתוך הצפה של תקשורת כאוטית, שנראית תחילה פשוט בלתי תקשורתית; לעשות מנטליזציה למה שנראה שלא ניתן לעשות לו מנטליזציה כלל.

ובהמשך ישיר, רשימת הקריאה השבועית של פסיכולוגיה עברית עוסקת בשילוב תלמידים על הספקטרום האוטיסטי. בשנים האחרונות יותר ויותר תלמידים המאובחנים על הרצף האוטיסטי (ASD) משתלבים בכיתות רגילות, הן בשל העלייה החדה במספר המאובחנים, והן בשל אבחונים מאוחרים, יחסית, של תלמידים בתפקוד גבוה, הלומדים בכיתות רגילות בעת עריכת האבחון. שילוב תלמידים עם מוגבלויות במערכת החינוך הוא שדה רחב ומגוון, הן מבחינת ההטרוגניות של התלמידים המשולבים במערכת הרגילה ורמת תפקודם, והן במודלים השונים של שילוב. ברשימה השבועית מאמרים שעוסקים בהיבטים תיאורטיים ופרקטיים של שילוב תלמידים עם אוטיזם במערכת החינוך, מהיבטים לימודיים וחברתיים, ומנקודת מבט מערכתית ופרטנית.

במדור הספרים שלנו - "גוף הדמעות", ספרה של העובדת הסוציאלית והפסיכותרפיסטית פזית גבאי ששון, הוא רומן בשני קולות, אם ובתה. הילה, נשואה ואם לשניים, מתבשרת שהיא בהיריון שלישי ומבקשת להפסיק אותו. לאחר לחצים מצד בעלה ההיריון נמשך, ומבחן האימהוּת, המאתגר ממילא, הופך מאתגר עוד יותר כשהיא מגלה שהבת שנולדה לוקה בשיתוק מוחין. לפניכם שני פרקים מתוך הספר באדיבות המחברת והההוצאה.

 

בעקבות המלחמה באוקראינה, התארגנו בארץ מספר קבוצות מתנדבים ומתנדבות כדי להגיש סיוע לאזרחי אוקראינה - סיוע הומניטרי, סיוע בארגון מבצעי חילוץ, סיוע באיסוף והעברת מצרכי מזון תרופות וביגוד לפליטים, ועוד. מתנדבים אלו נמצאים תחת לחץ כבד ועומס רגשי. מטפלים ומטפלות המעוניינים להתנדב בתמיכה רגשית למתנדבים שתסייע להם להתמודד עם הלחץ והשחיקה מוזמנים להצטרף.

 

​​​​​​​דבר שקט / טל ניצן

אין דבר שקט יותר
מהמכות הנחתות על אחרים,
אין איום קטן יותר
על מנוחת הנפש השבעה.
התבוסה בעיניהם אילמת,
זרועותיהם
נשמטות בשקט.

איזו דממה נעימה.

מלבד צליל דקיק נוקב,
טורד בעיקר בבוקר
אך ניתן לעמעום בקלות
באוזה המרגיעה של דפי העיתון.

בטרם יערמו עליהם חרבות
כבר יקברו תחת מוסף הבידוק 
כוס הקפה המלאה למחצה
הדלת הנטרקת

בביתנו 
העומד על תילו.

Photo by Mathieu Perrier on Unsplash

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא:
גפן שובל
גפן שובל
מוסמכת (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
כפר סבא והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
יעל משה שקד
יעל משה שקד
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), רמת גן והסביבה
יעל בר-און
יעל בר-און
פסיכולוגית
כרמיאל והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), צפת והסביבה
מיכל סגיב זנגר
מיכל סגיב זנגר
עובדת סוציאלית
תל אביב והסביבה
ד"ר תום רן
ד"ר תום רן
פסיכולוג
תל אביב והסביבה, פתח תקוה והסביבה, רמת גן והסביבה
ד"ר דוד אלון
ד"ר דוד אלון
פסיכיאטר
כרמיאל והסביבה, עכו והסביבה, צפת והסביבה

עוד בבלוג של עלון פסיכולוגיה עברית

שבוע פורים שנפתח בשמחה על שפע הגשמים מסתיים בקולות מלחמה בדרום. האם אפשר באווירה כזו להתפנות לחשוב?...

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.