לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
גילנות - הדעה הקדומה שגובה מחיר מכולנו

גילנות - הדעה הקדומה שגובה מחיר מכולנו

שפיות זמנית | 30/7/2021 | הרשמו כמנויים | שלחו טקסט לבלוג

גילנות - הדעה הקדומה שגובה מחיר מכולנו 1

כתבה חדשה שפורסמה באתר האגודה האמריקאית לפסיכולוגיה (The American Psychological Association, APA) עוסקת בסוגיית הגילנות, או האייג'יזם (ageism). במשך עשורים מחקרים הראו שגילנות משפיעה על הבריאות הנפשית והפיזית של אנשים מבוגרים, משום שהיא מרמזת שהם בעלי מסוגלות פחותה ושווים פחות מאחרים. כעת, מגיפת הקורונה העלתה אל פני השטח ביתר שאת את סוגיית הגילנות.

חוקרים מאוניברסיטת ייל שבדקו את השפעת הגילנות, מצאו שהיא משפיעה על מבוגרים בכל קבוצות הגיל - ולא רק על בני ה-65 ומעלה. פרופסור בקה לוי (Becca Levy), שהובילה את המחקר, פיתחה שיטה שמנסה להסביר איך סטריאוטיפים שקשורים לגיל משפיעים על אנשים מבוגרים. המחקר שלה מצא שכאשר ילדים ומבוגרים צעירים נחשפים לסטריאוטיפים שליליים בנוגע לאנשים זקנים, הם מפעילים את הסטריאוטיפים האלה גם בנוגע לעצמם כאשר הם מזדקנים - מה שמשפיע לרעה על בריאותם בהמשך.

אמונות גילניות עשויות להיות פוגעניות במיוחד במהלך התפרצות הקורונה, כאשר נפוצים מסרים רבים בנוגע לשברירותם של אנשים מבוגרים ולפגיעותם לנגיף. פרופ' שבאן ניופרט (Shevaun Neupert) מאוניברסיטת צפון קרוליינה מסבירה שהמסר "הישארו בבית כדי להגן על סבתא שלכם" יכול לעצב את תפיסתם של צעירים, והדבר ישפיע על האופן שבו הם יחשבו על עצמם כשהם יתבגרו. לכן דווקא התקופה הזו היא משמעותית, משום שהיא תקבע את האופן שבו אנשים אנשים יתפסו את ההתבגרות וההזדקנות שלהם בעתיד.

בנוסף, המחקר מצא שלאורך זמן תפיסות גילניות קשורות ברמות גבוהות יותר של קורטיזול, שעלול לפגוע ביכולות הקוגניטיביות ולהגביר דלקתיות, מה שעשוי להוביל לבריאות כללית גרועה יותר. בנוסף, נמצא שגילנות בקרב עובדי מערכת הבריאות עשויה להשפיע על החלטות שקשורות לטיפול באנשים מבוגרים. החוקרים מציעים שהגיל לא צריך להיות קריטריון בפני עצמו שמשפיע לבדו על אופן הטיפול בחולה, אלא קריטריונים אחרים כמו קו-מורבידיות או מחלות רקע.


- פרסומת -


תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: הגיל השלישי, קורונה, מחקר
אולי זמיר דוידוביץ
אולי זמיר דוידוביץ
עובדת סוציאלית
אונליין (טיפול מרחוק), אשקלון והסביבה, קרית גת והסביבה
בן מסיקה
בן מסיקה
פסיכולוג
חיפה והכרמל, אונליין (טיפול מרחוק)
תמר גנדלר
תמר גנדלר
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
אור-שחר אנג'ל
אור-שחר אנג'ל
חברה במ.ר.ח.ב
רחובות והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), חולון והסביבה
סילבנה הקיאר
סילבנה הקיאר
פסיכולוגית
מורשה לעסוק בהיפנוזה
אונליין (טיפול מרחוק), אשקלון והסביבה
ד"ר נעמי גבע
ד"ר נעמי גבע
פסיכולוגית
כפר סבא והסביבה, נתניה והסביבה

עוד בבלוג של שפיות זמנית

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.