לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
על מה אנחנו חולמים כשאנחנו חולמים על קורונה?

על מה אנחנו חולמים כשאנחנו חולמים על קורונה?

שפיות זמנית | 25/10/2020 | הרשמו כמנויים | שלחו טקסט לבלוג

על מה אנחנו חולמים כשאנחנו חולמים על קורונה? 1

פרויד קבע שהחלומות הם "דרך המלך אל הלא-מודע", ומחקרים חדשים רבים בחודשים האחרונים מנסים ללכת בדרך המלך הזו ולנסות להבין: האם ואיך אנחנו חולמים על הקורונה, ועל מה בעצם אנחנו חולמים כשאנחנו חולמים על קורונה?

בכתבה שפורסמה לאחרונה בניו יורק טיימס תוארו כמה מחקרים מרחבי העולם שניסו לענות על השאלות האלה. דיידרה בארט, פרופסור מאוניברסיטת הארווארד ועורכת כתב העת המדעי "Dreaming" החלה להריץ מחקר שעוסק בחלומות שקשורים לקורונה כבר ב-22 במרץ 2020. היא גייסה 2,888 נבדקים שהתבקשו לתעד, לתאר ולכתוב את חלומותיהם. היא העריכה את התוכן של החלומות האלה תוך שימוש באלגוריתם שניתח אם ובאילו תדירות הופיעו מילים מקטגוריות מסוימות, כמו "עצב", "כעס", "גוף", "בריאות" ו"מוות". החלומות שקיבלה בארט היו רוויים באופן כללי בחרדה, אבל רגשות כמו עצב וכעס היו נפוצים יותר בקרב נשים מאשר גברים. בארט מסבירה שהיא מבינה את התוצאות כך שגברים בעיקר חוששים לחלות ולמות - יש להם פחדים שקשורים לבריאות, בעוד שנשים מתמודדת עם אפקטים משניים יותר של הקורונה; הן נוטות להיות אלה שמטפלות בבני המשפחה, ובארט חושבת שזו הסיבה העיקרית לכך שהן אלו שחשות יותר עצבות וכועסות; העצב והכעס של כל בני המשפחה מנותב אליהן.

מחקר אחר, שהובילו קאסידי מק'יי ותרזה דיסיקו מאוניבסיטת טרנט בקנדה, ביצע השוואה בין יומני חלומות שכתבו סטודנטים במהלך השבועיים הראשונים של התפרצות מגיפת הקורונה בצפון אמריקה, לבין יומני חלומות של סטודנטים שתועדו לפני שמישהו בכלל שמע על מגיפת הקורונה. הם קידדו כל דימוי שהופיע בחלום לפי קטגוריות כמו חלקי גוף, חיות, מזון ואביזרים רפואיים. הם מצאו שלאחר התפרצות המגפה אנשים חלמו באופן מובהק חלומות שקשורים לקורונה, כמו למשל על המתנה בתור בסופרמרקט, או על איברי גוף שקשורים להדבקה והפצה של קורונה. מעניין לציין שבמחקר נמצא שלא כל החלומות שהיו קשורים לקורונה היו קשורים בהכרח לפחד, ורבים אפילו היו נעימים, כמו למשל חלומות על מפגשים עם משפחה וחברים אחרי שהעולם הצליח להתגבר ולהכחיד את הקורונה. 


- פרסומת -

גם בישראל נערך מחקר שבדק איך חולמים על הוירוס כחול לבן: פרופ' (אמריטוס) תמר קרון מהמחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטה העברית אספה במהלך הסגר הראשון 630 חלומות של 36 נבדקים שדיווחו על חלומותיהם בתקופה הזו. קרון ביקשה מהנבדקים לתעד את כל החלומות שלהם באופן יומיומי, ולאו דווקא רק את אלה שקשורים לקורונה. היא מסבירה שעשתה זאת מכיוון שאנשים לא תמיד יודעים שהחלומות שלהם קשורים לקורונה. קרון וצוות המחקר שלה ניתחו את החלומות לפי קריטריונים שונים, ובינתיים (תהליך ניתוח הנתונים טרם הסתיים) מצאו שכ-75% מהחלומות קשורים לקורונה באופן ישיר או עקיף; קשר ישיר הוא כזה שבו התוכן קשור באופן קונקרטי למחלה ולהידבקות בה, ואילו קשר עקיף הוא כזה שבו מופיע סמל שאינו קשור באופן ישיר לחוויה הטראומתית של המגפה, כמו למשל גל צונאמי או רעידת אדמה. כעת היא מתחילה לגייס נבדקים שידווחו על חלומות "הגל השני" שלהם, כדי להשוות בהמשך בין החלומות בין הגלים.

ולסיום, מהצד הפחות מחקרי: האתר i dream of covid מציע לכם לכתוב את החלומות שלכם שקשורים במגפה ולקרוא חלומות של אחרים. החולמים הם אנונימיים, אבל כן נכתב מאיזו מדינה הם, באיזה עשור לחייהם הם נמצאים, ותאריך החלימה. 


תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: חלומות, קורונה
רעיה ויסבאום
רעיה ויסבאום
עובדת סוציאלית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), רמת גן והסביבה
אליה אביקסיס
אליה אביקסיס
פסיכולוג
ירושלים וסביבותיה, אונליין (טיפול מרחוק)
יעל קרן-צבי
יעל קרן-צבי
עובדת סוציאלית
תל אביב והסביבה, ירושלים וסביבותיה, אונליין (טיפול מרחוק)
לילך צבי
לילך צבי
עובדת סוציאלית
שרון ושומרון, טיפול מרחוק דרך האינטרנט
קותי סמט
קותי סמט
פסיכולוג
ירושלים וסביבותיה
תמר לב
תמר לב
עובדת סוציאלית
אילת והערבה, אונליין (טיפול מרחוק)

עוד בבלוג של שפיות זמנית

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.