לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
האם טיפול פסיכולוגי יכול "לרפא" טרוריסטים?

האם טיפול פסיכולוגי יכול "לרפא" טרוריסטים?

שפיות זמנית | 19/1/2020 | הרשמו כמנויים | שלחו טקסט לבלוג

גשר לונדון, היכן שבנובמבר 2019 התרחש פיגוע בו נרצחו שני בני אדםגשר לונדון, היכן שהתרחש הפיגוע בנובמבר 2019.

בשל המספר העולה של פיגועי טרור במדינה, רשות בתי הסוהר בבריטניה (HMPPS; Her Majesty's Prison and Probation Service) פיתחה תכנית מיוחדת לשיקום אסירים אלה, שנקראת "התערבות הזהות הבריאה" (HII; Healthy Identity Intervention). מטרתה של התכנית היא לעודד ולהאיץ התרחקות מטרור ומהזדהות עם ארגונים קיצוניים, ללא קשר לרקע האידיאולוגי הספציפי של האסיר, כדי למנוע הישנות של עבריינות מסוג זה. התכנית כוללת פגישות עם פסיכולוג שמעודדות את האסיר לדבר על המוטבציות, האמונות, הזהות והיחסים עם קיצוניים אחרים ועם החברה כולה. מטרת התכנית היא לגרום לאסיר לחשוב באופן עמוק על חייו - ולאפשר לו באופן וולנטרי לנטוש את העמדות הקיצוניות והאלימות.

לאחרונה פורסם שאוסמן חאן, המחבל שדקר למוות שני בני אדם בגשר לונדון בסוף נובמבר האחרון, ריצה בעבר מאסר על רקע חלקו בתכנית לבצע פיגוע בבורסת לונדון ב-2010, ולמעשה השתתף בתכנית HII. בעקבות זאת, בראיון ששודר לאחרונה ברשת BBC, הפסיכולוג כריסטופר דין, שפיתח את HII, אמר שלא ניתן לדעת אם אפשר יהיה אי פעם "לרפא" את אותם טרוריסטים. הוא הוסיף שחלק מהטרוריסטים שמשתתפים בתכנית נוטים דווקא להתדרדר, בשל הייחודיות של הזהויות המורכבות שלהם.

דין סיפר שכמה מהעבריינים שעמם עבד נזקקו ללמעלה מ-20 פגישות כדי להראות סימנים לשינוי חיובי, בגלל העומק של האינדוקטירנציה שעברו. הוא הסביר שהאנשים הללו השתייכו לקבוצה קיצונית מסוימת והזדהו איתה ועם המטרה שלה במשך שנים ארוכות, והעזיבה של הקבוצה הזו היא דבר שקשה מאוד לעשות. "לפעמים עביירנים ישבו מולך ויגידו: 'אז אתה כאן בשביל לתכנת אותי מחדש?'", סיפר דין. "זה נשמע רובוטי, כאילו אנחנו הולכים פשוט להוריד את כל מה שהיה בראש שלך, ולדחוף פנימה דברים אחרים. ואני לא חושב שזה מה שאנחנו עושים. אנחנו מבקשים מאנשים לשקול מחדש או לבחון מחדש את הזהות שלהם, ולשאול מדוע הם הזדהו עם מטרה מסוימת ותמכו באלימות עבור הגשמתה. אני חושב שאנחנו צריכים להיזהר מאוד מלומר אי פעם שמישהו כבר לא מהווה סכנה לציבור. אני לא חושב שאפשר להיות בטוחים אי פעם".


- פרסומת -

HII טרם נבדקה מבחינה סטטיסטית כתכנית שמצליחה למנוע ממחבלים לחזור לפעילות טרוריסטית. יחד עם זאת, דין הדגיש שיהיה זה מעשה לא אתי למנוע מאסירים אחרים להשתתף בתכנית בשל הסכנה שכמו חאן, גם הם יחזרו לעסוק בטרור לאחר השחרור - ובכך למנוע מהם התערבות שעשויה לשפר את חייהם. 


תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: מלחמה וטרור, פסיכולוגיה במדיה ובתקשורת
רונן יעקובסון
רונן יעקובסון
פסיכולוג
ירושלים וסביבותיה, אונליין (טיפול מרחוק)
ינון שמשינס
ינון שמשינס
פסיכולוג
עובד סוציאלי
חיפה והכרמל
עדי אלחדף
עדי אלחדף
פסיכולוג
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), רמת גן והסביבה
נטלי סובולב
נטלי סובולב
עובדת סוציאלית
שרון ושומרון, אונליין (טיפול מרחוק), פתח תקוה והסביבה
נעמה איגרא
נעמה איגרא
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה, בית שמש והסביבה
רוני גולדפרב
רוני גולדפרב
פסיכולוג
עובד סוציאלי
אונליין (טיפול מרחוק), פתח תקוה והסביבה, רמת גן והסביבה

עוד בבלוג של שפיות זמנית

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.