לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
טיפול וניהול בימי משבר נגיף קורונה: לחשוב מחוץ לקופסה מתוך הקופסה | ד"ר פנינה הרץ

טיפול וניהול בימי משבר נגיף קורונה: לחשוב מחוץ לקופסה מתוך הקופסה | ד"ר פנינה הרץ

פנינה הרץ | 21/4/2020 | הרשמו כמנויים | שלחו טקסט לבלוג

כתבתי את נייר העמדה כמי שחובשת כמה כובעים, כל אחד בנפרד, ובעיקר אחד על גבי השני. תפקידיי הרבים בתחום האישי, המשפחתי-קהילתי והמקצועי משיקים ומעשירים זה את זה. בעידן זה,של משבר ואתגר,מתוך ריבוי קשיים והתמודדויות נוצרים ידע וניסיון חדשים. בחרתי לשתף במסמך זה את הבשורה האישית שלי,זו שאני מפיקה מתוך שבועות של סגר, ואת הגילויים אודות דרכי פעולה ניהוליים ומקצועיים,שמהותן חדשה עבורי. 

בימים כתיקונם, המאופיינים ביתר דרגות חופש, תכופות נפגוש גישה שנמנעת משינויים ומתנגדם להם.הדרישה להתנסות באמצעים לא מוכרים עלולה אף לאיים בשגרה. אולם מול מציאות אחרת שניצבת מולנו ישנה הזדמנות לצמוח ולהתרחב, דווקא מתוך גבולות פיזיים מצמצמים ומגבילים.כך מצאתי את עצמי בעבודה טיפולית וניהולית ב"מרכז האכלה, קשר, תזונה והתנהגות אכילה", חורשת דרכים חדשות וצועדת במסלולים לא מוכרים. הגיגים ונקודות למחשבה בעקבות התהליך שעברתי יובאו להלן, ולבסוף תוצג מקשה של תובנות ומסקנות.

מפרוטוקול לפרקטיקה

נהלים מתגבשים בימים של שגרה מתוך הרגלים וקביעות, ומתבססים על ידע וניסיון אישי וקולקטיבי.אלו מלווים מציאות מוכרת וקיימת,אשר לעיתים לא נותנים עליה את הדעת.הרלוונטיות של נהלים פוחתת בעתות משבר. נהלי עבודה ששירתו אותנו היטב עד כה מצריכים חידוש ושינוי, בהתאם לצרכים הנתונים.

הנטייה הטבעית הינה לרצות ולהיצמד לתוכניות טיפול ולאמצעים מוכרים, מתוך מחשבה שאלה ישיגו תוצאה אולטימטיבית.אולם תלות בדרכים קונבנציונליות עלולה להוביל להחמצת הזדמנויות טיפוליות וניהוליות שמתאימות לעתות משבר מתמשך. ככל שנהיה יצירתיים ומשוחררים מקונבנציות טיפוליות נוכל להשיג פרקטיקה טיפולית רחבה ומרעננת, הנגזרת ממציאות חדשה.כך למשל, השימוש בטלפון או בדואר האלקטרוני בימי משבר הקורונה תופס נפח טיפולי רחב ומאפשר מענה זמין ונגיש עם אפקט מרגיע והכוונה ממוקדת.

טיפול וניהול מקוונים

המפגש הבין-אישי הינו מרכיב בסיסי בעבודה טיפולית בתחום בריאות הנפש בגיל הרך. מפגש זה כולל קשר עין, ובו יכול המטפל להתרשם ממצבים רגשיים ומאיכות של אינטראקציה, בהתבסס על מימיקה ועל שפת גוף.המפגש אף מזמין לעיתים מגע פיזי. טיפול במצבי ריחוק,בעתות סגר ובידוד,מבטל חלק מהאלמנטים של תקשורת לא-מילולית, אך עשוי לחדד כישורים טיפוליים אחרים.


- פרסומת -

עושרו וגיוונו של הטיפול המקוון תלוי באמצעים ובכישורים הטכנולוגיים של המטפל והמשפחה המטופלת. איכות הטיפול מושפע גם מרמה כלכלית ונגישותם של אמצעים חומריים, שבצידם עלות כספית. גישה גמישה ופתוחה מאפשרת תקשורת מרחוק עם מגוון אוכלוסיות מתוך התייחסות רגישה לאפיונים ולצרכים הייחודיים שלהן. 

יתרונות התמיכה מרחוק הינם טכניים, כמו רמת הנגישות הגבוהה, אולם גם איכותיים. הקשבה רגישה ודרוכה יכולה לפצות על היעדר קשר העין בשיחת הדרכת הורים טלפונית אודות דרכי חשיפה למזונות חדשים אצל אכלן בררן, למשל.

אינטייק ככלי אבחוני וטיפולי

אינטייק המתקיים לרוב בפגישה ממשית מוחלף בימים אלו באינטייק טלפוני. רוב הפונים החדשים הינם ברמת מצוקה גבוהה, ובחלק ניכר מהמקרים חובתי המקצועית להפנות למרכזים לרפואה דחופה לאחר התייעצות עם הרופא המטפל בקהילה.

אינטייק טלפוני לפונים שאינם דחופים נדרש לרוב על ידי מטופלים הממתינים לקבלתם במרכז האכלה, ומטרתו העיקרית לתת מענה לרגשות של כעס, תסכול ואכזבה. עוצמת הרגשות לאו דווקא קשורה למצב הרפואי, ופעמים רבות משקפת את העמדה הקוגניטיבית והרגשית של ההורים, אשר צריכים אוזן קשבת, עם או בלי מפגש עיניים.

חרדה לעומת מצוקה

הורים פונים למרכז האכלה כשברקע מצוקה אפשרית. עוצמת המצב כמאיים או מפריע ישפיע על אופן הפניה, וכן על המשאבים ההוריים המגויסים לטובת העניין. בימים אלו, כאשר רמת החרדה הקולקטיבית עולה, לעתים האיום הפנימי והפרטי מצטמצם באופן זמני. בעקבות זאת ולאור מצב מסכן חיים בעת חשיפה מוגברת לנגיף קוביד-19 בין כותלי מרכזים רפואיים, הורים נמנעים מפנייה, אלא אם מדובר במצבי סכנה ממשיים. ככל שניצור חלופות טיפוליות מותאמות לשעת המשבר הנגיפי, כך נחזק את אמון המטופלים, שישמחו לצרוך טיפול באמצעים קונבנציונליים לכשיתאפשר ויותר.

יצירתיות ויצרנות

בעוד הסקרנות מהווה את הכוח המניע הראשוני, כשוחרת פתרונות טיפוליים, היצירתיות מהווה את הדלק למציאת הדרך הטיפולית. הדוגמאות לכך מגוונות.למשל, פעוט מתואר טלפונית כסרבן אכילה,והשיג שיפור ביכולת אכילה עצמאית ומגוונת בשיחת טלפון טיפולית אחת, שנערכה לאחר התייעצות וקבלת מידע מקדים מהצוות החינוכי והשיקומי שלו במעון שבו למד עד לכניסתו עם משפחתו לבידוד.

החשיבה מחוץ לקופסא, בהיותי מצויה פיזית בתוך הקופסא הביתית שלי, ומרוחקת פיזית מהמטופל וממשפחתו, הובילה אותי לגייס את בני המשפחה כמודל לאכילה חברתית. ההישג של המטופל שימח את כל הסובבים, שראו בעצמם, ובצדק, כשותפים להצלחתו.

צוות מולטי-דיסציפלינרי

ייחודו של מרכז האכלה שלנו הינו במענה מיומן ורגיש,רב-תחומי, הניתן לפרט ולמשפחתו תחת קורת גג אחת. אנשי הצוות תומכים זה בזה ומשלימים זה את זה באופן שבו השלם שווה יותר מסך חלקיו. עבודה אינטגרטיבית זו ממשיכה גם בימים אלו, בחשיבה ובדיון משותפים ובשיחות תומכות ומעודדות, בתקווה לחידוש מפגשי עבודה פיזיים וממשיים עם חלוף הסכנה.

היבט כלכלי

נושאים כמו השפעת חופשות כפויות ללא תשלום, פיטורים וצמצום כוח עבודה במרכז ההאכלה, כמו במרכזים רפואיים וטיפוליים אחרים, נותרים כעת מעורפלים, לא פתורים, אך פתירים. אני מניחה נושאים אלו בידי מומחים בתחום הכלכלה, עם האתגר לתרגם יצרנות טיפולית ייחודית לעולם החומר.

"דברו. שתפו. עבדו על עצמכם רגשית ופסיכולוגית, זה הזמן"

ד"ר גיא וינש סובר כי האיום האמיתי על חיינו בתקופה הפעילה של נגיף הקורונה הוא איום מנטלי.בכתבה במוסף "הארץ" (איילת שני, 10 באפריל 2020) הוא מדגיש את הצורך לחזק את דרכי ההתמודדות שלנו בתוך איום זה, וממליץ לקהילה הרפואית ולמומחים בתחום בריאות הנפש שלא להיכנע לחוסר אונים או לגישה נמנעת.

שגרת חיינו עשויה להסב רגיעה ותחושת יציבות, בהיותה מבוססת על אירועים מוכרים וקבועים, רמת צפי גבוהה שלהם, בהירות והיגיון. כאשר הכרתי בכך שנגיף הקורונה הגיע כדי להישאר בתוך החיים האישיים והמקצועיים שלי, ואף עלול לגזול ממני את השלווה שבשגרה, הבנתי כי עליי לתת מענה המעוגן במציאות המחודשת.

הבנה זו הביאה חשיבה טיפולית באמצעים שאינם כלולים כעניין שגרתי בתחום בריאות הנפש בגיל הרך. המציאות החדשה אף חידדה את הבנתי אודות דרכי ניהול ייחודיות ושמירה על יחסי עבודה בימים אלו, מתוקף היותי מרכזת מרכז טיפולי מולטי-דיסציפלינרי.


- פרסומת -

דרכי העבודה המתוארות לעיל,המותאמות לימים שאינם שגרה, חשובות כדי לתת מענה מיידי גם לפניות שאינן דחופות. מקרים אחרים מופנים בימים אלו ליחידות לרפואה דחופה, לפי הצורך ובהמלצת רופאים בקהילה.

אני מחבקת בחום את המלצתו של הפסיכולוג ד"ר גיא וינש. איני נכנעת לחוסר האונים. אני מזמינה לחשיבה מרעננת ולעשייה משותפת בתנאים הקיימים, ומאמינה שהתובנות החדשות רק מתחילות לבצבץ.


תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: מצבי משבר, קורונה
טובה ישראלוב
טובה ישראלוב
עובדת סוציאלית
כרמיאל והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), עכו והסביבה
מיכאל אמיר
מיכאל אמיר
עובד סוציאלי
תל אביב והסביבה
ד"ר נאווה צביאלי (רפופורט)
ד"ר נאווה צביאלי (רפופורט)
עובדת סוציאלית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
אורן מי-רון
אורן מי-רון
פסיכולוג
שפלה, תל אביב והסביבה, רמת גן והסביבה
אפרת רבינסקי לוי
אפרת רבינסקי לוי
עובדת סוציאלית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), פתח תקוה והסביבה
אירינה ברינשטיין
אירינה ברינשטיין
פסיכולוגית
חיפה והכרמל

עוד בבלוג של שפיות זמנית

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.