לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
שיטות טיפול חדשות באנשים עם דימנציה שסובלים מדיכאון וחרדה

שיטות טיפול חדשות באנשים עם דימנציה שסובלים מדיכאון וחרדה

שפיות זמנית | 8/1/2020 | הרשמו כמנויים | שלחו טקסט לבלוג

שיטות טיפול חדשות באנשים עם דימנציה שסובלים מדיכ 1

בניו יורק טיימס פורסמה לאחרונה כתבה על שיטות טיפול חדשות עבור אנשים שמתמודדים עם דימנציה או פגיעה קוגניטיבית, וסובלים גם מדיכאון וחרדה. בכתבה תוארה "תרפיית הסתגלות לבעיה", או באנגלית: "Problem Adaptation Therapy". השיטה פותחה במכללת וייל קורנל ללימודי רפואה, ומתמקדת בפתרון בעיות מוחשיות שמתדלקות רגשות של עצבות וחוסר תקווה. היא משלבת כלים כמו רשימות, יומנים, פתקים ווידאו, כדי להתאים את עצמה לאנשים עם בעיות זיכרון. לרוב גם האדם או האישה שמטפלים במטופל עם הדימנציה (caregiver) מעורבים. במהלך הטיפול, מטופלים לומדים איך לזהות סיטואציות שמעוררות תחושות שליליות, וגם לומדים איך להסיט את תשומת הלב שלהם מאותן סיטואציות ומאותם רגשות. בסיום כל פגישה המטפל והמטופל כותבים סיכום של התוכן שנלמד, כדי לעזור למטופל לזכור את מה שעסקו בו, ולפעמים המטופל אפילו לוקח תזכורות הביתה; למשל, עבור מטופלת בת 84 שמתמודדת עם תחושות של בדידות, המטפל והמטופלת תלו יחד שלטים בסלון הבית שלה שעליהם נכתב, "הליכה לכנסייה תגרום לי להרגיש יותר טוב" ו"להישאר בבית גורם לי להרגיש עצובה". 

שיטה נוספת היא "Peaceful Mind", שמפשטת את העקרונות של הטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי המסורתי, ומתמקדת בקביעת לוח זמנים שמכיל פעילויות מהנות. בשיטה אחרת, שפותחה בקולג' האוניברסיטאי של לונדון, מחלקים כרטיסים למטופלים, ואלה מזכירים להם אסטרטגיות חשובות שנלמדות בטיפול. למשל, על אחד הכרטיסים כתוב: "עצור וחשוב" (או "עצרי וחשבי"), והוא נועד לגרום למטופלים לעצור את המחשבות מעוררות החרדה מלהפוך לספירליות וליצור עוד חרדה. 

המחקרים שבודקים את יעילות הטיפולים החדשים האלה עוד בראשית דרכם, אבל ממדגמים קטנים נראה בינתיים שהשיטות האלה הן אפקטיביות יותר משיטות מסורתיות. כך או כך, שינוי בתחום דרוש, מכיוון שלרוב טיפולים בדיכאון אינם מועילים לאנשים שסובלים מפגיעה קוגניטיבית, וזו בעיה חמורה, כי דיכאון הוא בעיה נפוצה מאוד בקרב האוכלוסייה הזו: כשליש מהאנשים שסובלים מדימנציה סובלים גם מדיכאון, ובין רבע לחצי מהאנשים שסובלים מאלצהיימר ומחלות דומות סובלים מסימפטומים של חרדה.


- פרסומת -

למעשה, הבעיה היא לא רק השיעור הגבוה של דיכאון וחרדה בקרב האוכלוסיות הללו, אלא גם שדיכאון וחרדה אפילו גורמים לסימפטומים של הדימנציה להחמיר. "אנשים שמאובחנים עם דימנציה יכולים להיות חרדים מאוד מכך שלא יבינו דברים נכון. הם עשויים להיאבק כדי למצוא את מה שהם צריכים בחנות ולדאוג שלא יצליחו לשלם", אומרת איימי ספקטור, פרופסור לפסיכולוגיה הקלינית של הגיל השלישי בקולג' האוניברסיטאי של לונדון, ומפתחת של תכנית טיפול קוגניטיבי-התנהגותי לאנשים עם דימנציה שסובלים מחרדה. לדבריה, הפחדים הללו יכולים לגרום למטופלים לצמצם את הפעילויות היומיומיות שלהם, ובכך לגרום לעוד בעיות קוגניטביות. "אנחנו יודעים שהמוח צריך להישאר אקטיבי ושאנשים צריכים להישאר מאותגרים קוגניטיבית כל הזמן", היא אומרת.

עוד צויין בכתבה שעל אף שתרופות אנטי-דיכאוניות לרוב נמצאות כלא מועילות לאנשים מבוגרים עם פגיעות קוגנטיביות, הן עדיין נרשמות בהמוניהן לאוכלוסייה זו. ולא רק שהן אינן מועילות במיוחד, הן גם יכולות להזיק: תרופות מסוג SSRI יכולות לגרום לשברים ונפילות באנשים מבוגרים, וגם תרופות מרגיעות כמו בנזודיאזפינים יכולות לגרום לנפילות ולבלבול. מהסיבות האלה, שיטות הטיפול החדשות שהולכות ומתפתחות עשויות להוות דווקא את האלטרנטיבה היעילה יותר - וגם הבטוחה. 


תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: דיכאון ומצבי רוח, הגיל השלישי, התנהגות, טיפול התנהגותי קוגניטיבי, הפרעות חרדה
אפרת גל
אפרת גל
מטפלת בהבעה ויצירה
מטפלת זוגית ומשפחתית
חיפה והכרמל, פרדס חנה והסביבה, יקנעם והסביבה
ד"ר איריס חזקיה ברד
ד"ר איריס חזקיה ברד
יועצת חינוכית
תל אביב והסביבה, שרון ושומרון
שרה שולומון
שרה שולומון
פסיכולוגית
כפר סבא והסביבה
שי שנער
שי שנער
חברה ביה"ת
אונליין (טיפול מרחוק)
זמירה כהן
זמירה כהן
פסיכולוגית
מטפלת זוגית ומשפחתית
אונליין (טיפול מרחוק), פתח תקוה והסביבה
ליאת פרקש
ליאת פרקש
מוסמכת (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
חיפה והכרמל

עוד בבלוג של שפיות זמנית

דן אבן פרסם ב"הארץ" סקירה קצרה אודות התפתחויות באבחון מוקדם של אוטיזם. כידוע מזה זמן, שכיחות האוטיזם...

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.