לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
חיות המעבדה שחיות בתוכנו – כיצד מרגישים מדענים ביחס לחיות המעבדה שלהם?

חיות המעבדה שחיות בתוכנו – כיצד מרגישים מדענים ביחס לחיות המעבדה שלהם?

שפיות זמנית | 6/7/2013 | הרשמו כמנויים | שלחו טקסט לבלוג

"כשראית אותם מתים, אז מה עבר לך בראש?
 'מה עבר לי? (מגחך) קונוטציות לא חיוביות'.
צער, עצבות?
 'קונוטציות של שואה'.
באמת? למה?
 'אני לא יודע...שהניסויים שאתה עושה הם משהו ממש רע'"

פסיכולוגיה ותחומי בריאות נפש אחרים אמורים לעסוק באדם ובחברה, לנסות ולצבור ידע אודותיהם ובעקיפין גם מכוונים לשיפור איכות החיים שלהם. לאור זאת, אפשר היה לצפות שמושאי המחקר בתחומים הללו יהיו בני אדם, ושמבדיקתם אפשר יהיה לגזור מסקנות ולשפר את ידיעותינו בתחום. ואמנם חלק מעולם המחקר הפסיכולוגי עוסק באופן ישיר בבני אדם, אך חלק אחר, שתופס נפח לא מבוטל מעולם המחקר, מושאיו אחרים - בעלי חיים.
לכאורה סטייה קטנה מהדרך, בעלת הצדקות שונות – אפשר ללמוד הרבה מבעלי חיים, יותר בטוח לבצע ניסויים על בעלי חיים, הניסויים יותר מבוקרים ועוד כהנה וכהנה טענות שיודע כל חוקר במעבדה לבטא - אך מה המחיר של סוג המחקר הזה, שבמסגרתו כמעט תמיד בעל החיים נידון לסבול?
ב"חיות וחברה" כתב העת הישראלי לקשר בין אנשים ובעלי חיים התפרסמה כתבה מרתקת, בה מתראיינים אנשי מחקר המבטאים באופן כנה מאוד מה הם חושבים על עבודתם עם בעלי חיים, כיצד זה גורם להם להרגיש, ומה ההצדקות, אם ישנן כאלה, לסוג כזה של פרקטיקה.
לא קל לקרוא, אך חשוב ביותר.
 


תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: אקדמיה ותארים מתקדמים, כתבי עת, אתיקה, חקר המח, ביקורת, נוירופסיכולוגיה
מיכאל אמיר
מיכאל אמיר
עובד סוציאלי
תל אביב והסביבה
ראובן מלכה
ראובן מלכה
פסיכולוג
אונליין (טיפול מרחוק), פתח תקוה והסביבה
ד"ר נאווה צביאלי (רפופורט)
ד"ר נאווה צביאלי (רפופורט)
עובדת סוציאלית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), רמת גן והסביבה
מיטל שרון
מיטל שרון
קלינאית תקשורת
אונליין (טיפול מרחוק)
נעמה איגרא
נעמה איגרא
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה, בית שמש והסביבה
רותי בצר עשת
רותי בצר עשת
פסיכולוג/ית
תל אביב והסביבה

עוד בבלוג של שפיות זמנית

 הערב, בליל הסדר, ברבים מבתי ישראל יחזרו על הטקס שעליו חוזרים יהודים מזה שנים, אשר במרכזו סיפור היציאה...

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

ניק סיקיוריטיניק סיקיוריטי14/7/2013

תודה מטופלת בע"מ! :) [ל"ת].

צביאל רופאצביאל רופא13/7/2013

בהחלט מטופלת. אך גם לי הזכות לא להתכתב עם דמויות אנונימיות כאשר לא מתאים לי.. ובייחוד כאשר הם מנסים ללמד אותך מה ואיך לכתוב.
מבחינתי, מי שרוצה לכתוב ביקורת, שיתכבד ויזדהה.
לא רוצה? אין התייחסות עניינית מצידי.



מטופלת בעממטופלת בע"מ13/7/2013

ברשת זו זכותו הבסיסית של כל אדם להביע את דעתו והתרשמותו גם מבלי להזדהות [ל"ת].

ניק סיקיוריטיניק סיקיוריטי9/7/2013

:-) [ל"ת].

צביאל רופאצביאל רופא9/7/2013

קצת יצירתיות לשונית (אגב חיות מעבדה) [ל"ת].

ניק סיקיוריטיניק סיקיוריטי9/7/2013

אבקש את סליחתך? (או pardon?). לא הבנתי למה התכוונת ב"יצאת מהכובע".

צביאל רופאצביאל רופא9/7/2013

אגב, סיקיוריטי, גם אתה יצאת מהכובע? [ל"ת].

צביאל רופאצביאל רופא9/7/2013

למי שכה טעה כאן ועכשיו יופתע - יחסי האמתי לטיפול הפסיכודינמי.
http://www.tapuz.co.il/...ryId=1449259

ניק סיקיוריטיניק סיקיוריטי9/7/2013

אינני מעוניין להזדהות, מסיבותיי שלי. כול טוב. [ל"ת].

צביאל רופאצביאל רופא9/7/2013

תזדהה, ותקבל תשובות ענייניות. [ל"ת].

ניק סיקיוריטיניק סיקיוריטי9/7/2013

עכשיו אנחנו מדברים. אני בהחלט מסכים איתך בנושא.. יש בעייתיות רבה בכול נושא ההסכמה מדעת, במיוחד בסעיפים שהדגשת, לפחות ממה שאני ראיתי ונתקלתי. אני בהחלט מסכים לפוסט הנ"ל. עם זאת, שתי נקודות - אתה מודע להבדל בין גישות שונות, ואכן ציינת את הטיפול הפסיכודינאמי בהקשר הזה. בטיפול קוגניטיבי התנהגותי, למשל, יש הרבה יותר מן הסעיפים השונים (תיאור האבחנה, הפרוגנוזה וכיוצא באלה). כך שבעיניי אין מקום לאמירה גורפת בהקשר הזה.
שנית, האם העובדה שמשהו נעשה באופן חוקי הופך אותו לטוב יותר, מוסרי יותר או הומני יותר? אתה בעצמך אומר כי היחס לחיות מעבדה אינו הומני... האם אתה באמת סבור כי פסיכולוגים ופסיכותרפיסטים נוהגים באופן שאינו הומני או אינו מוסרי במטופליהם? במיוחד באופן שמאפשר השוואה, ולו הקלה ביותר, ל"טיפול" בחיות מעבדה? (אגב, למען הגילוי הנאות, אני לחלוטין נגד ניסויים בבעלי חיים, בוודאי בהקשר לתעשיית הקוסמטיקה אך גם בהקשר של טיפולים מצילי חיים - במיוחד אם יש אלטרנטיבה בטוחה, הומנית, וברוב המקרים, מהימנה יותר).

צביאל רופאצביאל רופא9/7/2013

כמעט תמיד הטיפול הפסיכולוגי, ובייחוד הפסיכודינמי, מתבצעים מחוץ לחוק!. http://www.tapuz.co.il/...ryId=2378501
לכן, עקרונית, טיפולי הנפש גרועים מהיחס לחיות מעבדה שברובו הגדול, אינו הומני, אך מתבצע באופן חוקי.


ניק סיקיוריטיניק סיקיוריטי9/7/2013

כי הביקורת שלך אינה שיפוטית כלל וכלל.... וכן אתה מתייחס לגופו של אדם ולא לגופו של עניין. הזהות שלי איננה העניין כאן. בכול מקרה, כנראה שאתה תמשיך בקו הבוטה והתוקפני שלך, ללא תלות במול מי אתה מדבר.

צביאל רופאצביאל רופא9/7/2013

מר 'ניק סיקיוריטי'. עקרונית, לא מוכן להתייחס לביקורת שרובה שיפוטי ולא ענייני, וביתר שאת כאשר היא מגיעה מצד מישהו אנונימי לחלוטין בעוד אני מולו בראש מורם חשוף לגמרי.
סיקיוריטי, או שתזדהה כיאה וכיאות בלי להתחבא מאחורי שמלת האנונימיות, נשקם של הפחדנים הכי גדולים, או שתישאר ללא מענים ענייניים נוספים ממני.

ניק סיקיוריטיניק סיקיוריטי9/7/2013

צביאל, אני מוחה על ההשוואה.. זה זמן רב שאני עוקב אחר התגובות שלך באתר. נראה כי אתה לא מחמיץ שום הזדמנות להתנגח ולתקוף, לעיתים קרובות בצורה דמגוגית וזולה, את קהל הפסיכולוגים והמטפלים באתר ובכלל. אתה לא בוחל במילים ובאמצעים, ונוטה לעשות קישורים שאני, לכול הפחות, לא מבין את הקשר ולפעמים (כמו עכשיו) מוצא אותם מעליבים ובוטים. קראתי עליך ועל פועלך, אינני מזלזל, חלילה, הן בדברים החשובים שעשית ועודך עושה והן בסיפור חייך. אולם אני מוצא את התגובות שלך תוקפניות, מעליבות, מכות מתחת לחגורה ובוטות. יש זמן ומקום להגיד את הדברים, ומעבר לכך - יש צורה להגיד את הדברים. להשוות מטופלים בגישות פסיכודינמיות לחיות מעבדה מעלה טעם מאוד לא טוב בעיניי.
תחשוב על זה.

צביאל רופאצביאל רופא8/7/2013

"חיות המעבדה שחיות בתוכנו" - ומה עם מטופלים בשיטות פסיכודינמיות?. האם מצבם טוב יותר?
כלל לא בטוח ...
אנשי מקצוע - תתחילו להסתכל במראה.