לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
דיכאון חורף - איך זה גורם לכם להרגיש?

דיכאון חורף - איך זה גורם לכם להרגיש?

שפיות זמנית | 27/10/2019 | הרשמו כמנויים | שלחו טקסט לבלוג

דיכאון חורף - איך זה גורם לכם להרגיש? 1

הלילה הוחלף השעון בישראל לשעון חורף, וכבר הערב החושך ירד עלינו מוקדם יותר. הפרעת רגש עונתית (Seasonal Affective Disorder, SAD) אינה שכיחה בישראל, אבל נפוצה במדינות קרות. בנורווגיה למשל, שבה יש איזורים שבהם השמש לא זורחת במשך כמעט חודשיים במהלך החורף, כ-14 אחוזים מהאוכלוסייה סובלים מדיכאון עונתי. 

דיכאון עונתי שמתרחש בקיץ נוטה להתבטא באופן שונה מדיכאון חורפי. בעוד האחרון מתבטא בעיקר בעייפות, באכילה של מזונות מתוקים ועתירי קלוריות וכותצאה מכך בהשמנה, דיכאון עונתי קיצי מתבטא בנדודי שינה, חוסר תיאבון וירידה במשקל. לעתים ההפרעה מתוארת כמעין גרסה קלה של דיכאון מז'ורי, אולם במציאות מדובר פשוט בביטוי שונה של התופעה. ברנדה מקמהון, פסיכיאטרית חוקרת מאוניברסיטת קופנהגן, מסבירה שאנשים שחיים עם ההפרעה הם חולים באותה המידה כמו אנשים הסובלים מדיכאון מז'ורי, אלא שהטריגרים שגורמים לאפיזודות הדיכאוניות הם שונים אצלם. "בנוסף, חשוב לזכור שמדובר בספקטרום, ויש אנשים רבים שסובלים מההפרעה גם באופן תת-קליני", היא אומרת. 

באתר של מכון דוידסון נכתב שהמנגנון העומד מאחורי הדיכאון העונתי עדיין אינו ברור: משערים שהוא קשור לפעילות של ההורמון מלטונין, שמופרש מבלוטת האצטרובל במוח. בבני אדם הרמה שלו משתנה בהתאם לשעה ביום, כך שהוא פועל כמעין שעון פנימי שמורה לאיברינו את השעה, ובהתאם לכך מסייע לגוף להתכונן לפעילות או למנוחה. ייצור ההורמון מושפיע ממחזורי אור וחושך; לכן, חוקרים סבורים כי גופם של אנשים שסובלים מדיכאון חורף מתקשה להתמודד עם רמות המלטונין הגבוהות שנוצרות בו במהלך העונה הקרה. כשהשעון הביולוגי של הגוף יוצא מאיזון, הדבר יכול להתבטא בתחושות של עייפות גדולה ודכדוך. גורם משמעותי נוסף הוא המוליך העצבי סרוטונין, שמשפיע על מצב הרוח ומשמש לייצור מטלונין. ככל ששעות האור מתקצרות, פעילות הסרוטונין במוח פוחתת. 


- פרסומת -

לפי הסבר נוסף, ההפרעה קשורה לאבולוציה. כ-80 אחוז מהסובלים מההפרעה הם נשים, בעיקר נשים צעירות. חוקרים מאמינים שייתכן שהתופעה היא שריד לנטייה האנושית להוריד פעילות כדי לשמור אנרגיה במהלך החורף, מה שהיה חשוב בעיקר לנשים צעירות בגיל הפוריות, משום שהריון מצריך מגופן אנרגיה רבה. עם זאת, ההסבר האבולוציוני אינו מסביר מדוע ישנן נשים (וגברים) שסובלים מהתופעה באופן כל כך משמעותי עד שאינם מסוגלים כלל לתפקד.

במחקרים נמצא שטיפול באור, שנקרא גם פוטותרפיה, עובד היטב במקרה של SAD. מדובר בקופסה מיוחדת או במנורה שמפיצה אור פלורסנטי של 10,000 לוקס - אור שבהיר יותר פי 20 מהאור שמופץ מנורה ביתית רגילה. בנוסף, נמצא שגם טיפול CBT יעיל בהפחתת הסימפטומים ובמניעת הישנות התופעה. יש חוקרים שמצאו שנבדקים עם דיכאון עונתי דיווחו על יותר מחשבות אוטומטיות שליליות במהלך כל השנה מאשר נבדקים ללא דיכאון עונתי, ושסגנון חשיבה רומינטיבי שנצפה במהלך הסתיו ניבא את חומרת ההפרעה במהלך החורף.

האם אתם נתקלים בתופעה בקליניקה? כיצד אתם נוטים להתייחס אליה ולטפל בה? האם לדעתכם הטיפול בדיכאון העונתי צריך להיות שונה מאשר טיפול בכל סוג אחר של דיכאון?


תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: דיכאון ומצבי רוח
הילה חן
הילה חן
עובדת סוציאלית
מטפלת זוגית ומשפחתית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), רמת גן והסביבה
אדי דימוב
אדי דימוב
פסיכולוג
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
שירי ורסנו
שירי ורסנו
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
תמר אדם רביב
תמר אדם רביב
עובדת סוציאלית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
לילך ברנע
לילך ברנע
מוסמכת (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), חולון והסביבה
אייל עשור
אייל עשור
פסיכיאטר/ית
אונליין (טיפול מרחוק)

עוד בבלוג של שפיות זמנית

בשנת 1995 הצייר האמריקני וויליאם אוטרמולן (Utermohlen) אובחן כחולה באלצהיימר. מאז האבחנה ועד שנת 2000 הוא צייר...

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.