לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
על טים פיטרס: מחשבות של סוף הקיץ

על טים פיטרס: מחשבות של סוף הקיץ

פרופ. עמיה ליבליך | 10/9/2014 | הרשמו כמנויים

עם חזרתי ליפו מביקור אקדמי ביפן ובדרום קוריאה גיליתי כי במשך זמן היעדרותי התקצרו מאוד הימים וגם נקודת השקיעה של השמש, כפי שאני צופה בה ממרפסת ביתי, זזה כברת דרך שמאלה, כלומר דרומה. בשעה 6 בבוקר, בה אני יורדת עם פיסטוק הכלב אל הים לטיול היומי שלנו, שוררת אפלולית קרירה ואפילו פנסי הרחוב דולקים עדין. ולפנות ערב, זה הבולט מכל השינויים, מתגלה עד כמה התקצרו הימים.

אני חושבת על חוכמת המסורת היהודית העתיקה שראש השנה שלנו חל בימים אלה של חילופי העונות, שבעיני הם כמעט מחייבים סוג של חשבון נפש. כאשר הקיץ הקשה עוזב אותנו לאיטו, אני מרגישה בצורך לחשוב מה קרה אצלי בשנה החולפת ולקראת מה אני הולכת בעתיד. השאלה איננה רק אישית ומשפחתית, אלא גם קולקטיבית, כמובן, ולכל אחד ואחת מאיתנו מאזן משלו.

בעיתונות העולם מקובל לבחור "איש השנה" ולהציג אותו ואת מעשיו לציבור הקוראים. וכך, אני רוצה לסיים את השנה בניסיון לתאר את איש השנה שלי, טים פיטרס, אמריקני החי בסיאול, בירת קוריאה הדרומית. טים, גבר מגודל ועדין הליכות כבן 60, הוא כומר נוצרי החי כבר כ-40 שנה בדרום קוריאה. פגשתי אותו בפעם הראשונה בביקורי הקודם בקוריאה, לפני כשנה וחצי. גם הפעם, בביקורי השני, הופיע טים לכל סדנה והרצאה שנתתי בסיאול. הוא מגיע לכל מקום בתחבורה הציבורית, לבוש מכנסיים כהים וחולצה משובצת, עם תרמיל של סטודנט על גבו. הילוכו איטי והוא כפוף במקצת כנושא משא כבד על כתפיו, אבל עיניו מאירות, יש לו חיוך עדין וקולו עמוק ונעים. ואולי זהו סיפורו בעצם שצובע את מראהו וקולו כפי שאני זוכרת אותם.

טים עומד בראש ארגון הומניטארי שהקים למען אזרחי צפון קוריאה, המצויים כידוע תחת משטר דיכוי מהאכזריים בעולם. לארגון קרא בשם Helping Hands Korea . בשנות ה-80 של המאה הקודמת, כאשר מיליוני אזרחים בצפון קוריאה מתו ברעב, הוביל בהתנדבות פרויקט של משלוחי מזון לאזרחים. מאז עד היום הוא פעיל בעזרה פיזית וכספית לפליטים הנמלטים מצפון קוריאה דרך סין, במפעל המכונה "הרכבת התחתית", שבו מספר גדל והולך של מתנדבים העושים כמוהו ומסתכנים בעצמם למען הזולת. מספרים שגם טים עצמו עוסק פיזית בהסתננות, הברחה, ומעשי הצלה שונים. כך או כך, טים נחשב בכל העולם לאחד הפעילים החשובים למען זכויות אדם, שפעולתו מרוכזת בצפון קוריאה. בדימיוני אני בקלות יכולה לראות אותו כשהוא נושא ילד קטן בתרמיל הגב שלו וחוצה איתו את הנהר... בתרמילו הוא נושא גם פרסומים שונים באנגלית אודות מעשי הזוועה שעושה המשטר הרודני בצפון קוריאה, ובכל הזדמנות הוא מחלק מאלה למי שנקרה בדרכו. כל המימון לפעולתו ולפעולת הארגון שלו בא מתרומות אזרחים, רובם הגדול אירופאים.


- פרסומת -

בסדנאות שלי בדרום קוריאה לימדתי גם הפעם כיצד לראיין על מנת לאסוף סיפורי חיים, במטרה לעודד איסוף סיפורים על החיים בצפון קוריאה, הבריחה, והמעבר לחיי החופש עבור כל אחד מהמספרים. כמו כן, בחסות אישרא-אייד נתתי הרצאות בפורומים שונים על "צמיחה בעקבות טראומה" מה שמכנים בספרותPTG . טים הגיע לכל אחד מהשעורים כתלמיד, תרמילו על גבו, ישב בתרגילים החוויתיים מול הסטודנטים הצעירים, ביצע את כל המטלות, קיבל ונתן משוב בשפה בהירה ופשוטה. אפילו את משימת "נהר החיים" שלו ביצע, ושיתף בה את האחרים בקבוצה הקטנה שבה שובץ. רק פעם אחת במשך השבוע ביקש את רשות הדיבור לספר על המפעל שהוא עומד בראשו. ואז הסתבר שבכיתה הקטנה שלי נכחו עוד משתתפים אחדים שפעילותם דומה, פעילי זכויות אדם שדאגו לא למסור את שמותיהם ולא להצטלם... טים אוהב יהדות ויהודים. בכל מפגש הודה לי בחמימות ובכנות על תרומתי, ואילו אני אמרתי לו כמה אני מעריצה אותו.

טים הוא איש השנה האישי שלי (וזוהי איננה בחירה מקורית כלל). הלואי והייתי משכילה ליישם את מה שלמדתי ממנו גם למי שזקוק לסיוע באיזורנו.

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא:
סילבנה הקיאר
סילבנה הקיאר
פסיכולוגית
מורשה לעסוק בהיפנוזה
אונליין (טיפול מרחוק), אשקלון והסביבה
ד"ר גליה קיסר
ד"ר גליה קיסר
פסיכולוגית
שרון ושומרון, אונליין (טיפול מרחוק)
נעמה טרומפר
נעמה טרומפר
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
ורד מחלוף
ורד מחלוף
פסיכולוגית
מור ויימן גרובר
מור ויימן גרובר
פסיכולוגית
תל אביב והמרכז, טיפול מרחוק דרך האינטרנט
ד"ר דוד אלון
ד"ר דוד אלון
פסיכיאטר
כרמיאל והסביבה, עכו והסביבה, צפת והסביבה

עוד בבלוג של פרופ. עמיה ליבליך

בחופשת הפסח הזדמן לי פעמיים, לגמרי במקרה, עיון מעמיק בחיי פליטים ומהגרים, הבורחים מארצם, ממצב מלחמה...
במקרה לכאורה הוקרן סרטה הדוקומנטרי המרתק של רוני אבולעפיה 'לא בגדתי' לראשונה ביום שישי שעבר, בפסטיבל...

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

סילביה איילוןסילביה איילון15/9/2014

מרגש ...... ממש מרגש, מעודד,ומלא תקווה ,מודה לך מכל הלב.................................

איריס בירןאיריס בירן11/9/2014

סחרור. היטבת לתאר את תחושת הסחרור והבלבול שגם אני הרגשתי ובטח עוד תושבים שחוו את המצב