לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
התנ"ך וטבע האדם - ברית מילה

התנ"ך וטבע האדם - ברית מילה

ד"ר עפר גרוזברד | 16/7/2013 | הרשמו כמנויים

האם יתכן שלכולנו יש קווים מזוכיסטיים? רצון סמוי לפגוע בעצמנו כאות לכניעה לפני הסמכות? אם לא, כיצד ניתן להבין את המסורת בת אלפי השנים שהתרחבה גם לנוצרים ולמוסלמים למול את הילד. האם יתכן שאנשים עושים זאת רק כתוצאה מלחץ קבוצתי או הרגל הרווח במקומות שונים ללא שום מרכיב פסיכולוגי עמוק המזדהה עם מעשה זה? רבים מאתנו חשבו לא פעם לפגוע בעצמם באופנים שונים החל מניסיונות אובדניים ברמות שונות, הענשה עצמית ועד לילדים העשויים לצבות את עצמם כאות לחוסר שביעות רצון עצמית ממעשיהם. דומה שאין זה קל להתחבר לצדדים המזוכיסטיים הקיימים ברבים מאתנו ולו רק משום שאין זה מחמיא לאיש.

אברהם מדמיין שאלוהים אותו הוא יצר בדמיונו דורש ממנו כאות לברית ביניהם לכרות חלק מאבר מינו. בימינו אנו יקשה לא לקרוא לזה פסיכוזה אולם אברהם לא היה פסיכוטי. לו היה פסיכוטי היה מתקשה לתפקד במצבים מורכבים וסבוכים כפי שנקרו בדרכו במהלך חייו. אברהם מחובר היטב למציאות ועל כן מצליח לשרוד רעב ומאבקים לרוב. אז כיצד זה בא חזיון מזוכיסטי זה לראשו?

לנו קשה לדמיין דמות סמכות הרוצה שנפגע בעצמנו כאות לקשר המחייב בינינו. אולם בימים עברו רווחו מסורות של הקרבת ילדים לאלים כדי לרצותם ולהצהיר בכך בריש גלאי על כניעה מוחלטת לסמכות. כך בספר שמואל א' רוצים בני ישראל לעבוד את נחש העמוני כדי שלא יפגע בהם. הוא מסכים לכך וכאות לכניעה והשפלה מוחלטת הוא דורש לנקר לכל אחד מבני ישראל את עין ימין שלו. אברהם הולך צעד אחד מעבר לפגיעה רגילה כשהוא מכוון את הפגיעה לאיבר המין. זוהי הגרסא היהודית של תסביך אדיפוס שבה הילד לא מחכה שהוא יסורס כעונש על מחשבותיו אלא הוא עושה זאת לעצמו כדי לרצות את הסמכות. אברהם, כפי שאמרנו, אינו פסיכוטי הוא באמת משחזר את היחסים עם הסמכות כפי שהייתה נהוגה באותם ימים בין האדון לעבדו או שפחתו. למשל, רציעת אוזנו של עבד במרצע כסמל לעבדות עולם. נטייה מזוכיסטית הייתה במידה רבה נטייה השרדותית שבה דרשה הסמכות מהכפוף לה שיפגע בעצמו כדי שיוכיח לה את נאמנותו המוחלטת.


- פרסומת -

בסיפור גן עדן אלוהים מקלל את האישה ואומר לה "ואל אישך תשוקתך והוא ימשול בך" – כלומר, את תמשכי אל האיש השולט בך. רבות נאמר על הקשר בין נשיות ומזוכיסטיות. בתרבויות מסורתיות – קולקטיביות שונות על האישה להשפיל את מבטה במפגש עם הסמכות ולצחקק במבוכה. בתרבויות רבות נשים מזדהות עם העמדה הכנועה ומעלות כניעות וצייתנות על נס עד כדי הזדהות עם ברית מילה לנשים השוללת מהן את האפשרות ליהנות מיחסי מין. כך הצהירה אישה דרוזית שנאנסה במשפט שהיא חייבת לאהוב את זה שאנס אותה ולהתחתן אתו ועל כן מבקשת היא מבית המשפט לבטל את עונשו, וכך הצילו בני ישראל את שבט בנימין שנאסר עליו לקחת מבנות יתר השבטים בהציעם לו לחטוף את בנותיהן ולקחתם אותן להם לנשים. ברור שכיסוי נרחב של גוף האישה המקובל במסורות שונות שולל מהאישה את היכולת הטבעית להציג את יופייה וליהנות ממנו. הזדהות נשית עם עמדה זו כוללת גם מרכיב מזוכיסטי.

בקפיצה חדה להיום, בתפילת שמונה עשרה, למשל, אותה מתפללים בכל יום מכים המתפללים עם האגרוף על הלב ואומרים "סלח לנו אבינו כי חטאנו, מחול לנו מלכנו כי פשענו…". השיעים נוהגים להכות את עצמם עד זוב דם בטקס העשוראא כאות לחרטה על שלא מנעו את נפילתו של מנהיגם חוסיין שהיה אמור לרשת את מוחמד. מכאן הדרך קצרה להבנת הפסיכולוגיה של הילד המוכה או של האישה המוכה או הנאנסת המזדהים עם התוקפן, מצדיקים אותו ומתארים את יחסו המיוחד אליהם. אנו מעדיפים עולם מסודר, צפוי ומוגן גם אם כואב על פני הלא ידוע ולא צפוי משיקולים השרדותיים ברורים. כשאברהם מל את עצמו ובני ביתו הוא אומנם עושה אקט מזוכיסטי אבל זוכה בהתעלות נרציסטית, הוא מיוחד ובריתו עם האל מיוחדת וקדושה. אישה מוכה עלולה להזדהות עם תחושות אלה וכביכול עם הברית הסודית שיש לה עם בעלה המכה. הוא רוצה שהיא תסבול והיא מוכנה לעשות זאת למענו ולמען הקשר המיוחד שלהם.

רבות נכתב על יתרונות ברית המילה וחסרונותיה. יש שיאמרו שמבחינה בריאותית יש לכך יתרון. יש שיאמרו שברית המילה פוגעת בהנאה המינית. דומה שאם היו ראיות ברורות לכאן או לכאן אחרי כל כך הרבה ניסיון בתחום היינו כבר מכירים בהן. כנראה שאין בברית המילה תועלת בריאותית משמעותית ואף לא פגיעה משמעותית בהנאה המינית. מה שנותר הוא רעיון קדום שאומץ על ידי אנשים רבים בני תרבויות שונות ברחבי העולם משום שהוא כנראה משרת צרכים עמוקים ולא מודעים. לכולנו יש חלקים המזדהים עם התוקפן, מצדיקים אותו וחושבים שמגיע לנו עונש. זה הרי הפתרון של תסביך אדיפוס, אנו מזדהים עם האב לא כי הוא צודק אלא משום שהוא חזק ואנו רוצים להיות כמותו. דרושה רגישות גדולה כדי לזהות עמדות מזוכיסטיות אלה בתוכנו משום שהם נוטות להיות מודחקות היטב. לאנשים רבים דמיונות מיניים בעלי תכנים סאדו-מזוכיסטיים. לעתים אנשים מגיעים לסיפוק רק כשהם מתחברים לדמיונות אלה, עדות ללא מודע המזוכיסטי העלול להמתין שנים לגילוי ושחרור. אחרים נמשכים לקרוא כתבות על אונס והתעללות מינית. לעתים בחלום ניתן להתחבר לתכנים מזוכיסטיים. למשל, חלום שבו דמות סמכות דורשת מאתנו לסבול או להראות שאנו סובלים למענה או להראות שאנו מפחדים ממנה ואנו נענים לרצונה. אחרים יכולים לזהות במפגש עם הסמכות דרישה שלה שנסכים לדבריה שנחייך ברצון ואולי אף שנשפיל מבט. בכל המקרים הללו אנו משחזרים את ההיבט המזוכיסטי המעוגן היטב בתרבות האנושית שעליו מספר לנו טקס ברית המילה.

קישור לספר:

http://www.bialik-publi...f6ddp42j7eq7

קישור לשני הפרקים הראשונים בספר:

http://www.hebpsy.net/a...?t=0&id=2941


תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: מצבי משבר ולחץ, פגיעה מינית, זהות מינית, מיניות, התעללות בילדים, אובדנות ופגיעה עצמית
אנה וייסמן
אנה וייסמן
עובדת סוציאלית
כרמיאל והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), עכו והסביבה
אפרת רבינסקי לוי
אפרת רבינסקי לוי
עובדת סוציאלית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), פתח תקוה והסביבה
תמר אדם רביב
תמר אדם רביב
עובדת סוציאלית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
ד"ר רעיה בלנקי-וורונוב
ד"ר רעיה בלנקי-וורונוב
מוסמכת (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
אונליין (טיפול מרחוק), נתניה והסביבה
נועה פרן דרומי
נועה פרן דרומי
פסיכולוגית
אונליין (טיפול מרחוק), נתניה והסביבה
יהודית וינשטיין
יהודית וינשטיין
עובדת סוציאלית
רמת הגולן, אונליין (טיפול מרחוק), קרית שמונה והסביבה

עוד בבלוג של ד"ר עפר גרוזברד

שלום לכולם ראשית, תודה לאבי על הערתו היפה. אני חושב עכשיו שלמטפלים שכל חינוכם הוא להרבות עצמאות ונפרדות...

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

דוד פרידמןדוד פרידמן21/7/2013

אברהם, ללא ספק פסיכוטי!. "בימינו אנו יקשה לא לקרוא לזה פסיכוזה אולם אברהם לא היה פסיכוטי".
האמנם אברהם לא היה פסיכוטי!? אברהם שמע קולות שקראו לו לשחוט את בנו (יצחק) והוא מיהר לעשות זאת (ולמזלו- שמע גם קולות סותרים). הוא שמע קולות שקראו לו לשלוח את אשתו (הגר ) ובנו (ישמעאל) אל המדבר, אל מוות כמעט ודאי ועשה גם את זה. האם זו לא פסיכוזה?
ללא ספק, פסיכוזה מסוכנת שדורשת אשפוז. המזל של הגר היה שהפסיכוזה היתה מדבקת. גם היא שמעה קולות ובעקבותיהם מצאה באר שהצילה אותה ואת ישמעאל.
כן, אברהם היה חולה. הקולות לא הרפו ממנו וכל מהלך חייו הוכתב על ידם.
הפסיכוזה כמובן עברה בתורשה (ולמרבה הפלא הדביקה גם את הסובבים אותו וכך גם שרה שמעה קולות).
יצחק.. יעקב...כולם חיו עם הפסיכוזה.
בשם פסיכוזה זו ירדו למצרים בשבעים נפש... נהיו לעם... נדדו במדבר...
ואז קרתה ההזיה הפסיכוטית ההזויה והמוטרפת ביותר- כאשר 3 מליון בני אדם יחד נעמדו בתחתית הר סיני, שמעו וראו קולות...
בשם אותה פסיכוזה נדדו 40 שנה במדבר, נלחמו על ארץ עזובה ומוזנחת, בנו מקדש, נזרקו למהארץ למשך כאלפיים שנה.
בכל אותם שנים, קמו עמים שונים שהבינו עד כמה הפסיכוזה מסוכנת וניסו לטהר את העולם מהעם רדוף הפסיכוזה.
האחרון שבהם הצליח להשמיד 6 מליון חולים, אך לא הצליח לסיים בטיהור העולם.

ואז, קמו שוב מנהיגים שונים בעם הפסיכוטי, נזכרו בקולות שאברהם שמע בדבר הבטחת ארץ ישראל...
חזרו שוב אל הארץ השוממה ווהכריזו בה על הקמת מדינה.

עופר, אני שמח להיות בן לעם הפסיכוטי שמתנהל על פי דמיונות מהעבר העתיק.
כפסיכולוג, אני בטוח שתהיה לך עבודה רבה בנסיון לרפא את העם.

מירב קינןמירב קינן16/7/2013

הסתכלות צרה על התופעה של ברית מילה. נדמה לי שזו הסתכלות מאד צרה על ברית המילה. עבורי מסמלת ברית מילה את עיקרון התיקון, החוויה שיש משהו בעולם החומרי שאנו חיים בו שמגביל את הסתכלותנו והצורך להסיר מאיתנו ״ עורלות״ אקט של תיקון והתעלות . יחד עם זאת אני מודה שהמחשבה לפגוע בילדי ולחתוך חלק מגופו היתה קשה לי. מירב