הכחשת השואה בעולם הערבי, מדוע?
ד"ר עפר גרוזברד | 7/4/2013 | הרשמו כמנויים
כפי שהבטחתי אכתוב פוסט חדש כל סוף שבוע, אשתדל ביום שישי, ואתם מוזמנים לשלוח אלי באופן אישי (ל ogrosbard@gmail.com) או ציבורי (תגובה למטה) שאלות ומקרים של דילמות בין תרבותיות. כך נוכל להעשיר את הדיאלוג בינינו וכמובן מי שירצה פרטיותו תשמר. אולם היום אני רוצה לכתוב כמה מלים בהקשר ליום השואה.
מדוע כה רבים בעולם המוסלמי מכחישים את השואה? כדי להבין זאת צריך להיכנס לראש של רבים מבני החברה המוסלמית המסורתית - קולקטיבית ולהבין כיצד הם חושבים. בתמצית אומר שבחברה מסורתית קולקטיבית שבה וקטור החשיבה מכוון החוצה ערך הקשר הוא לעתים קרובות חשוב מערך האמת. בחברה המערבית המודרנית - אינדיבידואלית ערך האמת הוא כמעט בית מקדש. האמת הפנימית של האדם הנפרד מן הקבוצה משמשת לו לעתים קרובות מצפן המורה לו כיצד עליו להתנהג. שוב ושוב אנו שומעים כמה על האדם להיות נאמן לעצמו ולאמת הפנימית שלו. בחברות קולקטיביות נשמע לעתים קרובות משפטים כמו "לא אמרתי לאבא שלי את האמת כי לא רציתי לפגוע בו". בני החברה המסורתית - קולקטיבית (הרבה מעבר לעולם המוסלמי בלבד) מכוונים החוצה, לאחר, לקשר ומוכנים להתאים את עצמם לסיטואציה ולאחר משום שעבורם יש לזה ערך הישרדותי עמוק (כמובן שמדובר ברצף ולא בדיכוטומיה). אם מנהיג ערבי מכחיש את השואה ואתם תשאלו את עדת מאמיניו אם הם אכן חושבים שבאמת לא הייתה שואה התשובות שלהם עשויות להיות "אני לא בטוח", "אולי קרה משהו אבל בטח לא בהיקף שאתם מדברים עליו" וכדומה. אם תוסיפו לחקור אותו ותשאלו אותו "אבל מה אתה באמת חושב?" והוא יוכל להיות כנה אתכם מה שיקשה עליו משום ששוב הדבקות באמת הפנימית הוא בעיקרה פטנט מערבי הוא יאמר לכם שאולי זה לא כל כך חשוב מה הוא באמת חושב. לבסוף אתם תבינו שהמילה "באמת" היא שלכם ולא שלו. לדידו האמת לא ברורה ויותר מכך גם לא באמת חשובה. הרבה יותר חשוב להתאים את עצמי לקבוצה. לזה יש ערך הישרדותי. ודעתי האישית היא לא באמת חשובה, גם לא לי עצמי. כך נוצרת הכחשת עובדות היסטוריות, כך נוצר עולם שבו יותר חשוב מה שנאמר ממה שבאמת, כך יכול ערפאת לומר שבית המקדש היהודי לא היה בהר הבית אלא בכלל בחברון ושהיהודים מתכננים לחולל רעידת אדמה כדי להפיל את אל אקצה. האם הוא מאמין בכל מה שהוא אומר? כנראה שלא. אחרת היה פסיכוטי. אבל הוא כמנהיג יודע שבחברתו זה לגיטימי לעצב את דעת הקהל לצרכיו באופן זה. חברות קולקטיביות מובהקות הן חברות של קשר ולא של אמת ותפקידו של הפרט להיות נאמן לקבוצה ולא לאמת הפנימית שלו. רק לסבר את האוזן בתרבות הסינית נחשב לגיבור מי שמצהיר הצהרות המתאימות לכלל בעוד שהוא באופן אישי מתנגד להן. וודאי שבחברות קולקטיביות יהודיות נמצא דפוסים דומים במידות הקצנה שונות. בתנך שהוא מקור נפלא ללמוד יסודות החשיבה הקולקטיבית יש דוגמאות נפלאות לכך אולם לא אכנס לכך ברגע זה.
קישור לספר:
http://www.bialik-publi...f6ddp42j7eq7
קישור לשני הפרקים הראשונים בספר:
http://www.hebpsy.net/a...?t=0&id=2941