לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
המדינה בוערת והפסיכולוגים באלם

המדינה בוערת והפסיכולוגים באלם

ד"ר ניצה ירום | 8/1/2023 | הרשמו כמנויים

30000 איש יצאו לרחובות אתמול בערב במחאה אזרחית נגד המהפך השילטוני שיפגע בזכויות הפרט. כנס משפטנים מתקיים ביום שישי האחרון כדי להבהיר לציבור המבועת מה האיום לקיומה של מדינת חוק, שמוסדותיה והליכיה הם הערובה לקיומה של דמוקרטיה, כשמשפטנים כולל סטודנטים למשפטים עושים ככל יכולתם יומם וליל להגיב להצעות החוק שבאות מנציגי הקואליציה המאיימים על הדמוקרטיה - אבל הקהל הרחב חייב לעמוד בפרץ. להבין מה קורה ולהאבק.

מצבים לאומיים משפיעים עלינו ועל מטופלינו. עברנו מלחמות, עברנו קורונה, לא נשארנו אדישים. גם עכשיו, ובעיקר עכשיו, העולם המוכר לנו מאויים ואנשים, מטפלים ומטופלים, מגיבים. מטופלים מבועתים בחדר הטיפול: "אנחנו בפרק בהסטוריה שמחלחל חזק, ואני מרגיש לא מוגן, חשוף לכפיה", אומר מטופל. והמטפלים ???

זהו פוסט שלישי שלי בנושא. האחרון עלה ב- 25.12.22 בשם :"נס חנוכה: בנר הרביעי 'עלה בידו' להרוס מדינה באחת?", וזכה עד כה ב 300 ציפיות, כשהוא נתון בין שני פוסטים אחרים, אחד שזכה ב- 2851 צפיות והשני שזכה ב 2443 צפיות. אז מה פרוש הדבר - שמצבנו הקיומי לא מעניין אותנו ? שאנחנו יכולים לדבר ולהשתפך על O של ביון, שהוא לדידו המציאות האולטימטיבית (או האמת האבסולוטית, או הדבר לעצמו) אבל לא להתייחס למציאות הזאת עצמה שעלולה לקעקע את חיינו וחיי ילדינו ומטופלינו ?

יצאה עצומה אחת של אנשי בריאות הנפש ואחת של המכונים הפסיכואנליטיים, אבל מעבר להם - שקט!

אני פורשת את השאלה: מה בעצם קורה פה ?


תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: מצבי משבר ולחץ, מקצועיות, ממסד וחוק, פסיכולוגיה במדיה ובתקשורת
רונה הרמן איוניר
רונה הרמן איוניר
פסיכולוגית
פתח תקוה והסביבה
דניאל חשאי
דניאל חשאי
עובד סוציאלי
שרון ושומרון, אונליין (טיפול מרחוק)
הגר קורן
הגר קורן
פסיכולוגית
חיפה והכרמל, אונליין (טיפול מרחוק), פרדס חנה והסביבה
ורד בן-דוד
ורד בן-דוד
חברה ביה"ת
פרדס חנה והסביבה
תמר (ורנר) גרנט
תמר (ורנר) גרנט
מוסמכת (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
ירושלים וסביבותיה
טל גולדשטיין
טל גולדשטיין
עובדת סוציאלית
אשקלון והסביבה

עוד בבלוג של ד"ר ניצה ירום

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

ד"ר ניצה ירוםד"ר ניצה ירום10/1/2023

על עליונות ואחריות. תודה רחל על המשך השיח סביב הסוגיות שהפוסט שלי זועק אותן, שהן בעצם האחריות החברתית-אנושית של פסיכולוגים בזמן משבר !
אני מכבדת את כתיבתך על ימין-שמאל בישראל (וכשירווח - אקרא אותה), אלא שאם לא שמת לב - מושגים אלה אינם מופיעים בדיון שלי בשום מקום. המושג 'שמאל' הפך לסימון פשיסטי של אנשים בחברה כאויבים, ולכן אינני משתמשת בו.
אני מפנה אותך לסיפרי הטרי (ה 11) 'מצפן לטיפול בזמננו - החברתי כאישי בחדר הטיפול' (בהוצאת הספרים של אוניברסיטת תל אביב), שפורש את העמדה הרווחת כיום: שהאדם הוא חברתי-פוליטי וחדר הטיפול אינו יכול להיות סטרילי. מושג העליונות שאת מצביעה עליו (לגבי) רומז בעיני על עליונות ימנית, ואינו מקובל עלי כפי שלא מקובל עליך (כך משתמע).
בשם ספרות הזרם הפסיכואנליטי ההתייחסותי העדכני אני מדברת על אחריות. כן. יש לנו כפסיכולוגים אחריות להילחם על חופש האדם וזכויותיו, זה מה שפסיכולוגים עושים בארצות שבהן אלה עומדים בסכנה.
אפשר ששתינו ננהל שיח אקדמי בכיף אבל אני מודה שחוסר העניין שסביבנו בנושא בוער זה - מדאיג אותי.

דר' רחל קואסטלדר' רחל קואסטל10/1/2023

תודה. אני שמחה על הדיון החשוב.. ראשית, אני שותפה לתחושות הקשות לגבי מה שקורה פוליטית כרגע. אולם אני יכולה לדבר רק מהפה שלי, על בסיס תפיסות העולם שלי, וכאדם פרטי.
עם זאת, אני מנסה גם כאדם, גם כמרצה וגם כמטפלת (דה יורה ודה פקטו) לשמור מקום, ואפילו של כבוד, לעמדה, מחשבה, תחושה שהיא שונה משלי, הפוכה אפילו, ושמהדהדת לי בחזרה לא רק מערוץ 14, אלא גם ממרחב ההוראה, מהרחב הטיפולי, החברי, החברתי והקוליגיאלי. אכן, אכן אין סטריליות.
אני באופן אישי, ואני יודעת שיש רבים ורבות שלא מסכימים מסכימות איתי, לעולם לא הייתי משתמשת בעמדה/זהות שלי כמרצה או מטפלת בכדי להציג כל דבר שמריח מעליונות אתית/פוליטית. זהו בעיניי כשל אתי.
אם תרצי ויש לך זמן, אשמח לשלוח לך למייל מאמר שלי בספר שיצא ממש לאחרונה ברסלינג בו אני מנתחת את הרטוריקה של השמאל/ימין בישראל בדיוק בהקשר הזה.
שוב תודה ניצה.

ד"ר ניצה ירוםד"ר ניצה ירום9/1/2023

מה עניין קהילה מונוליטית לענייננו ?. א. פסיכולוג ואזרח בכלל - בלי קשר לבחירה שלו או שלה בקלפי - צריכים לחשוב על הסוגיות החברתיות/פוליטיות שנוגעות לחייהם. האם, משל, שר 'קופץ להר הבית' וגורם שתפרוץ אינתיפדה - מה זה אומר לו/ה? האם, למשל, שר/ממשלה ימנו שופטים פוליטיים - האם אפשר יהיה לסמוך על משפט וחוק במצב עניינים אינטרסנטי שכזה ? האם כאשר מושמעת ההאשמה דרך שימוש במלה 'הסתה' - יש באמת הסתה או השמעת בקורת לגיטימית בדמוקרטיה ?
ב. המרחב הטיפולי (ואינני יודעת, רחל, אם את מטפלת בפועל) הוא מרחב חברתי. מטופלים חושבים, דואגים, מפחדים עכשיו בהקשר למצב הפוליטי הנוכחי ומעבר. המטפלים חייבים להתייחס לכך, הם אינם יכולים להרשות לעצמם להתעלם מתגובתיות המטופלים ואינם יכולים להרשות לעצמם לא להקשיב ולעבד את העובר בהם באופן המאפשר אינטראקציה טיפולית. התעלמות היא כשל אתי. ישראל היא ארץ מערבית אולי יחידה שאין בה לגיטימציה לחשוב על המרחב הטיפולי כמרחב פוליטי. אין סטריליות. חייבים להיות מצוידים רגשית, מנטלית והתייחסותית - למצב עניינים שכזה. זאת העבודה.

ד"ר ניצה ירוםד"ר ניצה ירום9/1/2023

מה עניין קהילה מונוליטית לענייננו ? [ל"ת].

דר' רחל קואסטלדר' רחל קואסטל9/1/2023

האם 'פסיכולוגים' זאת קהילה מונוליטית?. מלחמות וקורונה זה משהו שעבר על כולנו, אך את הקואליציה הנוכחית בחרו כחצי מתושבי המדינה. ואולי בתוכם יש גם אנשי טיפול וגם מטופלים ששמחים על הבחירה? בתור אדם פרטי כל אחד יכול להבעיר צמיגים בהפגנות כאוות נפשו. אך באופן קולקטיבי תחת הזהות שלך כמטפל תוך נקיטת עמדה פוליטית מובהקת? אני לא יודעת...גם פורשת את השאלה.