לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
בחג המולד האחרון נתתי לך את ליבי

בחג המולד האחרון נתתי לך את ליבי

עלון פסיכולוגיה עברית | 26/12/2021 | הרשמו כמנויים

 

בחג המולד האחרון נתתי לך את ליבי 1

סופת 'כרמל' לה המתנו בציפיה דרוכה התגלתה כמי שראוי לה יותר השם 'חורף'. דומה שאימת הסופה, סוערת לעיתים יותר מהדבר עצמו, לא רק כשזה נוגע למזג האוויר. ובתוך כך, חג המולד שצויין אתמול נוכח יותר מבשנים קודמות במרחב הציבורי בישראל, על אורותיו, שלגיו הבלתי מושגים והצבעוניות המיוחדת. נפשות מבקשות להתבשם בחג, עוד חג, אפשרות נוספת לטעום טעם אחר בתוך ימי השגרה הרודפים זה את זה.  מרי כריסמס 

ובאתרנו השבוע, סיכום שנתי, מאמרים חדשים, ספרים וטורים:

יותר ממאה שנים עברו מאז קבע פרויד, על סמך המיתוס היווני על אדיפוס, שתסביך אדיפוס הוא תסביך מרכזי בנפש המטופל. מאז, רבות נכתב על תסביך זה, כאשר על פי רוב הדגש הגדול על התסביך האדיפלי הסיח את דעתם של החוקרים והקוראים ממשמעויות נוספות שקיימות במיתוס הקדום. לכן מאמר זה של רות נצר מתמקד בקריאה מחודשת של המיתוס על אדיפוס במבט שמרחיב את משמעותו מעבר להבנות הקיימות על התסביך האדיפלי; עם דגש על המבט היונגיאני, שמעלה תובנות חדשות, שמרחיבות את ההבנה של המיתוס על אדיפוס להבנת הנפש בכלל ולתרפיה בפרט. 

בספרם של לואיס ארון וקארן סטאר, "פסיכותרפיה לעם – לקראת פסיכואנליזה מתקדמת", טוענים השניים שיש להסיט את הפסיכואנליזה למסלול שונה מהותית, שימנע את דעיכתה ויאפשר לה להיות רלוונטית כבעבר: דרך הגברת המודעות להקשר התרבותי-חברתי והשפעתו על גיבושה של התיאוריה, והאופן בו מיושמת תיאוריה זו בטיפול אישי או בהבנת תהליכים חברתיים רחבים יותר. אורנה אפק כתבה סקירה בעקבות קריאתה בספר, בה היא מבקשת להסביר את תרומתו להתבוננות מעמיקה על התפתחות הפסיכואנליזה ועל ההקשרים התרבותיים והחברתיים המשפיעים עליה; לצד הצגת נקודת מבט ביקורתית ומורכבת על הספר ועל הפסיכואנליזה כפי שהיא כיום.


- פרסומת -

סיכום המערכת  המלא של חברות וחברי מערכת פסיכולוגיה עברית - מאמרים נבחרים לשנת 2021! לכבוד סיומה של שנת 2021, בחרנו את עשרת המאמרים שמצאנו ראויים לציון באופן מיוחד – למעלה מ-100 מאמרים מצוינים שהתפרסמו באתר בשנה החולפת – מוזמנים להציץ ברשימה, ולהוסיף בתגובות את המאמרים הנבחרים שלכם!

בפסיכובלגיה

'להיוולד מחדש או להישבר לרסיסים': גיא פרל קורא קריאה מעמיקה ורגישה בספרה של ענת צור מהלאל, "אנליזה עם העבר האחר: מטופלי פרויד כותבים", תוך התמקדות בפרק השביעי, העוסק בספרה של המשוררת והסופרת הילדה דוליטל, אחת ממטופלותיו של פרויד:

"דמותו של פרויד העולה מן הספר הנה דמותו של מטפל חכם, סקרן ואנושי, אנושי מאוד, היוצר קשרים שונים בתכלית עם אנשים שונים בתכלית זה מזה, בניסיון משותף והדדי להבין את הכוחות הפועלים בהם. מרתק לזהות בבהירות יסודות איתנים אלו של הפסיכואנליזה, שעודם עומדים בליבה ובלב הסתעפויותיה המרובות מראשיתה ועד היום, בספריהם של מטופלים שבאמצעות הכתיבה המשיכו את התהליך הטיפולי וחילצו את קולם שהמחברת משמשת לו להד. דומה שזהו אחד מהישגיה המרכזיים של צור מהלאל בספר שלפנינו."

ד"ר חנה דויד כותבת על חרם – לא רק בבית הספר. או – מבוא למלחמה באלימות במוסדות החינוך – ד"ר חנה דויד כותבת על תופעה שנוכחת, לדעתה, לא רק בבתי הספר, אלא גם במרחבים של מבוגרים, ומביאה לשם כך דוגמאות מעולמה האישי. 

פרופ' עמיה ליבליך ברשימה מאוחרת ליום הקדיש הבינלאומי (עשרה בטבת) - כותבת על ספרו של סטפן צוויג 'המנורה הטמונה' שיצא לאחרונה לאור בתרגום עברי של הראל קון.

ובשפיות זמנית - הפסיכולוג יובל כרמי הודה והורשע בעבירה של יחסי מין בין מטפל למטופל. וגם - האם הגיעה העת לבחור שם חדש לסכיזופרניה?

 

Last Christmas / Whamm!

Last Christmas, I gave you my heart
But the very next day, you gave it away
This year, to save me from tears
I'll give it to someone special
Once bitten and twice shy
I keep my distance, but you still catch my eye
Tell me, baby, do you recognize me?
Well, it's been a year, it doesn't surprise me
"Merry Christmas, " I wrapped it up and sent it
With a note saying, "I love you, " I meant it
Now I know what a fool I've been
But if you kissed me now, I know you'd fool me again
A crowded room, friends with tired eyes
I'm hiding from you, and your soul of ice
My God, I thought you were someone to rely on
Me? I guess I was a shoulder to cry on
A face on a lover with a fire in his heart
A man undercover, but you tore me apart
Ooh-hoo
Now I've found a real love, you'll never fool me again.

Photo by Rk kuva on Unsplash

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא:
נעמה איגרא
נעמה איגרא
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה, בית שמש והסביבה
אנדראה גילוני
אנדראה גילוני
פסיכולוגית
כרמיאל והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
קורל לרין
קורל לרין
מוסמכת (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
תל אביב והסביבה
עומר דר
עומר דר
פסיכולוגית
קותי סמט
קותי סמט
פסיכולוג
ירושלים וסביבותיה
נילי בן-אבי
נילי בן-אבי
פסיכולוגית
חיפה והכרמל, עפולה והסביבה, יקנעם והסביבה

עוד בבלוג של עלון פסיכולוגיה עברית

יום הזיכרון ויום העצמאות כבר מאחורינו, מה מתגלה לעינינו כשמתפזר עשן המנגלים? מאמרים רבים התפרסמו השבוע...

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.