לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
מפליא לאילו מרחקים היה צריך אדם לנדוד כדי להתייצב בטוב

מפליא לאילו מרחקים היה צריך אדם לנדוד כדי להתייצב בטוב

עלון פסיכולוגיה עברית | 21/5/2023 | הרשמו כמנויים

 

מפליא לאילו מרחקים היה צריך אדם לנדוד כדי להתייצב 1

על חוף הים ביפו נחה לה בשלווה חיה ים-תיכונית נדירה, שלרוב נעה בבדידות בין ים ליבשה. מעל גופה הכבד והרפה, ניטשו קרבות גועשים בין אכזריות לחמלה, תוקפנות לנדיבות, פחד לסקרנות. אבל יוליה, יונקת בת 300 קילוגרם, הוסיפה לישון. ונדמה שככל שהזמן עבר, יותר ויותר אנשים ביקשו להתגייס למאמץ ולהבטיח שחיה הלא מוכרת תוכל לרגע להרפות. אפשר שאותה ההתגייסות מבטאת אדוות של תקווה לאפשרות שגם אנחנו נוכל לשחרר ולו לרגע. להתמסר לסקרנות ולחמלה הפשוטה. לנטוש לזמן מה את הכורך לעמוד על המשמר, להילחם ולזעום מול מציאות סוערת, בלתי צפויה ולעיתים אכזרית.

באתרנו השבוע אסופת טקסטים שמבקשים להעמיק בקונפליקטים פנימיים-

"סכסוכים פנימיים אלו עלולים להפעיל אותנו לנסות לפתור אותם בעולם החיצוני. אבל ניתן גם לפתור אותם בעולם הפנימי, לפני שיוצאים החוצה. שלום בין זהויות בעולמנו הפנימי מביא אותנו להיות מפויסים עם עצמנו, ומאפשר להתחיל את המסע אל "העמק השווה". נוכל לפגוש אנשים בעלי זהויות שונות, להצליח לנהל שיח מתמשך ומשותף, ולצעוד במסע זה ביחד. בניית זהות אחת, מחזקת שייכות לקהילה מסוימת, אך עלולה להתחזק גם על ידי דחייה, ואף שנאת קבוצה אחרת."

יששכר עשת קורא לעשות שלום בין אוסף הזהויות שמרכיבות את עולמנו הפנימי.

ההתמקדות במתח שבין פנטזיה ומציאות מלווה את הפסיכואנליזה כבר מימיה הראשונים. כאשר, ברבות השנים ניתכו ביקורות חריפות אודות השפעתה על הטיפול בנפגעי טראומה. ברשימת המאמרים שלפניכם מופיעים מאמרים שעוסקים באופנים שונים, ישירים יותר ופחות, בשאלה "היה או לא היה" במפגש עם זיכרונות טראומתיים שעולים במסגרת טיפול פסיכולוגי. חלק מהמאמרים עוסקים בסוגי הזיכרונות שעולים בטיפול ובעבודת המטפל/ת עמם, חלקם נוקטים עמדה ברורה בנוגע לשאלת תקופתם של זיכרונות אלה בנוגע למציאות, ואחרים מציגים הסברים שונים ומורכבים בנוגע ליחסים שבין פנטזיה למציאות כפי שאלה באים לידי ביטוי בטיפול.


- פרסומת -

בפסיכובלוגיה-

האם שיטת מונטסורי מתאימה לילדים מחוננים? ד"ר חנה דויד מתבוננת ב-10 עקרונות הליבה של שיטת מונטסורי, ובוחנת את מידת התאמתם לצורכיהם הייחודיים של ילדים מחוננים. הסקירה המעמיקה עשוייה לסייע להורים מתלבטים להגיע להחלטה מושכלת לגביי המסגרת המתאימה ביותר עבור ילדיהם.

"בכל חומר, גם פסיכדלי, אפשר לעשות שימוש ושימוש לרעה. צורת חשיבה שעוזרת לי להבחין בין השניים היא לחשוב על זה במימד של כיווניות, כמו וקטור. אם השימוש בחומר הוא עם תנועה של התרחקות מהרגש (תנועה של בריחה) - ניתוק, טשטוש, הדחקה, עמעום, מחיקה - יש כאן שימוש לרעה שבעצם מייצר תלות בחומר כדי להתמודד עם המציאות ובטווח הארוך כנראה יהיה לזה מחיר. אם השימוש בחומר הוא עם תנועה לכיוון הרגש (תנועה של חיבור)- להעמיק בו, לתת לו מקום, לעבד ולעכל אותו, לכאוב אותו, לחגוג אותו- מדובר בשימוש המאפשר מגע והעמקה." בפוסט חדש, ליאור שיינפלד מנסה לענות על השאלה; האם חומרים מרחיבי תודעה ממכרים, או דווקא מסייעים בטיפול בהתמכרות?

ובמדור הספרים-

הספר 'דרך מילים: קריאה וכתיבה כמרחב טיפולי', בעריכתן של ד"ר אורלי וקנין ד"ר שרית בר זקן, מקבץ בתוכו מגוון של טקסטים שנכתבו על ידי מיטב המומחים שעוסקים בהגות, טיפול והדרכה בביבליותרפיה ופסיכותרפיה הנעזרת בטקסט נקרא ונכתב. הספר מרחיב את גבולות השיח התאורטי והיישומי ומביא עימו זוויות שונות של נוכחות טקסטואלית במפגש הטיפולי. פרק המבוא, שסוקר את מהלך התפתחותה של הביבליותרפיה לעומק, זמין לקוראי פסיכולוגיה עברית באדיבות הכותבים וההוצאה.

 

נקודה | יחזקאל רחמים

מפליא לאילו מרחקים
היה צריך אדם לנדוד
כדי להתייצב בטוב
על נקודה אחת,
כדי לקרוס סופסוף
לאפס ממדים.

עכשיו, מרגע שקרס,
דומה שאין עוד משמעות
לכל הנדודים.

Photo by Rhendi Rukmana on Unsplash

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא:
ענת פש
ענת פש
מוסמכת (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
כפר סבא והסביבה, פתח תקוה והסביבה
טלי פרנקל-הוכמן
טלי פרנקל-הוכמן
פסיכולוגית
מודיעין והסביבה
אפרת רבינסקי לוי
אפרת רבינסקי לוי
עובדת סוציאלית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), פתח תקוה והסביבה
יהודה דוכן
יהודה דוכן
עובד סוציאלי
ירושלים וסביבותיה, אונליין (טיפול מרחוק)
רון קהלני
רון קהלני
פסיכולוג
רונית סיסו
רונית סיסו
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה

עוד בבלוג של עלון פסיכולוגיה עברית

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.