לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
גשם ושמש גָּבְרוּ חֲלִיפוֹת, וּבְתוֹךְ הבית פּוֹחֲדִים הָיִינוּ לַחְשֹׁב מה יָּבוֹא עָלֵינוּ

גשם ושמש גָּבְרוּ חֲלִיפוֹת, וּבְתוֹךְ הבית פּוֹחֲדִים הָיִינוּ לַחְשֹׁב מה יָּבוֹא עָלֵינוּ

עלון פסיכולוגיה עברית | 19/12/2021 | הרשמו כמנויים

 

גשם ושמש גָּבְרוּ חֲלִיפוֹת, וּבְתוֹךְ הבית פּוֹ 1

ימים סוערים חלפו עלינו, וסוערים עוד יותר ממש מעבר לפינה, כבר בסוף היום הזה ממש. ברחבי העולם האומניקרון סוער אף הוא, מדבק באופן נמרץ, לא מותיר זמן מספק בכדי להבין אם כדאי לנו שוב לפחד מאד, או שמא הגל הזה ישטף בלי נזק רב. כך וגם כך, אנחנו מוצאים את עצמנו שוב מתכנסים בבתים. מורגלי בידודים ארוכים, נדמה שהתכנסות משפחתית בחדר מחומם כשבחוץ גועשת סופה, מסוגלת לפרוט על מיתרי רגש אחר – הפעם המוקד אינו הסכנה שחדרה פנימה או שעלולה לחדור, אלא החמימות שבפנים, האפשרות להתרפק על כך שיש לנו מקום מוגן בעולם (אם יש, כשיש, ומה אם אין?).

השבוע באתרנו מאמרים חדשים ונבחרים, שאפשר לקרוא מול התנור: 

יכולת רפלקטיבית (reflective function) היא היכולת לחשוב על המחשבות ועל הרגשות של העצמי ושל הזולת במטרה להבין את המציאות התוך־אישית והבינאישית. מרבית המחקרים על יכולת זו התמקדו בחשיבותה בהתפתחות העצמי וביחסים בינאישיים. במאמר מרתק זה ד"ר נעמי בן בסט מציעה כי היכולת הרפלקטיבית משמעותית לא רק עבור התפתחות העצמי וביחסים בין אישיים, אלא קשורה באופן הדוק לדאגה (concern) לאחרים במעגלים הולכים ומתרחבים. ד"ר בן בסט מראה כיצד יכולת זו מאפשרת מעבר מפסיכולוגיה המתמקדת בפרט לפסיכולוגיה אתית עם מחויבות חברתית, ובהתאם טוענת כי תפקידם של הפסיכולוגים כיום הוא לחקור את התנאים העשויים לקדם יכולת זו בפרט, ולקדם שינוי חברתי בכלל.

הספר "אימת הנפילה", מאת הפסיכואנליטיקאית אלינה שלקס, מציע חשיבה מקיפה וייחודית על מצבים מנטליים ראשונים בראיה פסיכואנליטית. המחברת יוצרת אריג תאורטי וקליני בעל חשיבות עמוקה לכל מי שמחפש להבין את מהותם של מצבים מנטליים ראשוניים, תוך כדי התבוננות עליהם מפריזמות התפתחותיות, קליניות ותאורטיות. אגב ניתוח יצירות ספרות ואומנות פלסטית, המשמשות כעצירות לעיכול ורפלקסיה, ספרה של אלינה שלקס מזמן לקוראים מסע חשיבתי ורגשי אשר נע בין חשיבה תיאורטית מקיפה להתבוננות קלינית עמוקה ודקת הבחנה. לפניכם פרק מתוך הספר: "כשהזמן עמד מלכת: מחשבות על ממד הזמן במצבים מנטליים ראשוניים" – בו בוחנת שלקס את חווית הזמן כשבור ומקוטע, כחוויה של אל־זמניות, ואת ההתייחסות הנוקשה, החזרתית והמעגלית לזמן הנתפס כקפוא.


- פרסומת -

לקראת סיומה של שנת 2021 אנחנו, חברי מערכת פסיכולוגיה עברית, בחרנו את עשרת המאמרים שמצאנו ראויים לציון באופן מיוחד – מתוך למעלה מ-100 מאמרים מצוינים שהתפרסמו באתר בשנה החולפת. 

ובפסיכובלוגיה - 

ד"ר טל פלג-שגיא מציעה ש 'רצון ברזל זה החופש החדש' ומבקשת לבחון האם מחויבות ומשמעת חיוניים לבריאות נפשית.

"החלטתי להתחיל לרוץ, והצבתי לעצמי יעד לרוץ שלוש פעמים בשבוע. ביום הריצה, אני מוצאת שאני עייפה, עמוסה מעל הראש ואין לי חשק לרוץ. האם לוותר לעצמי מוגדר כצעד של חמלה כלפי עצמי, כוחותיי ורצונותיי?פעם הייתי אומרת מיד שכן, אולם בעקבות המאמר הבנתי שחלק מגמישות הינה ההבנה שהאיזון בין ויתור לעצמי, לבין עמידה בתנאי, במגבלה או בטכניקה, היא מה שמקדם אותנו לעבר בריאות נפשית".

ד"ר ארנון רולניק מזמין אתכם להתיידד עם המוות דרך שיחה שלו עם פיה מיבר, מטפלת אדלריאנית:

"כפסיכולוגים אנו עסוקים לא מעט בפוביות, חרדות והמנעויות. מטפלים מאסכולות שונות פתחו פרוטוקולים  לטיפול  בסוגי חרדות שונות , עם זאת יש להודות שלגבי חרדת המוות  יש מעט אסטרגיות או שיטות התערבות ברורות. קרוב לוודאי שרובינו מפתחים יכולת להכחיש את המוות...פיה מיבר אומרת שהכחשת המוות פירושה שאנחנו לא מאפשרים לעצמנו להתמודד מבחינה רגשית עם סוף חיינו. אנחנו לא מתירים לעצמנו לעמוד פנים אל פנים מול החרדה שאנו חשים."

 

חרֶף קָשֶׁה / דליה רביקוביץ

הַתּוּת הַקָּטָן פִּזֵּז בְּתוֹךְ הַשַּׁלְהֶבֶת
וּבְטֶרֶם פָּנָה הוֹדוֹ נִתְעַטֵּף עַגְמוּמִית.
גֶּשֶׁם וְשֶׁמֶשׁ גָּבְרוּ חֲלִיפוֹת, וּבְתוֹךְ הַבַּיִת
פּוֹחֲדִים הָיִינוּ לַחְשֹׁב מַה יָּבוֹא עָלֵינוּ.
הַשִּׂיחִים הֶאֱדִימוּ מִלִּבָּם וְהַבְּרֵכָה נֶחְבְּאָה,
כָּל אֶחָד נָתַן דַּעְתּוֹ לְנַפְשׁוֹ בִּלְבַד.
אוּלָם בְּרֶגַע אֶחָד שֶׁהָיְתָה דַּעְתִּי פְּזוּרָה
רָאִיתִי אֵיךְ אֲנָשִׁים נִכְרָתִים מִן הָעוֹלָם -
כְּמַכַּת בָּרָק בְּאִילָן, עָמוּס אֵיבָרִים וְרִקְמָה,
הָיוּ עַנְפֵיהֶם הָרְטֻבִּים לְמִרְמָס כָּעֵשֶׂב הַמֵּת.
הַתְּרִיס הָיָה פָּגוּם וְאַף הַקִּירוֹת דַּקִּים,
וְגֶשֶׁם וְשֶׁמֶשׁ עָבְרוּ חֲלִיפוֹת בְּאוֹפַנֵּי הַבַּרְזֶל.
כָּל גּוּפֵי הַצְּמָחִים הִקְשִׁיבוּ לְנַפְשָׁם בִּלְבַד.
לֹא הֶאֱמַנְתִּי שֶׁעוֹד אֶשָּׁאֵר בַּחַיִּים הַפַּעַם.

Photo by David Marcu on Unsplash

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא:
עדינה פרצובסקי
עדינה פרצובסקי
עובדת סוציאלית
חיפה והכרמל, רמת גן והסביבה
נעמה איגרא
נעמה איגרא
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה, בית שמש והסביבה
עידו פלג
עידו פלג
פסיכולוג
פרדס חנה והסביבה
יובל קובי
יובל קובי
יועץ חינוכי
אילת והערבה, אונליין (טיפול מרחוק)
אילנה וינר
אילנה וינר
עובדת סוציאלית
ירושלים וסביבותיה
תמר לב
תמר לב
עובדת סוציאלית
אילת והערבה, אונליין (טיפול מרחוק)

עוד בבלוג של עלון פסיכולוגיה עברית

התמודדות עם מחלה קשה או מגבלה פיסית חושפת בדרך-כלל את הקשרים הסבוכים המתקיימים בין הנפש לבין הגוף,...

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

נתן אלתרמןנתן אלתרמן19/12/2021

שלום. היכולת לחשוב על המחשבות של עצמנו מיוחד לאדם כי הוא מפותח במיוחד, אבל היכולת להרגיש את הרגשות של עצמנו בשרשרת אינסופית של תחושות והרגשות נמצאת כמעט אצל כל החיות. לכן חשים כאב באופן מועצם, שגורם תגובה גופנית ורגשית מידית וחזקה. המודעות הנפשית יוצרת את יצר הקיום, כי כיוון שהיחיד מרגיש את עצמו נוצר בתוכו עולם שבו הוא מכיר רק את עצמו באופן אמתי. לכן, רק טבעי שכל אחד ידאג קודם כל והכי הרבה לעצמו ויאהב את עצמו יותר מאשר כל דבר אחר. האדם גילה את החובה האובייקטיבית הקיימת בטבע ודורשת מאתנו להיות מוסריים, ולכן הוא מכריח את עצמו להיות מוסרי במקרה שהוא אדם טוב. אבל יש גם סוגים אחרים יותר אנוכיים של טוב, כמו אהבה. חיות למדו באבולוציה, שעדיף ולהיות ביחד ולשתף פעולה. כשאוהבים את האחר בגלל אופיו הטוב להרגשתנו, בין אם זה טוב בשבילנו או טוב בשביל האחרים, רוצים להיטיב לו כפרס על אופיו כדי שירצה להמשיך בו.