לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
כדי שנלמד להושיט יד בא הגשם

כדי שנלמד להושיט יד בא הגשם

עלון פסיכולוגיה עברית | 12/12/2021 | הרשמו כמנויים

 

כדי שנלמד להושיט יד בא הגשם 1

השבוע הפציע שוב החורף בכל הודו, סוחף את הכבישים ומנהיר את הרחובות. בין הטיפות הגדולות, נחשפה בחדשות פרשה של פגיעות מיניות שביצע נער, בתיכון בלב תל אביב, בין היתר בזכות עדויות אמיצות ובהירות של תלמידות שנפגעו. המאזן משתנה, נשים ונערות פורצות את קשר השתיקה והמערכות החינוכיות, על מעטפותיהן הטיפוליות, נדרשות להתגייס ולפעול באופן מאמין, רואה ושומר. 

גם השבוע באתרנו, חומרים מקצועיים חדשים ומעוררי מחשבה:

כאשר פסיכולוג בית הספר תופס את המסגרת החינוכית כולה כלקוח שלו, יש ביכולתו לקדם תהליכים המשפרים את יכולת בית הספר להכיל קשיים ולהתמודד עימם. במאמרה, עמליה הרשקו-גאון מציגה את מודל "מח"ר (מרחב חשיבה רב-מקצועי) בית ספרי", שנועד לסייע לפסיכולוג החינוכי המלווה את בית הספר והצוותים החינוכיים במשימתו המורכבת ובהתמודדות עם כאבי הגדילה והלמידה של התלמיד ושל מערכת החינוך, ובייחוד את הכאב שנוצר כאשר התהליכים מלווים בתחושות קשות של אי הצלחה, תסכול וכעס. המודל משלב תפיסה מערכתית עם עבודה בגישת המנטליזציה במטרה לאפשר לצוות בית הספר להיות במגע מתמשך עם הכאב של תלמידים ושל מורים, לבנות עבורם מענים מותאמים לצורכיהם ולהפוך את בית הספר למרחב המטפח התפתחות וצמיחה עבור כל הפרטים בו.

מאמרו של ד"ר אילן אבירם משנת 2007, מתאר מודל שמנסה לנבא לאילו משתמשי אינטרנט הרומן הוירטואלי יכול לקסום ודן בהשלכות קליניות של הממצאים על הטיפול בתופעה בהקשר הזוגי והפרטני.


- פרסומת -

"נראה כי האינטרנט הוא מדיום המאפשר לדפוסי קשר ראשוניים וארכאיים לצוץ ולמצוא מענה במרחבי הסייברספייס. זוהי הזדמנות בלתי רגילה עבורנו להציץ אל תוך עולם הפנימי שלנו ושל מטופלינו, גם כאשר הן חוצות גבולות נורמטיביים של קשרים זוגיים. זו הזדמנות לבקר בעולם שמאחורי הקלעים ומבעד למסך תאטרון הנפש, היכן שמתרחשות הדרמות הגדולות באמת. לכן, מוטב ונדע להבין את סוד הקסם שבאותו ריקוד סטפס של האצבעות על המקלדת בלילה, ריקוד אשר בכל צעד שבו, חושף טריטוריות שאינן תמיד נגישות."

בעוד שאנו יכולים לדעת באופן רציונלי כי אנו חיים בעולם בו דבר אינו בטוח, אפילו לא ההישרדות הפסיכולוגית שלנו, חוויה של טראומה חושפת אותנו לאמת זו באופן עמוק ובלתי נסבל ומאיימת עלינו בכיליון. במאמר זה, הפסיכולוגית הקלינית דוריס ברות׳רס ממשיגה מחדש את הטראומה, מנקודת מבט של פסיכולוגיית העצמי. היא מתארת כיצד הטראומה הורסת את הוודאויות שמבנות סדר בחיי הנפש, ומכניסה את מערכת ההתייחסות הנפשית לכאוס שחושף את האדם לחוסר וודאות בלתי נסבל. לצד זאת, היא עוסקת בניסיונותיו של האדם לבצע טרנספורמציה בחוויה בלתי נסבלת זו, ובהשלכותיה ונוכחותה בעבודה הפסיכואנליטית עם מטופלים נפגעי טראומה.

בשבוע שעבר פרסמנו נתונים על עלויות של טיפול פסיכולוגי. מהנתונים עולה פער מגדרי: גם כאן, מטפלים מרוויחים יותר ממטפלות, זאת למרות שישנו ביקוש גדול יותר דווקא למטפלות. איך יתכן שזו תמונת המצב בשנת 2021? נטע עמית כותבת על "מעלית הזכוכית", על ציפיות מגדריות מובנות ועל "תסמונת המתחזה" של נשים, בניסיון להסביר מדוע ישנם פערי שכר כאלה ב"שוק החופשי" (לכאורה) של תמחור עצמי בקליניקה.

ובפסיכובלוגיה

כמה פעמים שאלתם את עצמכם האם המטופלת שלכם, האדם שבסביבתכם, החבר, השותפה לעבודה, השכנה, הבן שלכם או כל אדם אחר שאתם מכירים נמצא אולי בסיכון אובדני? ואם כן - מה רמת החומרה? כמה זה מסוכן? ובעיקר - מה לעשות עכשיו?, פרופ' יוסי לוי בלז וצוותו מהמרכז לחקר האובדנות והכאב הנפשי ע"ש ליאור צפתי במרכז האקדמי רופין, יצרו שאלון אבחון מקוון לסיכון אובדני, אשר מאפשר הכוונה לאנשים הנמצאים במצוקה לקבלת ייעוץ/טיפול בהתאם למצבם ורמת הדחיפות/סיכון אובדני. השאלון מיועד לקהל הרחב במטרה לאפשר לציבור לבחון מצבי סיכון אובדני ולהעריך רמת סיכון. מילוי השאלון יוביל לקבלת משוב והמלצות שיאפשרו פעולות מניעה והנגשת דרכי טיפול.

ופרופ' עמיה ליבליך כותבת מחשבות על סכיזופרניה, בעקבות ספר שהיא קוראת בימים אלה

"מי אני שאעז להגיד משהו בנושא זה! אכן, אני לא מומחית באף אחת מהשאלות הגדולות של מחלת הנפש הנפוצה – מה מקורותיה, איך מאבחנים אותה, ואיזה טיפול או שיקום מתאימים לכל מקרה. קטונתי, וגם מעולם לא נדרשתי לטפל בחולה שכזה (אני כידוע בכלל לא מטפלת). בסך הכל אני רוצה להמליץ על ספר שאני קוראת, ויצא לאור בארה"ב כמעט לפני שנתיים (2020). שם הספר הוא: Hidden Valley Road: Inside the mind of an American family, by Robert Kolker ".

 

‘כדי שנלמד להושיט יד בא הגשם/ העולם עולה על גדותיו כמו הילולה/ אני רואה כלה רצה בגן צלם שוכב בעשב הרטוב/ מסמרי הגשם מחזיקים בגן המתחמק/ ביום גשם אומרים, הצבע מכפיל את/ העולם ואתה מתאר לעצמך איזו בזבזנות מתהוללת פה'. (ישראל אלירז)

Photo by Joshua Hoehne on Unsplash

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא:
אולי זמיר דוידוביץ
אולי זמיר דוידוביץ
עובדת סוציאלית
אונליין (טיפול מרחוק), אשקלון והסביבה, קרית גת והסביבה
טל ענבר אלטמן
טל ענבר אלטמן
עובדת סוציאלית
טובה ישראלוב
טובה ישראלוב
עובדת סוציאלית
כרמיאל והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), עכו והסביבה
חגית זריף
חגית זריף
חברה ביה"ת
תל אביב והמרכז
מיכל דיאמנט
מיכל דיאמנט
פסיכולוגית
מורשה לעסוק בהיפנוזה
שפלה, תל אביב והמרכז
ד"ר שושנה דקל
ד"ר שושנה דקל
עובדת סוציאלית
מטפלת זוגית ומשפחתית
רחובות והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)

עוד בבלוג של עלון פסיכולוגיה עברית

שבוע מלחמה אינטנסיבי ומתוח הגיע אל קיצו, וקורבנותיו הרבים בצידו. עצוב למות, וכואב כל כך לאבד. כמה קשה...

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.