לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
מחקר: טובים בלחרטט? סימן שאתם אינטליגנטים

מחקר: טובים בלחרטט? סימן שאתם אינטליגנטים

שפיות זמנית | 7/7/2021 | הרשמו כמנויים | שלחו טקסט לבלוג

מחקר: טובים בלחרטט? סימן שאתם אינטליגנטים 1

מחקר חדש מצא שאנשים שמסוגלים לחרטט, לסובב בכחש, למכור לוקשים, לצ'קלף, או במילים אחרות - לשקר ולהראות בקיאות בנושאים שהם לא מבינים בהם כלום, הם למעשה יותר אינטליגנטים. המחקר שפורסם בכתב העת Evolutionary Psychology מצא שככל שאנשים טובים יותר בהמצאת הסברים ומידע בנושאים שהם לא מבינים בהם, הם נוטים להיות גם חכמים יותר מאנשים שמתקשים "לחרטט" (to bullsit, באנגלית).

החוקרים, ממספר אוניברסיטאות בקנדה, בדקו 1,017 משתתפים ובחנו את הקשרים בין יכולות קוגניטיביות, הנכונות "לרטט" והיכולת לעשות זאת היטב. לנבדקים הוצגו עשרה נושאים שהם התבקשו לדרג עד כמה הם מכירים אותם, החל מ"מעולם לא שמעתי על הנושא" וכלה ב"מכיר את הנושא היטב ומבין אותו". שישה מהנושאים האלה היו אמיתיים, כמו "General Relativity" ו-"Sexual Selection Theory", וארבעה היו מומצאים - כמו "Subjunctive Scaling" ו-"Genetic Autonomy". הנכונות לחרטט נמדדה על סמך הטענות של הנבדקים בנוגע לידע שלהם לגבי הנושאים המומצאים. 

כדי למדוד את היכולת לחרטט, 534 נבדקים התבקשו לנפק הסבר משכנע ככל הניתן לכל אחד מהנושאים האלה. נאמר להם לא לדאוג בנוגע לשאלה האם ההסבר אמיתי, אלא רק להיות יצירתיים ומשכנעים בהסבר שלהם. נבדקים אחרים התבקשו לדרג עד כמה מדויקות ומשכנעות היו התשובות האלה.

החוקרים מצאו שהמשתתפים שיכולו ליצור את ההסברים המומצאים הטובים והכביכול-מדויקים ביותר על הנושאים המומצאים, קיבלו ציונים גבוהים יותר במבחנים שבדקו אינטליגנציה, בעיקר באוצר המילים שלהם וביכולת שלהם לנתח ולפתור בעיות. באופן מעניין, המחקר מצאתי שאלה שהיו טובים בלחרטט, לאו דווקא היו מעוניינים לעשות זאת רק מפני שהם יכלו. למעשה, אנשים חכמים יותר נטו פחות לחרטט למרות יכולותיהם הגבוהות. החוקרים משערים שהיכולת לייצר בולשיט מוצלח יכולה לסייע לאינדיבידואלים לתמרן את דרכם בעולמם החברתי, גם כאסטרטגיה שמאפשרת להרשים אחרים וגם כדרך לסמן לאנשים סביבם שהם חכמים. 


- פרסומת -


תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: פסיכולוגיה חברתית, מחקר
ארנון נחמיאס
ארנון נחמיאס
עובד סוציאלי
מטפל זוגי ומשפחתי
רחובות והסביבה, מודיעין והסביבה
עדי בר דוד
עדי בר דוד
עובדת סוציאלית
עפולה והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), פרדס חנה והסביבה
זיו לוין
זיו לוין
עובד סוציאלי
תל אביב והסביבה, רמת גן והסביבה
מוחמד עבאס
מוחמד עבאס
פסיכולוג
באר שבע והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), עכו והסביבה

עוד בבלוג של שפיות זמנית

בכתבה שפורסמה לאחרונה בניו יורק טיימס, מציגה פיליס קורקי נתונים מעניינים לגבי השפעתה של הנטייה לחוש...

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

ליאור בכרליאור בכר9/7/2021

-. הם חירטטו כי זה מה שאמרו להם שהם צריכים לעשות. זה נראה לי יותר כמו מחקר שהראה שכשנתנו לאינטליגנטים הוראה לשקר, הם צייתו. ו - היי! הם אפילו עשו את זה טוב :-)

פרופ' ארנון לויפרופ' ארנון לוי7/7/2021

ההבדל בין חכם לאינטיליגנטי. זה ההבדל בין חכם לאינטיליגנטי והמימצא הוא די טריביאלי. היה מעניין לעשות מחקר זה עם חקר מאפייני האישיות של הניבדקים. מן הסתם היו מוצאים שהאינטיליגנטים/מחרטטים הם בעלי תכונות שיותר נוטות לכיוון הפסיכופתי (מניפולציה של הזולת ושל העובדות, חוסר אבחנה בין אמת לשקר, קסם אישי, ביטחון עצמי שקשה לערער, חוסר בקורת עצמית וחוסר אוטנטיות או זיוף ברגשות). כר מחקר מעולה לכך הוא התחום הפוליטי שבו רואים התקדמות של אנשים אינטיליגנטים/מחרטטים ע"ח אנשים חכמים ובעלי חזון שהביטחון העצמי שלהם איננו הרמטי והוא פונקציה של גורמים רבים. תמונה נאמנה לכך אפשר לראות בממשלה הקודמת ובדמויות הבולטות שבה (ולא רק ראש הממשלה).