לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
ימים לבנים, ארוכים, כמו בקיץ קרני החמה

ימים לבנים, ארוכים, כמו בקיץ קרני החמה

עלון פסיכולוגיה עברית | 21/6/2020 | הרשמו כמנויים

ימים לבנים, ארוכים, כמו בקיץ קרני החמה

היום מציינים את היום הארוך בשנה, שמוגדר באופן רשמי גם כיום פתיחת עונת הקיץ. החל ממחר ישובו שעות היום להתקצר, מדי יממה, בלי שנרגיש, הלילה יהיה ארוך קצת יותר. שווה להרהר בדרכן של עונות השנה ואורות השנה – בתחילת העונה החמה והמוארת, כבר טמונים הזרעים של החושך. השינוי טומן בחובו תמיד שינוי נוסף, שכבר נוכח, אבל נרקם לאיטו ומתגלה כשהזמן מוכן לכך. כשהחושך נוגס באור, נגיסות קטנות, כמעט בלתי מורגשות אך ידועות, האם אפשר עדיין להתמסר לקיץ? לחגוג את האור? 

באתרנו טקסטים מקצועיים חדשים ומעוררי מחשבה, לימים לבנים וארוכים, ולקריאת לילה לאור המנורה.

גם אתם קפצתם בשיא הגל הראשון מזום מקצועי אחד לשני? - וירוס הקורונה עורר שינויים ואף תחושות של אובדן בתחומי חיים רבים, וביניהם תחום התעסוקה. מתוך ניסיון לתת פשר למצב, וכאמצעי להתמודדות עם הריקנות והבלבול שהתעוררו, התמלאו אמצעי התקשורת והרשתות החברתיות במגוון תכנים והצעות להעשרה אישית ומקצועית. הלל פרידלנדר ודפנה חיימוביץ'-ורסנו טוענים כי הקריאה הקולקטיבית לעשייה אישית ולתכנון מקצועי נועדה בין היתר למסך את החרדה הקיומית שעורר הווירוס ולהחזיר חוויית שליטה ומשמעות שאבדה.

בתחילת השנה פורסם בעיתונות על כך שבית המשפט העליון דחה את בקשתה של מאושפזת בכפייה לאסור על בית החולים לאלץ אותה לעבור התערבות פסיכיאטרית באמצעות הלם חשמלי. בעקבות הפרסום ישראל אורון כותב במטרה לבחון את הסוגייה על פי אמות המידה של הפסיכולוגיה הפורנזית.

הידעתם? היום הארוך בשנה מוגדר גם כיום היוגה הבינלאומי. לכבוד כך, אנחנו שמחים להזכיר את מאמרה המרתק של נעמה ציפרוני – "אידיאלים בגוף: צ'י קונג ויוגה במבט פסיכואנליטי" - הידע שנצבר אצל מורים למסורות התנועה השונות, הוא בעל ערך רב להבנת האופן שבו האדם חי בגופו ומשתמש בו. במאמרה מבקשת צפרוני לשטוח את מה שחווים ומבינים מורים ומתרגלים ותיקים מהתבוננות בשינויים – ולהפך, בחוסר השינויים – שחלים בהם ובעמיתיהם לאורך שנות התרגול.


- פרסומת -

ובינתיים בפסיכובלוגיה - 

נעמה בר שדה חולקת איתנו מאמרה – 'לבַדיוּת ובדידות – בנוכחות האחר ובהיעדרו היבטים שפירים וממאירים', שהופיעה בגיליון אפריל של פסיכואקטואליה, וכולל גם התייחסויות הנוגעות לחוויות הלבדיות והבדידות גם בימי הקורונה. 

בכיכר העיר תוכלו לקרוא מכתב מאנשי בריאות הנפש למשטרת ישראל העוסק בסוגיית הרג צעירים וצעירים בעלי צרכים מיוחדים.

"כדי להתחיל בבניית האמון הנדרש, הצעד הראשון יהיה מתן הכרה ולקיחת אחריות של המשטרה על הפגיעה הקשה במי שעמדו חסרי אונים מולה...בנוסף, המשטרה חייבת לקבל כלים לעבודה עם אוכלוסייה אזרחית ועם האוכלוסיות הפגיעות. שוטרי ישראל חייבים לעבור הכשרות מתאימות כדי למגר את תגובותיהם האלימות והגזעניות כלפי כל מי שנתפס כשונה בחברה, וללמוד לראות אנשים ואנשים פגיעים כזקוקים לעזרתם ולא כמאיימים".

במדור חדר משלך לילך שחר מכניסה אותנו לקליניקה היפה שלה, שהפך ממקלט מחסני למרחב חמים שמייצר חוויה רחמית

יו"רית חטיבת הפסיכולוגית בהסתדרות כותבת על התנעת התוכנית הלאומית להצלת הפסיכולוגיה הציבורית וגם על הליך בוררות למניעת הפרות בוטות ביישום הסעיף הנוגע להשתלמויות בהסכם הפסיכולוגים. 

ובינתיים במדור 'שפיות זמנית' - על ROCD כבר שמעתם? הפרעה אובססיבית־קומפולסיבית שמתמקדת ביחסים. מי שהגו את הקונספט הם הפסיכולוגים הקליניים פרופ' גיא דורון וד"ר דני דרבי. ההפרעה טרם זכתה להכרה רשמית מצד ספרי האבחנות כמו ה-DSM, אך כבר נלמדת בחלק מהאוניברסיטאות. 

ובמדור 'הרצאה בנעלי בית' זמינות לצפייתכן שלל הרצאות, והפעם – 'על אמת ותקווה בימי טראומה - ד"ר עפרה אשל מארחת את מתי בן-צור' - השיחה נערכה במסגרת ערב עיון של מסלול הזרם העצמאי בפסיכואנליזה של התכנית לפסיכותרפיה באוניברסיטת תל אביב. 

וגם – 'חשיפה של פסיכולוגים בטלוויזיה מנקודת מבט התייחסותית' - שיחה במסגרת סדרת מפגשים עם סגל המסלול ההתייחסותי של התכנית לפסיכותרפיה באוניברסיטת תל אביב. בהשתתפות ד"ר אורנה גורלניק ודני פרידלנדר ובהנחיית ד"ר עירית קליינר-פז.

 

 

ימים לבנים, ארוכים, כמו בקיץ קרני החמה.
שלוות בדידות גדולה על מרחב הנהר.
חלונות פתוחים לרווחה אל תכלת דממה.
גשרים ישרים וגבוהים בין אתמול ומחר.

כל כך קל לשאת שתיקתכם, ימים לבנים וריקים
הן עיני למדו לחייך וחדלו משכבר
לזרז על לוח שעון את מרוץ הדקים.
ישרים וגבוהים הגשרים בין אתמול ומחר.

לבבי התרגל אל עצמו ומונה במתינות דפיקותיו.
ולמתק הקצב הרך מתפייס, מוותר ונרגע,
כתינוק מזמר שיר ערשו טרם סגור את עיניו,
עת האם הלאה פסקה מזמר ונרדמה.

(לאה גולדברג)

 


תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: מצבי משבר ולחץ, פסיכיאטריה, פסיכולוגיה במדיה ובתקשורת, אשפוז, קורונה
עינת מזרחי
עינת מזרחי
עובדת סוציאלית
תל אביב והסביבה, שרון ושומרון, אונליין (טיפול מרחוק)
נעה אושר מוליה
נעה אושר מוליה
עובדת סוציאלית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), רמת גן והסביבה
ניקי אלקנוביץ
ניקי אלקנוביץ
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
רעות עזרן
רעות עזרן
עובדת סוציאלית
כרמיאל והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), עכו והסביבה
ולדי פירר
ולדי פירר
עובד סוציאלי
תל אביב והסביבה, פתח תקוה והסביבה, רמת גן והסביבה
אלון עשת
אלון עשת
עובד סוציאלי
כפר סבא והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)

עוד בבלוג של עלון פסיכולוגיה עברית

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.