לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
שורו בני כפרים קמה הן בשלה כבר

שורו בני כפרים קמה הן בשלה כבר

עלון פסיכולוגיה עברית | 31/5/2020 | הרשמו כמנויים

חג השבועות מאחרנו, ורוחות של גל שני מלטפות-מכות בפנינו. אחרי סופש ארוך של משפחתיות ומנוחה, אנחנו מוזמנים שוב להתמודדות מחושבת והדוקה יותר עם האיום הבלתי נראה. כוחות האגו נמדדים גם ביכולת לשמור על עצמנו, אל מול איום שקוף, לא מוחלט, שאינו מאיים באופן מיידי על קיומנו ונמצא כאן כדי להישאר. גם אמון באחר/ים שתפקידם לסייע לנו להגן על עצמנו (ממשלות, הורים), הוא רכיב חשוב באפשרות שלנו להטיב עם עצמנו. הבחירה בחיים, ברמה היסודית שלה, היא בחירה יום יומית, עדינה, שדורשת התמדה – זה נכון אל מול כל איום, מחוץ או מפנים. 

והשבוע באתרנו, עוד מאמרים נהדרים הנוגעים גם לאתגרי התקופה:

ההתפרצות של נגיף ה-COVID-19 משפיעה באופן נרחב על ילדים והוריהם, כולל בהיבטים רגשיים רבים. לבתי הספר ולפסיכולוגים החינוכיים בתוכם יכול להיות מקום מרכזי במענה לצרכים ובשיפור ההתמודדות עם הקשיים. ד"ר יבגניה שילשטיין פורשת סקירה על השפעתן של מגפות על העולם הרגשי של ילדים והוריהם. ומציגה סיכום הידע המחקרי על גורמי פגיעות וחוסן בהקשרים כלליים יותר. מתוך כך בולט מושג "החוסן הקהילתי" המוצג בהרחבה, ומסייע להבין את התרומה הפוטנציאלית של פסיכולוגים בבתי ספר בשלבים השונים של ההתמודדות עם מצבי חירום בכלל ועם מגפות בפרט.

בימים אלו אנו מרבים לשמוע על בדידותם של בני תקופות החיים המאוחרות, המתבקשים לא להתערות בסביבתם. גם בימים כתיקונם ולא רק בקרב המבוגרים שבינינו, הבדידות מופיעה באופן תדיר ומעלה את הסיכון למחלות פיזיות לצד קשיים נפשיים. עינת פורת עמוס אינה מבקשת להתעמק בסכנות השונות של תופעת הבדידות, אלא דווקא להכיר במופעיה השונים, בעושר גווניה וביכולת שלנו לנוע בתוכה וממנה החוצה. לצד הקשיים שהיא מעלה, הבדידות יכולה להיות עבורנו מגדלור, המאותת לנו שצרכינו השתנו וכי אני נדרשים לדייק את האופן בו אנו חיים. המאמר סוקר את מנעד התחושות הקשורות לבדידות ופורס מגוון דרכים ושיטות לנוע ביניהן בגמישות.


- פרסומת -

בתקופה האחרונה חווינו משבר בריאותי רחב היקף אשר השפיע על חיינו, שינה את שיגרת החיים, יצר קטיעה של רצפים, ומעצם מהותו היווה איום פוטנציאלי על המבנה המשפחתי. מאמרם של קרן בלי, מרב גרינולד, יוסי מרטין ונורית סהר, עוסק בהתמודדות עם אובדן במשפחה, עם התמקדות באופן ההתמודדות של ילדים, על רקע תקופה מורכבת זו. הראייה הפסיכו-חינוכית משתקפת במאמר ומלווה אותו לכל אורכו.

ובפסיכובלוגיה - 

גבי בונוויט כותב על האיום על הדמוקרטיה שבחוץ, ועל ההשתקפות בתהליכי הנפש, שגם בה יש מבנה דמוקרטי, (בו הלא מודע הוא האופוזיציה!). תקופת משבר הקורונה, שתרמה למצב חירום פוליטי, מהדהדת גם במצב חירום בנפש, ופוגעת גם בדמוקרטיה הפנימית. 

נעמה בר שדה בטור מרתק על שימוש פרוורטי בקניינו הרוחני של היוצר. בר שדה מבקשת לרענן את הדיון האתי העוסק בשימוש בחומרים כתובים של יוצרים לאחר מותם, ללא אישורם ולעיתים בניגוד לבקשתם המפורשת – האם היה נכון לפרסם את מכתביו של פרויד לפליס, אותם ביקש להשמיד? או את ההתכתבות שלו עם יונג, ששניהם לא היו מעוניינים בפרסומה? 

ומה פרויד היה חושב על זה: החברה הפסיכואנליטית בישראל השיקה את הפרוידקאסט - פרוידקאסט - פודקאסט ישראלי חדש שמוקדש לפסיכואנליזה. עכשיו, בספוטיפיי הקרוב לבתיכם. 

ירדן מנדלסון, יו"רית חטיבת הפסיכולוגים במח"ר - מעדכנת אותנו בעניין הרפורמה בחינוך המיוחד – צוות מיוחד נמצא במגעים עם בכירי משרד החינוך בנוגע לתיקון לחוק החינוך המיוחד בתקווה שאלו יבשילו בימים הקרובים לכדי שינוי של ממש באווירת ועדות האפיון והזכאות.

ולסיום, לכבוד חג השבועות, רות נצר, לוקחת אותנו למפגש אחר ואינטימי עם רות המואביה, כ'אנימה' של המקרא.

 

 

שיבולת בשדה
כורעה ברוח
מעומס גרעינים כי רב.
ובמרחב הרים
יום כבר יפוח
השמש כתם וזהב.

עורו הוי עורו
שורו בני כפרים
קמה הן בשלה כבר
על פני הכרים
קיצרו שילחו מגל
עת ראשית הקציר

שדה שעורים תמה
זר חג עוטרת,
שפע יבול וברכה.
לקראת בוא הקוצרים
בזוהר מזהרת,
חרש לעומר מחכה.

הבו הניפו
נירו לכם ניר
חג לקמה,
עת ראשית קציר.
קיצרו, שילחו מגל
עת ראשית הקציר.

(מילים ולחן: מתיתיהו שלם)

.

 


תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: אובדן ושכול, קורונה
רדה רוזלר דוידוב
רדה רוזלר דוידוב
עובדת סוציאלית
רמת גן והסביבה
רשא מוסא-קעואר
רשא מוסא-קעואר
פסיכולוגית
חיפה והכרמל
דגנית שיין שרון
דגנית שיין שרון
עובדת סוציאלית
רחובות והסביבה
אליוט גרהם
אליוט גרהם
פסיכולוג
ירושלים וסביבותיה, אונליין (טיפול מרחוק)
ורד צמרת-לזר
ורד צמרת-לזר
פסיכולוגית
כפר סבא והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
נטלי ברקמן
נטלי ברקמן
פסיכולוגית
רמת גן והסביבה

עוד בבלוג של עלון פסיכולוגיה עברית

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.