לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
אינטימיות ובדידות - מאז ועד עולם

אינטימיות ובדידות - מאז ועד עולם

הרצאה בנעלי בית | 14/11/2017 | הרשמו כמנויים

יום עיון ראשון בסדרה: “רגשות מאז ועד עידן האייקונים” של האיגוד הישראלי לפסיכותרפיה. התקיים ביום ו' 10/2/17 במרכז לימודי ארץ ישראל היפה, שדרות רוקח 80, גני יהושוע, פארק הירקון, ת"א. 
ביום העיון לקחו חלק המרצים: ד”ר מירב רוט, אלינה שלקס, ד”ר בועז שלגי,דפנה הומינר, שמואל גרזי ורות ליס. בהנחיית ד"ר רבקה דוידוביץ אפשטין וד"ר דרור אורן מוועד האיגוד הישראלי לפסיכותרפיה.

רשמים מיום העיון ניתן לקרוא בסקירה מערכת היחסים שבין אינטימיות ובדידות מאת אן הברמן.

 

דברי פתיחה | ד"ר רבקה דוידוביץ

 

האמת כגשר מן הבדידות אל החיבור לאחר - בסיפורו של ש"י עגנון ובחיי כל אדם | ד"ר מירב רוט

בהרצאה תידון הנכונות להכיר באמת (הן זו הפרטית, הן הקיומית) על מנת לאפשר לאדם לשאת את בדידותו ומתוך כך גם להיחלץ ממנה אל החיבור עם האחר/ת. מעבר זה מן הבדידות אל היחד כרוך בעמידה בשורה של מתחים דיאלקטיים: בין היצרי והאתי, בין הריבוי ליחיד, בין הפרטי למשותף, בין הידוע לחומק ועוד. הוא גם כרוך בנכונות להיות מגורש מגן העדן של פנטסית האחדות הראשיתית אל האחדות הדפרסיבית, שהחלקיות והחרדה מאובדן הם מנת חלקה, כורח שיש לעמוד בו על מנת לפגוש את האחר מתוך עמדה של הכרה באחרּותו. מעבר זה מאפשר לנטוש את הנטייה לחמוס את האחרּות בניסיון לבטלה, לטובת האפשרות לשאת ואף לאהוב את האחרּות ומתוך כך את האחר/ת.

ד"ר מירב רוט, פסיכולוגית קלינית ופסיכואנליטיקאית מנחה בחברה הפסיכואנליטית בישראל, חוקרת תרבות, ראש יחידת הדוקטורט וראש מסלול קליין בתכנית לפסיכותרפיה באוניברסיטת ת"א. עורכת, בשיתוף עם י. דורבן, את הספר "מלאני קליין, כתבים נבחרים", כרך ב'. בקרוב יראה אור ספרה "מה קורה לקורא? התבוננות פסיכואנליטית בקריאת ספרות".


- פרסומת -

 

שיממון במרחבי נפש וצימאון נואש למגע אנושי – נרטיבים בקטיאניים ופסיכואנליטיים | אלינה שלקס

ההרצאה מתמקדת בתנודות הקיימות בין מצבי נפש בהם בולטת ריקנות פנימית ותחושת בידוד קיצונית לבין החיפוש הבלתי נדלה אחר מגע אנושי ואינטימיות. הציר המרכזי בהרצאה זו ייסוב סביב מצבי ריק נפשי המאופיינים בתחושה עמוקה של עקרות רגשית, חוסר משמעות, העדר צורה וריקנות. במקביל אתחקה אחר האסטרטגיות ההישרדותיות ואמצעי ההגנה המופעלים כנגד תחושות קשות אלה. בקוטב אחד, בעזרת מקרה קליני, אתמקד במעטפות אקסיטציה ובפנטזיות לידה מחדש, המשמשות כאמצעי הרגעה כנגד חווית הריק; ואילו בקוטב השני, בעזרת כתביו של סמואל בקט, וביחוד בעזרת המחזה "נד נד" אדון בהפעלת מקצבים נוקשים, נעדרי חיוניות ונשלטים יתר על המידה, כפי שמופיעים בטקסטים ספרותיים מובנים ונשלטים במדויק, שמצליחים להקנות צורה ותיחום לחוויה עמוקה של העדר צורה, פרגמנטציה ואובדן זהות.

אלינה שלקס, פסיכולוגית קלינית מדריכה במרפאה לבריאות הנפש רמת חן, פסיכואנליטיקאית מנחה בחברה הפסיכואנליטית בישראל, יזמה ומשמשת מאז הקמתו בשנת 2007 כראש המסלול 'מצבים מנטאליים ראשוניים' בתכנית לפסיכותרפיה באוניברסיטת תל אביב, הייתה בין מקבלי הפרס ע"ש פיליס מדאו בניו יורק, 2006, על מצוינות בכתיבה פסיכואנליטית ובשנת 2008 קיבלה את פרס טסטין בלוס אנג'לס על עבודתה "אימת הנפילה וההיעלמות".

* ההרצאה לא פורסמה

 

"ספרים משומשים – מסע בעקבות שלושה סוסים" | ד"ר בעז שלגי

בהרצאה אנסה לדבר על טיבן של האינטימיות והבדידות, מתוך מסע בספרו של ארי דה-לוקה "שלושה סוסים". מסגרת ההתייחסות מתוכה אתבונן בצורות-חוויה אנושיות אלה, ובאופן שבו הן משתמרות ומשתנות בעולם בו אנו חיים היום, תהיה המשגותיהם של אוגדן, גנט ואייגן בדבר האופן שבו בני-אדם פוגשים זה את זה, המשגות הנשענות על התשתית הפסכואנליטית שטוו ויניקוט וביון.

ד"ר בעז שלגי, פסיכולוג קליני, ראש התוכנית לפסיכותרפיה, הפקולטה לרפואה, אוניברסיטת תל-אביב; המחלקה לפסיכולוגיה, אוניברסיטת בר-אילן.

 

על אינטימיות ובדידות ברוח פסיכולוגיית העצמי | דפנה הומינר

מרחב שלם של הוויה נפרש בין חווית האינטימיות לחוויית הבדידות וננסה להתבונן בו מבעד למבטה של פסיכולוגיית העצמי. נדון במושג "התשוקה" כביטוי של המשאלה הבו- זמנית למזיגה אחדותית עם האחר מחד, והדרישה רבת העוצמה לנפרדות ממנו מאידך. נתייחס בקצרה ל"פתרונות בעייתיים" של המאמץ להתמודד עם הדיאלקטיקה הזו, ואי היכולת להכילה באופן מפרה ומעשיר, דרך בחינת מופעיו של העצמי השבור, ושל דפוסים סימביוטיים. נחשוב על תפקידו המיוחד של המטפל כזולתעצמי של הריקוד המתמשך בו אנו נזקקים לאחר למימוש עצמיותנו הפרטיקולרית ונפרדותנו, אך לא פחות מכך, למימוש חווית הזיקה אל השלם הקיומי ממנו באנו, ובו אנו שרויים כל ימי חיינו.

דפנה הומינר, פסיכולוגית קלינית, מרצה ומדריכה בתוכניות לפסיכותרפיה ברוח פסיכולוגיית העצמי של אוניברסיטת ת"א ושל האיגוד הישראלי לפסיכולוגיית העצמי, ובתוכניות הליבה לפסיכותרפיה של מכון מגיד ושל ביה"ס לפסיכותרפיה תמורות.

 

רגשותיו של המטפל בנהר הבדידות והאינטימיות | שמואל גרזי

במפגש הרגשי שבין המטפל לבין המטופל, בטיפול שיש בו כניסה לרבדים רגשיים תוך אישיים ובין אישיים, בתהליך ארוך טווח, מתעוררות אצל המטפל תהפוכות רגשיות בהתייחסו למשאלות ההדדיות לאינטימיות. בדידות ואינטימיות נארגים זה בזה . ההרצאה תנסה להביא הגיגים ביחס לרגעי ההתמודדות של המטפל, וניסיונו לרתום את המורכבות הזו לטובת התהליך. הדרך הזו, של ייאוש ותקווה, יכולה להוות נדבך משמעותי ביצירת חיפוש אחר חווית "יחד" ,שיכולה לצמוח מן המבוכה הרגשית.

שמואל גרזי, פסיכולוג קליני ופסיכואנליטיקאי מנחה, מורה ומדריך בבתי הספר לפסיכותרפיה באוניברסיטת חיפה


- פרסומת -

 

אומרים אינטימיות יש בעולם- מה זאת -אינטימיות? הרהורים על אינטימיות ובדידות בתרבות העכשווית וב"חדר האינטימי" | רות ליס

אינטימיות, מילה שגורה בפינו ונתפסת כהיפוכה של בדידות או זרות. בדבריי אבקש להתחקות אחר מהותה של המילה השגורה כל כך, ואחר תנודות אפשריות בין אינטימיות לזרות, בין אינטימיות לבדידות בחדר הטיפול בעת הזו, כשבמגע קליל במסך נחשפים למידע ולאינספור אפשרויות ריגוש, כשגבולות בין פנים לחוץ, בין פרטי לציבורי עשויים להתרופף וכששיתוף עשוי להצטמצם לכדי סימון וירטואלי אוניברסאלי. בעת הזו, מה מקומו של ה"חדר האינטימי"?

רות ליס, פסיכואנליטיקאית מנחה בחברה הפסיכואנליטית בישראל, מורה ומדריכה בה.ל.פ.ב.א. , מורה ומדריכה במרכז ויניקוט תכנית מתקדמים.

* ההרצאה לא פורסמה

 


תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: אינטליגנציה רגשית, יחסי מטפל מטופל
לאה שקלים
לאה שקלים
חברה ביה"ת
ירושלים וסביבותיה
רחל פצ'ניק פומפס
רחל פצ'ניק פומפס
מטפלת זוגית ומשפחתית
אונליין (טיפול מרחוק), פתח תקוה והסביבה, רמת גן והסביבה
דורית נוי-שרב
דורית נוי-שרב
פסיכולוגית
ירושלים וסביבותיה
הדר רוזן
הדר רוזן
עובדת סוציאלית
פרדס חנה והסביבה
יהודה דוכן
יהודה דוכן
עובד סוציאלי
ירושלים וסביבותיה, אונליין (טיפול מרחוק)
אורית גודקאר
אורית גודקאר
פסיכולוגית
אונליין (טיפול מרחוק), פרדס חנה והסביבה

עוד בבלוג של הרצאה בנעלי בית

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.