לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
20
מאי

"מפגשים בצוותא" - פסיכואנליזה ובודהיזם - הרצאתה של מיקי פטרן

20/5/2012 | פורסם על ידי אלינער לקס

איגוד ישראלי לפסיכולוגיית העצמי ולחקר הסובייקטיביות
מזמין את חבריו והציבור הרחב להרצאה מס' 5 במסגרת "מפגשים בצוותא"
ההרצאה תתקיים ביום א' ה- 20 במאי בשעה 20:00
בבית "המועצה לישראל יפה" (שד' רוקח 80, ת"א).
בערב זה תרצה מיקי פטרן את הרצאתה:
פסיכואנליזה ובודהיזם: להרפות מעצמי להיות בנוכחות - הרהורים על חכמה וחמלה
מנחה: ד"ר גבי מן
תמצית

ההרצאה מתבוננת על נקודות השקה בין הפילוסופיה הבודהיסטית לבין רעיונות פסיכואנליטיים, ותתמקד ברעיונות של ויניקוט וקוהוט. מנקודת מבט זו - הפסיכואנליזה של העצמי והפילוסופיה הבודהיסטית הן שפות שונות, שבמימד עומק
א– דואלי מדברות דבר דומה. בתוך גישור בין שדות ההגות אפשר לראות ששרויה בהם אמונה בפוטנציאל אידיאלי - ביכולת האדם להתמרת הנרקיסיזם - האנרגיה הרוחנית ממנה קורצה הווייתו - לא מתוך צו של סופר אגו או התאמה לנורמה חיצונית, אלא מצורך אימננטי של חזרה למימד מקורי של חבור. ההתמרה אליבא ההגות הבודהיסטית העתיקה עוברת דרך שתי כנפיים: של החכמה ושל החמלה, ובאופן מעורר השראה בפסיכואנליזה של קוהוט דרך מצע ייחודי של מטריצה אמפאתית של יחסי עצמי זולתעצמי, שמגלמים את החכמה והחמלה של ההתמרה האנושית. ההתבוננות כאן על ההגות הבודהיסטית כעל אמונה חילונית אוניברסאלית: בהגות זו אלמנט הבודהה - אלמנט ההתעוררות, שהוא פוטנציאל החכמה והחמלה נתון לכול אדם ומצוי בתוכו. האם תודעה רואה של המטפל עשויה לשחרר את פוטנציאל ההתמרה של המטופל? המהלך הפסיכואנליטי הוא אפוא מהלך של התפכחות מעיוורון, השבת חוויית הממשות, הקיום וחופש הבחירה. הבחירה עשויה להתהוות בקונטקסט טיפולי עם נוכחות אימהית של זולתעצמי, ששרוי בהתמרה .
"צורה היא ריקות וריקות היא צורה" . כך אומרת סוטרת הלב. אלו שני פנים של אחדות אחת, כמו שגרנדיוזיות – חוויית הישנות והקיום האישי המטריאלי, ופוטנציאל אידיאליות – בחירה בעמדה אתית על אישית שחורגת מהחוויה - הן שני היבטי תודעה של דבר אחד . כאשר אפשר להרפות מעצמי ולהיות בנוכחות מתוך השתוות הרוח - אפשר לתת פרוש רואה למקום אנושי עמוק : לתקף את מה שנחווה עכשיו, כמו גם את פוטנציאל ההתמרה של האדם. כך מתאפשר איחוי של פיצול אנכי בין גרנדיוזיות ואידיאליות: בין צורה ומה שמעבר לה. כך מתגשם הטבע האנושי העמוק באופנות מרחיבה, שמעניקה רגעי חסד של כוח פנימי ושלווה, שקט ואושר. מחשבות שבהן שזורה ההבנה של הפילוסופיה של הבודהיזם וזו של הפסיכואנליזה של פסיכולוגית העצמי וויניקוט יודגמו דרך וינייטות קליניות.

כרטיסים להרצאה ניתן להזמין בטלפון: 0505-419907
או במייל: elinoarx@netvision.net.il
ניתן לרכוש כרטיסים גם בערב עצמו על בסיס של מקום פנוי
מחיר ההשתתפות: לקהל הרחב - 75 ₪ , לחברי האיגוד ולסטודנטים- 60 ₪

נשמח לראותכם





תגיות: