לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
23
דצמבר

"המטפל כאדם: על העברה נגדית ומעבר לה"

23/12/2010 | פורסם על ידי ד"ר שי שלקס

האגודה הישראלית לפסיכותרפיה פסיכואנליטית ממשיכה שנה נוספת את מסורת הרצאות ימי חמישי בערב אחת לחודש. ההרצאות השנה תוקדשנה לנושא:

"המטפל כאדם: על העברה נגדית ומעבר לה"

ההרצאה הקרובה תהיה:
* 23.12.10 - איריס לרמן: מבהלה לבהילות – הרהורים על השפעת המטפל על עיצוב חיי המטופל
היחס אל ההשפעה, המודעת והבלתי מודעת, שישנה למטפל, במישרין או בעקיפין, על חייהם של מטופליו היא עניינה של הרצאה זו. השפעות הנובעות מאישיותו וממגבלותיו, מהמראה שלו, מאירועי חיים שעובר ומהעמדה התיאורטית שלו.
ההכרה בהשפעת הטיפול האישי שלי על עיצוב חיי, הביאה אותי לפני יותר מעשור לטפל מתוך תחושה של חרדת קודש. כמענה לחרדה המיוחדת הזאת, כתבתי אז מאמר שנקרא "בחיל ורעדה: בין איפשור להבניה, השפעת המטפל על עיצוב חייו של המטופל" (שיחות, נובמבר 2003).
בהרצאתי, המוצגת כעשר שנים אחרי שנהגתה לראשונה, ניתנת לי ההזדמנות לבחון עם עצמי את השינוי שעברתי: ממטפלת העובדת בעיצומה של תקופת מעבר בחיים האישיים והמקצועיים, למטפלת שנמצאת עמוק ב"פרק ב" אישי ותיאורטי. ממטפלת שמושפעת מפרדיגמה תיאורטית חדשה, האינטרסוביקטיבית, אך ניזונה עדיין מהמסורת שלברכיה התחנכה, ולמטפלת שחיה בנינוחות יחסית בתנועה שבין ריטואלים לספונטאניות (בלשונו של הופמן). בהרצאה מוצגים מקרים מנקודת המבט של אז ושל היום. בחלק מהמקרים שעדיין בטיפולי נוכל להתבונן באיך "באמת" עוצבו חייהם, ואיך ההעמקה בגישה האינטרסוביקטיבית משפיעה על הטיפול כיום.
אני מדגימה את התנועה שלי ממטפלת שהייתה עסוקה בשאלת עצם הלגיטימיות של ההשפעה של אישיותה וחייה האישיים על מטופליה ובמיוחד על בחירות החיים שלהם, למטפלת שעסוקה כיום יותר במידת היעילות של השפעה זו מתוך תחושה של דחיפות.
אני מציעה אם כן כיום, שהמטפל כאדם הינו בלתי נפרד מיחסי הגומלין של ההעברה וההעברה הנגדית, וה"מעבר" היחיד שקיים הוא העמדה האתית שלו אל מול מטופליו, אך כל מימוש שלה הנו כבר חלק מהמארג האינטרסוביקטיבי של הטיפול.

איריס לרמן היא פסיכולוגית קלינית מדריכה. מדריכה בתוכניות לפסיכותרפיה בתל-אביב, בבר-אילן ובחיפה. קנדידטית במכון תל-אביב לפסיכואנליזה בת זמננו.
לפרטים והרשמה להרצאה זו ולכל הסידרה: http://www.iapp.org.il/...hp?newsID=42

תגיות: