לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
10
נובמבר

יום עיון בנושא: "התבגרות ושייכות בעידן נרקסיסטי" מכון סאמיט

10/11/2009 | פורסם על ידי דני שטיינברג

יום עיון שנתי בנושא גיל התבגרות.
מכון סאמיט


המפגש יתקיים ביום שלישי, 10.11.09
באולם שרובר (תיאטרון ירושלים)
רח' מרכוס 20, ירושלים

מבנה יום העיון


9:30-8:45 התכנסות וכיבוד קל.
9:45-9:30 דברי פתיחה - מר יוני בוגט, פסיכולוג קליני, מנכ"ל מכון סאמיט.
10:25-9:45 "התבגרות בקיבוץ - שייכות בעידן של שינויים אקולוגיים" - דר' רונית פלוטניק -
פסיכולוגית חינוכית בכירה והתפתחותית מדריכה סמינר הקיבוצים, ת.ל.מ - התחנה
לטיפול בילד ובמשפחה.

בשלושת העשורים האחרונים עברה התנועה הקיבוצית טלטלה ערכית, חברתית וארגונית. מקהילות הומוגניות - בשיתופיות מלאה לקהילות מגוונות: מופרטות ברמות שונות עד שיתופיות מסורתיות.
על רקע השינויים האקולוגיים חלו שינויים מפליגים במעמדו של המתבגר בן הקיבוץ, במקומו של התא המשפחתי ושונו עד מאד יחסי מתבגרים-הורים. בהרצאה זו ייסקרו הדגמים השונים והשלכותיהם על מהלך ההתבגרות בקהילות השונות, בתוך תהליכי השינוי הנמשכים עדיין.

10:30-10:25 שאלות מהקהל.
11:10-10:30 "ללא משחק וללא מילים: חסמים ואתגרים בעבודה עם מתבגרים בחברה הערבית
בישראל" - מר נימר סעיד - פסיכולוג קליני, הפסיכולוג האחראי במרפאה לבריאות הנפש, נצרת עילית השייכת לשירות הפסיכיאטרי של שירותי בריאות כללית - מחוז הצפון; יועץ קליני ומאבחן של רשות חסות הנוער ושירותי מבחן לנוער במחוז הצפון; פרקטיקה פרטית, חיפה.

ההרצאה תדון במרכיבים המאפיינים את העבודה הטיפולית והקלינית עם אוכלוסיית המתבגרים החיים בחברה הערבית בתוך מדינת ישראל. העבודה מקבלת צביון משל עצמה, בשל החומרים המרכיבים את המגע הטיפולי עם המתבגרים והוריהם. אלה, חיים בחברה העומדת בפני לא מעט אתגרים וקשיים, המעמידים את סוגיות ההתפתחות הרגשית האישיותית בפני סימני שאלה רבים. לאורך ההרצאה יוצגו מקרים קליניים ואחרים.

11:20 - 11:10 שאלות מהקהל.
12:00 - 11:20 הפסקה וכיבוד קל.
12:40 - 12:00 "על הטיפול במציאות מפוצלת" – ד"ר ברוך כהנא, פסיכולוג קליני מדריך, פסיכולוג
אנליטי, מכללת הרצוג; האוניברסיטה העברית בי-ם.

מהי משמעותו הפסיכולוגית של המונח "חברה רב תרבותית"? כל אחד מאתנו שייך בו זמנית לשורה של חברות, מגזרים ועולמות ערכיים. כמטפלים אנו מתמודדים עם קונפליקטים פנימיים שונים, שחלקם קשורים להתמודדות המתחוללת בתוכנו בין עולמות ערכיים מנוגדים - לא תמיד כדאי לתרגם מיד את המאבק הפנימי למונחים פסיכולוגיים "קלאסיים", ולפעמים עדיף להיכנס ישירות לדיון הערכי, לבחון את שורשיו הנפשיים ואת השלכותיו על מצוקתו של המטופל. איך מתמודדים בחדר הטיפול עם שאלות ערכיות וחברתיות? ההרצאה תציג את הדילמה, תציע כיוון מושגי שינסה להתמודד עמה. להמחשה יובאו דוגמאות טיפוליות, רובן סביב קונפליקטים דתיים שונים.

12:50 - 12:40 שאלות מהקהל.
13:30 - 12:50 "בין העצמי ל'אחר' בגיל ההתבגרות - המסע לגילוי וגיבוש הזהות" - גב' רוית פרנקל-
נוטקביץ - פסיכולוגית קלינית, מתמחה במכון הישראלי לפסיכואנליזה.


ההרצאה תעסוק בתהליכי גיבוש הזהות, יצירת קשר והתהוות תחושת השייכות אצל מתבגרים על רקע המצע החברתי-תרבותי העכשווי בישראל (שהיא גם חלק מהכפר הגלובאלי). מה קורה לנעורים בעידן הפוסטמודרני? האם ניתן לאפיין את הנעורים העכשוויים כנרקסיסטיים? ייערך דיון בשאלות אלה בעזרת כתביהם של פרויד, אריקסון, וויניקוט וקוהוט. תוצג דוגמה מן הספרות היפה ותנותח בכלים פסיכואנליטיים וספרותיים.

13:35 - 13:30 שאלות מהקהל.
13:45 - 13:35 דברי סיום.

תגיות: