לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
על החלום שזרק אותי מהחלום

על החלום שזרק אותי מהחלום

לוסי דרימז | 17/4/2010 | הרשמו כמנויים

בפרקים הקודמים כתבתי על לוסי דרימז. לוסי שהתה בתוך "הבועה" שלה (התא, "הבלוג"), ששמשה כמרחב ביניים בין פנטזיה למציאות, בין חלום לבין ערות. הבאתי את לוסי שמחפשת אחר קיומו הממשי של ה"אחר", אבל שרויה ברובה עדיין בתוך עולם פנימי של דמיון ופנטזיה, בו המציאות החיצונית היא רק הדהוד או השתקפות.

כאשר התחלתי בכתיבה הרגשתי שאני נמצאת, במובנים נפשיים מסויימים, במקום המעברי הזה. בטיפול, הרגשתי שאני כל הזמן משחקת, ושהפסיכולוג שלי, שהפך גם הוא עם השנים לפרטנר טוב למשחק, נהנה אף הוא לשחק איתי: משחקי מילים, משחקי תנועות ומחוות, משחקי התגלות ומשחקי הסתתרות. אולם תוך מספר שבועות, המציאות החיצונית הפכה להיות כל כך דומיננטית, שלא נשאר לי זמן או מרחב לפתח את עולמה הפנימי העדין של לוסי. כך, נתתי ללוסי להמשיך לישון. מדי פעם חשבתי להעיר אותה, לספר לכם על מה היא חולמת, לבדוק מה שלומה. אבל לא עשיתי זאת. וכיום, אני חשה יותר דחף לכתוב את עצמי מאשר לכתוב עליה.

בפוסט זה אביא חלום שלי, חלום שחלמתי בלילה האחרון, שבין שישי לשבת. אבקש את מעורבותכם בפרשנות. פרשנות לא במובן של חתירה אחר אמת אחת, אלא במובן של יצירת רשת אסוציאציות רחבה לחלום, שתורכב מאסוציאציות אישיות שלכם, וכן מרעיונות יותר תיאורטיים להבנת הלא מודע ודימויי החלום. במיוחד אני מזמינה אתכם לשתף בחלום שחלמתם מהעת האחרונה, ושיכול להתקשר אסוציאטיבית לחלום שלי.

החלום:

החלום מתחיל כאשר אמא שלי מספרת לי שפסיכולוגית ערביה ששתינו מכירות, "השתגעה". בהמשך, ליד הבית של הורי אני רואה שיש התאספות ברחוב, של פסיכולוגיות, והן מדברות חרישית על כך שהיא במצב לא טוב, ואחת מהנשים בהתאספות, חברתי, בוכה על כך. ופסיכולוגית אחרת, צעירה אף היא, כועסת עלי על זה שאני יודעת, שסופר לי על כך למרות שלא הייתי אמורה לדעת. כאשר אני שואלת אם היא תאושפז, היא שואלת אותי – "ומה זה אכפת לך"?

בהמשך החלום אני נוסעת לים לבדי. זאת שעת אחר צהריים. שמש, חם, הים חלק צהוב-כתום ויחסית ריק. אני נכנסת ונזכרת בבחור שאני מכירה, ושהיה לי איתו רומן, שמתאמן בשיט קיאקים בים. אני נזכרת גם בידיד נוסף שלי, שאף הוא היה בעברו בצופי ים והשיט קיאקים. שניהם גברים חסונים וחזקים, ואני חושבת שכנראה זה ספורט גברי, ושכדי לתפעל קיאק צריך הרבה כח. אני חושבת לעצמי שגם אם הייתי נסחפת ללב ים, כנראה שלא הייתי מצליחה להשתמש בקיאק, אבל אולי...?


- פרסומת -

ואז בעודי עומדת במקומי במים, הים מתחיל לעלות, המפלס עולה, כאילו שהרבה מים באים בבת אחת, ואני מתחילה להגיד לעצמי, בחרדה, איפה הכיוונים, לא לאבד את הכיוון של היבשה, אני רואה בניינים על החוף ואומרת לעצמי שהבניינים זה סימן ששם היבשה. ואז אני מרגישה גל בא וסוחף אותי לכיוון היבשה, ואני מצליחה להשאיר את הראש שלי מעל המים, וגל נוסף בא מאחור, ואני כמו "תופסת גל" איתו אבל החוויה היא מאד מאיימת, ואז בא גל נוסף ופשוט זורק אותי, משליך אותי על החוף, ושותל אותי על החול, יושבת. הכל מתרחש במהירות אדירה. זאת הקלה להיות מחוץ למים ואני מתעוררת מיד.

המחשבה היחידה שלי כאשר התעוררתי היתה: "הא, החלום החליט "לזרוק" אותי מלהיכנס עמוק יותר לעולם הלא מודע. החלום זרק אותי מהחלום..."


תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: חלומות
יעל משה שקד
יעל משה שקד
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), רמת גן והסביבה
אלון עשת
אלון עשת
עובד סוציאלי
כפר סבא והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
נדב צ'יין
נדב צ'יין
קרימינולוג קליני
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
אילת גלילי
אילת גלילי
עובדת סוציאלית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
תמר לב
תמר לב
עובדת סוציאלית
אילת והערבה, אונליין (טיפול מרחוק)
דינה רחמני זילברשטיין
דינה רחמני זילברשטיין
חברה ביה"ת
חיפה והכרמל, אונליין (טיפול מרחוק), עכו והסביבה

עוד בבלוג של לוסי דרימז

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

לוסי דרימזלוסי דרימז24/4/2010

מציאות על שפת הים. אנאלו, מצאתי את עצמי נרגשת לקרוא את התגובה שלך. העושר הרב שבהתייחסות שלך הסב לי הנאה, והעלה אצלי מחשבות חדשות על החלום, ועל עצמי.

התחברתי מאד לרעיון של "כינוס הבוגרות" (שמתקיים ברחוב) ושאני מחוצה לו, לא ב"סוד" העניינים של הפסיכולוגיות ושל הנשים (והנשיות). וזה גרם לי לחשוב שאולי הפסיכולוגית "שהשתגעה" מייצגת דווקא אותי, מי שאינה "בנורמה"...
מי שנפלטה החוצה, לא שייכת. (לא נשואה, לא "אשה" חוקית של אף אחד).
ואחר כך מגיע בחלום שלב ה"בואי נרד אל הים" (אולי דברים שרואים משם... ?)
והים - כמו שכתבת - אכן מרחב אחר, פתוח, חופשי. אולי מרחב עם פחות "נורמות"? אולי לרדת לים זה כמו לחזור למקורות של התשוקה והפחד בתוכי? ואני חושבת שאכן מצאתי, לא מעט בזכות התגובות של כולכן, דברים בעלי ערך עבורי... אני מתחילה לחשוב שאין כמו ניתוח חלום קבוצתי :-)

נראה מה יביא חלום הלילה הבא...

אנאלו ורביןאנאלו ורבין24/4/2010

נשים, גברים וים. קודם כל תודה לוסי על השיתוף בחלום. אנחנו רגילים לקרוא דיווחים קליניים על חלומות של אחרים, ומרענן כל כך לשמוע חלום בגוף ראשון, ועוד חלום כל כך חי! היה לי גם מעניין לקרוא את הדיון שהתפתח עם דים סאם ולה לה. אנסה לתרום עוד כמה מחשבות ואסוציאציות משלי...
מה שלי היה בולט מאוד היה ההפרדה המגדרית. בחלק הראשון של החלום, קבוצת נשים-פסיכולוגיות. גם אמא שלך שם, מה שקצת לוקח אותי לכיוון "הנשי" המיתולוגי. (לו הייתי יונגיאנית, הייתי בוודאי אומרת משהו על "האם הגדולה" והצורך להתרחק/להיפרד ממנה ;-)). בכל אופן, הנשי אצלך מזוהה עם הפסיכולוגיה, העולם הטיפולי, עולם הרגש, מעמקים של לא מודע, אולי גם תקשורת ויחסים בינאישיים. מעניין שהן דווקא ברחוב, משהו מובנה ומוחשי. קרקע בטוחה (בניגוד לחלק השני של החלום). אולי יש כאן גם משהו שמדבר על הגבול הדק בין שתי העמדות - הפסיכולוגית" "השתגעה", עברה לצד השני של המתרס (או הספה...). אני מניחה שאת קשורה לעולם הטיפולי (לפחות, מכירה את הפסיכולוגית בחלום), ובהקדמה גם הזכרת את הפסיכולוג שלך כפרטנר למשחק אז אולי גם את עסוקה בשאלת המעברים בין המקומות השונים - מטפלת/מטופלת. אני תוהה מה פשר תחושת הדחייה מהעולם הנשי/הפסיכולוגי הזה (העובדה שאת לא אמורה לדעת, הכעס של הפסיכולוגית הצעירה, התגובה "מה איכפת לך") - קצת הדהד לי את הציר אשה/ילדה, כאילו את לא אמורה להיות עדיין בסוד העניינים של "הגדולות".
אבל הדחייה הזו מקדמת את החלום, כנראה. את נוסעת לים. והים - בדיוק ההיפך מאותו רחוב. ריק (לעומת הרחוב המלא), מתקשר לקומפטנטיות גברית, מעשית. חוזק, כוח. גופניות מקושרת בד"כ לנשיות אבל כאן דווקא הכוח הפיזי הגברי משחק תפקיד, היכולת לשרוד, אולי אל מול אותה פסיכולוגית שהשתגעה. עוד שאלה שעולה לי זה לגבי היותה ערביה, סוג של "אחר". אולי אחרות שגם את מרגישה (כאשה בעולם גברי, כ"צעירה" בעולם מקצועי מבוגר).
מאוד אהבתי את המחשבה שהחלום הגן עלייך מהמעמקים... אולי חלום ההמשך של האמבטיה הוא באמת דרך "לבדוק את המים" באופן בטוח יותר. אבל אני חושבת גם על כך שכן שרדת, כן הצלחת להגיע אל החוף, ואולי החלום מציע שתי דרכים של הישרדות במים העמוקים - האחת, הדרך של הקיאקים (הדרך הגברית?), דרך של שליטה וגם קצת השתלטות. השניה, דרך פסיבית יותר, אבל זו גם דרך של זרימה והיסחפות, שחרור מסוים, מתן אפשרות לעצמך "לזרום". נכון שזה עדיין מרגיש מאיים, אבל מי יודע, אולי בחלומות הבאים תצליחי ליהנות מהגלים :-)

דים סאםדים סאם23/4/2010

ללוסי בים עם גלים. היי לוסי, שמחה שחשבת שהפרשנות שלי מעניינת ומתחברת לך.
לצערי אני לא זוכרת חלום שלי עם ים או מים.. יש לי הרבה חלומות מאד מוחשיים, והם לרוב סובבים סביב אנשים מאד דומיננטיים אצלי וזה כנראה מספר לי משהו על מערכת היחסים שלי איתם, על הציפיות והחששות.
הייתי שמחה לשתף במשהו, אבל גם כרגע אני אפופה בשינה ואינני זוכרת דבר :(
הנה, בעצם יש לי זיכרון מחלום על חוף ים, ויש בו שני בחורים חשובים בחיים שלי. אבל הים הוא ברקע, ובעיקר זכור לי הישיבה על החול לצידם, פעם איתו ופעם איתו, מתחת לשמשיה, קצת רוח, ושמיים אפורים-תכולים. חלום שליווה אותי והדהים אותי בגלל המשמעות שלו בשבילי בדינמיקה מולם ביום יום. ובתוך כך, מעניין באמת מה אומר הלוקיישן בחלום.. בכל אופן, אהבתי את חלום ההמשך באמבטיה, והניסיון לחזור חזרה למים (יש הרבה דגים בים, כמו שאומרים).

לוסי דרימזלוסי דרימז23/4/2010

לֶלָה לה - על אמבט וים. אני חושבת שדברים מתבהרים לי בעזרתכן... מדבר אלי הרעיון שיש את הנושא של שליטה וכח (ומיומנות), מול אפשרות לאבד כיוון, לטבוע, להיות חסרת אונים. הנושא הזה לוקח "טייק" מגדרי, סביב יחסי גברים נשים (או ליתר דיוק, גברים ואני...) וכנראה שזה מספר משהו על הפחדים העמוקים שלי ביחס למפגש הגברי-נשי.

מצחיק שכמה לילות אחר כך חלמתי שגבר שעובד איתי, מזמין אותי להצטרף אליו לאמבטיה, ופתאום חשבתי אולי האמבטיה זה ים קטן, מוגן, ומוכל ;-) וגם הבחור בחלום (ובמציאות), הוא לא בדיוק הטיפוס הכי "גברי".... מין ורסיה ניתנת לעיכול של החלום שהיה מציף מדי.

תודה לה לה שכתבת גם משהו על חלום משלך. זה מעלה בי זכרונות על חלומות ים וגל ענק שהיו גם לי בילדותי...

לה להלה לה23/4/2010

שליטה. נושא שאני הבחנתי בו ושעולה מהתיאור שלך של הימצאות בין מציאות ללא מודע הוא עניין של תחושת שליטה, ופחד לאבד את השליטה יחד עם פחד מאובדן הכח לקחת את הדברים לידיים. הים הבולע יכול להיות סמל לפחד מאובדן השליטה במציאות, והפחד שלעומת הגברים החסונים האלה את לא תוכלי להביא את עצמך אל החוף. אולי יש איזושהי תחושה של חוסר מימונות לעומת הגברים החסונים שמיומנים בהתגברות על המים. אולי יש איזושהי תחושה של חוסר כח להתמודד עם המים התת מודע (ואולי המציאות) שכן המילה כח עלתה כמה פעמים. כך גם בסופו של דבר מי שמביא אותך אל החוף הוא הגל. אני לא כל כך יודעת איך זה מתקשר לחלק הראשון שלך החלום... אני יכולה לספר שלי יש חלומות על גל גדול שבא ולוקח אותי וזוהי תחושה מאיימת...

לוסי דרימזלוסי דרימז20/4/2010

פרשנות מעניינת!. תודה דים סאם. לא חשבתי על המכנה המשותף של סוג של "דחייה" מתוך הים כמו גם ממעגל הפסיכולוגיות. עכשיו כאשר אני חושבת על כך גם שיגעון הוא סוג של סכנה, להיות זר שונה ודחוי, וגם להיות ערביה בישראל זה סטטוס שלמרבה הצער טומן בחובו תחושות זרות והיעדר שייכות מספקת...

ואולי אפשר לחשוב שגם "להשתגע" זה לא להצליח להתמודד עם חומרים מנטליים ורגשיים קשים מדי. והים או החלום החליט כנראה לא לאפשר לי את המגע עם נושאים מסויימים כדי לא לעורר בי אולי חרדה רבה מדי - לא להביא אותי לשיגעון? החותר בקיאקים אכן היה בחור שלא רצה בי, כך שיש גם כאן חוויה של דחייה...
אהבתי מאד את ההצעה שלך ביחס לניסיון שלי למצוא את המיקום שלי, את הכיוון שלי. את לא צריכה לחשוש מלפרש או לתת דרור למחשבות שלך, כי ההזמנה שלי לחשוב על החלום היתה אמיתית. ואני מזמינה גם לשתף באסוציאציות משלך, מתוך עולמך, או דימויי החלום שלך, ושל אחרים שקוראים אן כמובן, כדי שבאמת נוכל לשחק, ולשם כך במידה רבה הסרתי את "הבעלות" עם החלום (הזה) שלי.
מאז שפרסמתי את החלום בבלוג, חלמתי מספר חלומות, בעלי תכנים אירוטיים מובהקים... נשים, גברים, אפילו גברים שאיני בטוחה בנטייתם המינית. כולם רוצי בי, ואני עם כולם. מרגש משהו, ולא מאד מציאותי כמובן. אולי אחרי שהים זרק אותי מלעסוק בנושאים טעונים, נפתח פתח לעולם שלם שעדיין אינו מובן לי...

דים סאםדים סאם17/4/2010

מעניין.. וניסיון לפרשנות אפשרית. הייתה תימה חוזרת בין שני חלקי החלום.. תחושה של דחייה. גם ממעגל הפסיכולוגיות, שאחת מהן כועסת שאת בכלל יודעת מהאירוע, ומאותתת לך שאין לך מקום להיות מעורבת בסיפור עם הפסיכולוגיות המבינות. והפעם השנייה, זו דחייה יותר מוחשית של הים (מי זה הים? האם הים דוחה אותך? או הבחור דחה?), הים זה המקום של הגברים החסונים, והוא פולט אותך מקרבו. זה מה שאני קלטתי על פניו.. מעניין גם שתחושת הדחייה הזו מופיעה גם בהקשר חברתי, מאנשים, וגם בזמן שאת לבד בים (ולכן כדאי לחשוב מה הים מסמל עבורך, אולי באמת את הבחור ההוא).. בכל מקרה, בשני חלקי החלום את מנסה למקם את עצמך (איפה הכיוונים), ולנסות לאתר מידע רלבנטי שיעזור לך להבין את חומרת המצב ומה בדיוק קורה (האם היא תאושפז). את מגיבה לדחייה ולא נשברת ולפחות בחלק השני גם מגיעה לחוף מבטחים..
קשה לי לחפור יותר עמוק מזה, אני לא רוצה לקבל דחייה או לנסות לחשוב שאני יכולה לחתור בחלום שלך בכזו קלות.. :) מי אני? קטונתי? (הנה דוגמה לדחייה עצמית?) אבל אשמח לחשוב מה את חושבת :)
בכל אופן תיארת את החלום בצורה מאד חיה, היה קל להיות שם איתך ולדמיין איך זה הרגיש. :)