לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
פסיכולוגים נגד מכונות

פסיכולוגים נגד מכונות

שפיות זמנית | 3/1/2020 | הרשמו כמנויים | שלחו טקסט לבלוג

פסיכולוגים נגד מכונות 1

אחרי שכתבנו כאן לפני כשבועיים על המטפל החמוד וובוט, שמציע לכם טיפול CBT באמצעות אפליקציה, בוודאי השתעשעתם לרגע במחשבה מתי באמת רובוטים יוכלו להחליף פסיכולוגים בשר ודם, ופטרתם אותה בחיוך במחשבה "כנראה שאף פעם". ובכן, אולי בישראל החלפה של אנשי מקצוע באלגוריתמים מתוחכמים נראית רחוקה, אולם בארה"ב מסתבר שמדובר בדיון ציבורי ער, שאפילו הוביל לקיומו של כנס בסן פרנסיסקו תחת הכותרת "Advancing Psychotherapy for the Next Generation: Rehumanizing Mental Health Policy and Practice", או בתרגום לעברית: "קידום הפסיכותרפיה אל הדור הבא: הומניזציה מחודשת של המדיניות והפרקטיקה של בריאות הנפש". 

במאמר דעה באתר "Forbes" כתב הפסיכולוג הקליני והפסיכואנליטיקאי טוד אסיג על עתידה של הפסיכותרפיה: הוא באמת חושש שרובוטים כמו וובוט יחליפו בקרוב פסיכולוגים אנושיים, ואלגוריתמים יחליפו את הקשר האנושי שנוצר בטיפול. הוא מתאר את הסטארט-אפים החדשים שצצים בתחום בריאות הנפש ככאלה שמונעים מרדיפה אחר רווח ולא באמת מניסיון לשפר את איכות הטיפול או את הנגישות אליו. הוא מסביר שהאנשים מאחורי הסטארט-אפים הללו הם בסופו של יום יזמים, ולא קובעי מדיניות אלטרואיסטים. לדעתו הם מנסים להחליף את הטיפול האנושי הקיים, יותר מאשר להרחיב ולהעשיר את עולם הפסיכותרפיה.

אבל אסיג לא מאשים רק את היזמים: הוא מאמין שגם החוקרים באוניברסיטאות במחלקות הקליניות מתכננים פרוצדורות לפי הקלות שבה הן יכולות להימדד במעבדה או בתנאים נשלטים (באמצעות RCT; Randomized controlled trial), ולא באמת כדי להועיל למטופלים, וכך, כאשר הפרוצדורות נמדדות "בעולם האמיתי", הן לא תמיד עובדות. מלבדם, הוא תולה את האשמה גם באמצעי התקשורת, שמהללים את הטיפולים קצרי המועד, וגם את חברות הביטוח, שעבורן פסיכותרפיה ללא צורך בתשלום למטפל, כזו שתועבר על ידי רובוט או באמצעות מדריך טקסטואלי, היא חלום (מבחינה כלכלית). 


- פרסומת -

התשובה לאיומים האלה, הוא אומר, אינה פחות טכנולוגיה: "התשובה היא יותר אנושיות; אנשים מבולגנים, בשרניים, קונפליקטואליים, מסובכים, מחרידים ומופלאים. רק אם נלמד להעריך אחד את השני יותר אנחנו נמצא את עצמנו בעתיד אנטי-דיסטופי".

מה דעתכם על החזון הזה? האם אתם חושבים שמדובר בחרדה מוגזמת, או בדיון אמיתי ומשמעותי?


תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: יחסי מטפל מטופל, פסיכולוגיה במדיה ובתקשורת, פסיכולוגיה קלינית, טכנולוגיה
בן אור אורטרגר
בן אור אורטרגר
פסיכולוג
חיפה והכרמל, אונליין (טיפול מרחוק)
אורלי צרפתי פרידמן
אורלי צרפתי פרידמן
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), רמת גן והסביבה
יונתן בר-לב
יונתן בר-לב
עובד סוציאלי
חיפה והכרמל, אונליין (טיפול מרחוק)
סמדר כרמי
סמדר כרמי
מוסמכת (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
חיפה והכרמל, עפולה והסביבה, יקנעם והסביבה
שלומית צור
שלומית צור
פסיכולוגית
שרון ושומרון
ליאת כותן
ליאת כותן
עובדת סוציאלית
תל אביב והסביבה, כפר סבא והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)

עוד בבלוג של שפיות זמנית

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

meir levymeir levy4/1/2020

דיון אמיתי ומשמעותי.... שאינו מנותק מדיונים אחרים ומחששות אמיתיים בכל הקשור לדור המסכים ולאינטראקציות שהוא בונה. מהפכה של ממש שלדעתי לא תחליף לגמרי את המענה האנושי, אך תצמצם אותו בהחלט. האקדמיה. - חוקרת את העניין, אפילו יש כבר ניסויים קליניים (CBT דרך מחשב) וכל הגורמים האחרים שמנית תורמים את חלקם. דוגמה אחרת: נוירו פידבק, ביו פידבק. מצריכים את האדם שמאחורי המכונה, אך לא לנצח.