לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
שיטת '12 הצעדים' - כמו כוסות רוח לאלכוהליסט?

שיטת '12 הצעדים' - כמו כוסות רוח לאלכוהליסט?

שפיות זמנית | 23/6/2015 | הרשמו כמנויים | שלחו טקסט לבלוג

תכנית '12 הצעדים' היא התוכנית המוכרת והמרכזית ביותר לטיפול באלכוהוליסטים בארצות הברית. התוכנית המבוססת על מפגשים קבוצתיים בהם מתוודים המשתתפים על רגעי השפל אליהם הגיעו בעקבות ההתמכרות, צבירת 'אסימוני פקחות' והתנזרות מוחלטת מאלכוהול, החלה לפעול בשנות ה-60, וכיום בתי חולים, מרפאות חוץ ומרכזי גמילה משתמשים בתוכנית 12 הצעדים כנדבך יסודי בטיפול. דיווחים נפוצים על אחוזי ההצלחה של הטיפול מספרים על 75%, אלא שמסתבר שיעילות השיטה לא מוכחת מדעית, ושאנליזה מעמיקה של מחקרים קיימים מעלה כי אחוזי ההצלחה עומדים על 5-8%, ושקיימות עשרות שיטות אחרות, מבוססות מדעית ויעילות יותר.

כבר עשרות שנים שמומחים להתמכרות מציבים סימני שאלה סביב השיטה, המושרשרת כל כך בתרבות האמריקאית, אבל רק בשנים האחרונות, לאחר שעבר בארה"ב 'חוק טיפול בר השגה' הדורש מחברות הביטוח לממן טיפולים למכורים לאלכוהול ולסמים.

בכתבה מרתקת ומעמיקה שהתפרסמה לראשונה במגזין Atlantic, ובתרגום לעברית באתר 'אלכסון', מציגה גבריאל גלייזר תמונה מטרידה מחד, ומעוררת תקווה מאידך: "ניתוח קפדני של שיטות טיפול, שהתפרסם לפני יותר מעשור ב-"The Handbook of Alcoholism Treatment Approaches", מדרג את “אלכוהוליסטים אנונימיים” במקום ה-38 מתוך 48. בראש הרשימה אפשר למצוא התערבויות קצרות על-ידי רופאים מקצועיים; חיזוק מוטיבציה (Motivational Enhancement Therapyאו MET), שיטת ייעוץ שמנסה לעזור לאנשים להכיר בצורך בשינוי; ואקמפרוסט (acamprosate), תרופה שמדכאת השתוקקות". היא מדגישה במאמרה את העובדה שעבור רבים הסובלים מהפרעת שימוש באלכוהול, ההתנזרות המוחלטת מהטיפה המרה אינה הכרחית ועלולה אף לתרום לכישלונה של הגמילה. עוד היא מציינת כי רוב הקבוצות של '12 הצעדים' אינן מובלות על ידי אנשי מקצוע בתחום הטיפול, אלא על ידי אנשים שלא עברו הכשרה טיפולית מסודרת.  


- פרסומת -

התהליך אם כן, מוכר - דרישה כלכלית מובילה לבחינה מעמיקה יותר של שיטות קונצנזוסיאליות , ומעוררת שאלות יסודיות לגבי הטיפולים שמסייעים, צרכים שונים של תת אוכלוסיות שונות ועוד. לפעמים רפורמה היא לא מילה גסה.

 

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא:
עפרה משיח
עפרה משיח
עובדת סוציאלית
אולי זמיר דוידוביץ
אולי זמיר דוידוביץ
עובדת סוציאלית
אונליין (טיפול מרחוק), אשקלון והסביבה, קרית גת והסביבה
אלי הירש
אלי הירש
פסיכולוג
תל אביב והסביבה
הילה שני
הילה שני
עובדת סוציאלית
תל אביב והסביבה
רחל פצ'ניק פומפס
רחל פצ'ניק פומפס
מטפלת זוגית ומשפחתית
אונליין (טיפול מרחוק), פתח תקוה והסביבה, רמת גן והסביבה
ד"ר יונתן דוידוב
ד"ר יונתן דוידוב
עובד סוציאלי
חיפה והכרמל, אונליין (טיפול מרחוק)

עוד בבלוג של שפיות זמנית

הפסיכולוגיה המדעית, כך אומרים, מתוקפת על סטודנטים לתואר ראשון ועכברי מעבדה, ומכך נגזרות לא מעט בעיות....

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

אין עדיין תגובות לפוסט זה.