לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
פעם ביום כדאי שהאדם ישען על דבר מה

פעם ביום כדאי שהאדם ישען על דבר מה

עלון פסיכולוגיה עברית | 21/1/2024 | הרשמו כמנויים

 

פעם ביום כדאי שהאדם ישען על דבר מה 1

הימים המרים נותנים את אותותיהם בנפשות של כולנו. העכשיו עמוס דאגה ועצב ואין אופק מניח דעת לשלוח אליו מבט. הציפייה לחטופים שהסכנה לחייהם הולכת וגדלה, הכאב על עוד חייל הרוג ועוד אחד, והדאגה העמוקה מהעתיד הקרוב והרחוק, מתבטאים כולם בהלך הרוח ובהלך הגוף שלנו. גם אם אנחנו לא תמיד שמים לב, אנחנו מתוחים, קפוצים (או שמוטים), לא ממלאים את הראות ברוב הנשימות, עייפים. המלחמה ערה, והדרך עוד ארוכה. אנחנו זקוקים לכוחות שלנו, ואחרים קרובים או רחוקים זקוקים לכוחות שלנו. בימים האלה יש ערך מיוחד לעצירות יזומות למילוי המצברים – לאפשרות להשען על מי שלצדנו. או על מה. להיות לכמה רגעים מוחזקת בלי לנסות להחזיק חזק מדי, לזמן קצר לא להיות ב'מה יהיה' המתיש, אלא בשבריר מנוחה או יותר מזה – באיזה רגע של הזנה, במשהו שמתאים ללב הספציפי שלנו.

השבוע באתרנו מאמרים מקצועיים חדשים ומעוררים מחשבה, ספר חדש ופרק מעניין מתוכו:

פסיכולוגים חינוכיים רבים חווים פער ניכר בין עומק ורוחב ההשקעה בתהליכי אבחון לבין תחושת המשמעות שמופקת מהם. אחד המפתחות העיקריים להעלאת הערך של התחום האבחוני עבור הפסיכולוגים החינוכיים הוא עריכת משוב משמעותי בעל אלמנטים טיפוליים. מאמרן של הילה ראביד-חיון ומיכל בן ריי מתייחס למקומו של המשוב בתהליך האבחוני ולמטרותיו, מפרט את האתגרים שחווים פסיכולוגים לנוכח המטלה של מתן משוב, מציע מספר המלצות שמסייעות להפוך את תהליך המשוב לבעל היבטים טיפוליים ומתייחס לנקודות מרכזיות בעריכת שיחת המשוב עם הורים, ילדים ועם הצוות החינוכי.


- פרסומת -

מחשבה על חטא, או מחשבה של חטא? ביטויים דתיים של הפרעה אובססיבית-קומפולסיבית, בקרב יהודים, מוסלמים ונוצרים דתיים. מחקר מעניין שערכו ישראל פרנקל; דועאא טאהא; שניר ברזילי; ידידיה זיו; ויונתן הפרט, עוסק בצדקנות יתר (scrupulosity; SC) שהינה תת-סוג של הפרעה אובססיבית-קומפולסיבית (OCD) המאופיינת באובססיות הקשורות לעניינים דתיים ומוסריים. המחקר הנוכחי מתמקד בהבחנה בין אובססיות העוסקות במחשבות חטא, לבין אלו העוסקות במעשה חטא.

ובמדור הספרים, תוכלו להתוודע אל הספר 'גישות חדשות בפסיכותרפיה פמיניסטית' בעריכתם של מירב רבינוביץ וג'ולי צוויקל. אסופת המאמרים 'גישות חדשות בפסיכותרפיה פמיניסטית' מזמינה קוראות וקוראים למסע השוזר היסטוריה, מחקר ותיאורי מקרה ב־13 מאמרים פרי עטם של אנשי טיפול ואקדמיה מנוסים הפועלים בארץ ובעולם. הספר מכיל ארבעה שערים לפסיכותרפיה בדגש פמיניסטי: השער הראשון עוסק בהיסטוריה של הטיפול הפמיניסטי למן ימיו הראשונים בארצות הברית ועד להתפתחותו בישראל; השער השני עוסק במחקרי נשים; השער השלישי עוסק בפסיכותרפיה פרטנית; השער הרביעי עוסק בעבודה קבוצתית. הספר חושף בפני הקורא פרקים מחוכמת השוליים דרך קשת רחבה של אוכלוסיות ונושאים וממחיש כיצד ניתן לשלב רכיבים מהטיפול הפמיניסטי בעבודה עם מטופלים באמצעים שונים.

פרק מהספר – "ילדים טרנסג'נדרים ואי-קונפורמיות מגדרית: - תהליכי התפתחות ייחודים" מאת נטע מגן זמין לקריאתכם. מעט נכתב על אודות ילדים החווים אי-נוחות לגבי המין הביולוגי שלהם. ילדים אלה נתקלים בקושי של החברה לקבלם וסובלים ממצוקה רבה. כיום מטפלים סיסג'נדרים (מי שהגדרתם המגדרית תואמת את מינם הביולוגי) מסוגלים לפתח רגישות והבנה טובה יותר מבעבר לגבי אי-קונפורמיות מגדרית. הבנה כזאת הכרחית לשם טיפול מיטבי בילדים אלה. פרק זה מתאר את חוויותיהם של ילדים טרנסג'נדרים באמצעות סיפורים דמיוניים קצרים המבוססים על ניסיון קליני, ויוצג מודל התפתחותי של ילדים החשים אי-קונפורמיות מגדרית על בסיס התיאוריה הפסיכו-סקסואלית של פרויד ועל בסיס כתיבה פסיכואנליטית בעבר ובהווה.

 

להעביר / מיטל חודורקובסקי

פעם ביום כדאי שהאדם
ישען על דבר מה.
ממש להניח גופו
על רהיט או אדמה
או קיר

את משקלו להעביר
ממנו הלאה
בלי להצטרך להחזיר

Photo by Alejandro Barba on Unsplash

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא:
נירית כהן
נירית כהן
עובדת סוציאלית
מטפלת זוגית ומשפחתית
רחובות והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
רוני אפשטיין
רוני אפשטיין
פסיכולוג
אונליין (טיפול מרחוק), פתח תקוה והסביבה, רמת גן והסביבה
מורן זיו אש
מורן זיו אש
עובדת סוציאלית
כפר סבא והסביבה, פתח תקוה והסביבה, נתניה והסביבה
מיכל דיאמנט
מיכל דיאמנט
פסיכולוגית
מורשה לעסוק בהיפנוזה
שפלה, תל אביב והמרכז
הילה גאון
הילה גאון
מוסמכת (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
תל אביב והסביבה
ענת לסק כהן
ענת לסק כהן
פסיכולוגית

עוד בבלוג של עלון פסיכולוגיה עברית

איך עושים חשבון נפש - סך האסור וסך המותר, סך הברור וסך הבלתי מוסבר, סך הרע וסך הטוב, סך הרחוק וסך הקרוב?...

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.