לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
רגשות ורגישות בימים רגישים - איך מתמודדים בלי להרגיש שיתוק, פירוק ויאוש

רגשות ורגישות בימים רגישים - איך מתמודדים בלי להרגיש שיתוק, פירוק ויאוש

ד"ר מיכל חסון רוזנשטיין | 2/8/2023 | הרשמו כמנויים

בלוג קצר על רגשות בתקופה הנוכחית. נכתב ברצף, עם מתן מקום לרגשות, לתחושות ולבילבול שאני מרגישה. משיחות עם אנשים, עולה שאני לא היחידה שמרגישה כך.

אנחנו חיים לאחרונה בתקופה של מצוקה, לחץ, אי ודאות ופחד שאיננו מוגדר עבור חלקנו, או ספציפי מאוד עבור אחרים. פחד שגורם לחלק מאיתנו לצאת ולכעוס ולמחות, ולחלקנו הוא גורם להשתתק ולהעלם. יש שבוחרים להתעלם, ולהצמד לשגרה תוך המנעות מחשיפה לגירויים שמעוררים לחץ. למשל, המנעות מחשיפה לחדשות, בחירה להחשף רק לתכנים מסויימים מאוד בתקשורת או ברשתות החברתיות. בוחרים מה שעוזר לנו להרגע. כך או כך זה משפיע עלינו, בין אנחנו נחשפים בתוך הנושא שמעורר מצוקה ובין אם אנחנו מנסים להמנע ממנו. זה גוזל מאיתנו אנרגיה רגשית ומשפיע על היכולת להתרכז ביום יום. המנעות גם לא משנה את המציאות, ולעיתים קרובות מגדילה את תחושת חוסר היעילות וגורמת לנסיגה אל חוסר האונים.

בתקופות אלו יש משמעות גדולה מאוד ליכולת להתנהל על פי הערכים שלנו. לזכור שערך איננו מטרה, ושאנחנו יכולים לשמר את הכיוון הכללי גם כשנדמה שהדברים אבודים. כדי לא לשקוע בתוך חוסר אונים נרכש, נזכור כי אין לנו ממש ברירה. אם יש לנו ערך של שוויון חברתי או ערך של התמדה, אנחנו יכולים להמשיך להתנהל על פי הערכים האלו, גם כשנראה שאנחנו לא מצליחים לשנות את המציאות. עצם היכולת שלנו להמשיך ולהתמיד בהשקעה בנושא חשוב לנו, תאפשר לנו תחושת השלמה טובה יותר עם המצב. אם יש לנו ערך שקשור להשקעה ועבודה קשה, אנחנו יכולים להמשיך להשקיע ולעבוד קשה ולהרגיש סיפוק מעצם העבודה הקשה. גם אם לא תמיד רואים את התוצאות בתוך זמן קצר. נוכל להמשיך להשקיע גם כשהתוצאה לא נראית לעין. אולי נשנה את הכיוון ואופן ההשקעה, אולי נבחר בדרך אחרת או כיוון אחר, אבל נמשיך להתמיד ולהשקיע. ויתור על הערך בגלל שהתוצאה לא נראית מוצלחת, עלול להוביל לתסכול, לתחושות ריקנות והעדר משמעות. הדבר נכון לא רק לגבי מחאה חברתית. אם נחשוב על הנושא בפתיחות, נגלה שאנחנו כל הזמן עובדים קשה כדי להשאר במקום. אנחנו מנקים את הבית מתוך ידיעה שיתלכלך. אנחנו עושים פעילות גופנית משמרת, ומגלים שאם נפסיק אותה, הכושר שלנו ירד מייד. אנחנו עובדים לפרנסתנו והכסף מייד מתבזבז. צריך לעבוד גם כדי לשמר קשרים חברתיים, ל? ולהשקיע בזוגיות. אלו החיים. גם להשאר במקום, זה הישג של ממש.


- פרסומת -

על פי הגל השלישי יש משמעות רבה לדרך בה אנחנו בוחרים לחיות את חיינו. אנו בוחרים מבין מה שמתאפשר במציאות, ולעולם לא נצליח להגשים את כל המטרות, כי מטרות אינן מה שנותן את המשמעות.

בתקופה זו של מחאה ציבורית אדירה, ניתן לראות תסכול וייאוש של מוחים רבים, שמרגישים שלמרות עבודתם הקשה, המציאות לא משתנה בכיוון הרצוי. חשוב להגיד שהפעילות עצמה חשובה כי היא מאפשרת לאותם אנשים להרגיש שלמים יותר עם עצמם. יחד עם זאת, טבעי שיהיו תקופות של רגשות שליליים. זה בסדר, יש מקום גם לרגשות השליליים. גם בהתמודדות עם מחלה כרונית, צריך להמשיך ולטפל בקביעות, גם כשאין שיפור, רק לשם שימור. זה יכול להיות מתסכל, מדכא ומייאש, אבל גם מחזק. איך מחזק?

בתקופה האחרונה אני ועוד רבים אחרים מרגישים חסומים וחנוקים. יש תחושה שאין אופציה טובה. שאנחנו אחרי נקודת אל-חזור, ואנחנו פשוט לא יודעים איך להמשיך מכאן. על פי גישות הגל השלישי, אם נשמור על גמישות מחשבתית, תמיד נמצא דרך ועוד אפשרויות. גם אם לא נגיע לתוצאה הרצויה, נוכל להמשיך ולהחזיק ברצון החופשי שלנו, ונוכל תמיד לבחור כיוון שיקדם אותנו על פי הדרך הרצויה. גם אם הצעד קטן, וגם כשצעד נראה לא משמעותי, הוא משמעותי מאוד. היכולת לבחור, גם דברים קטנים, נותנת לנו תחושת מסוגלות ויעילות.

הבריאות הנפשית שלנו נמצאת במרחב הזה, בו אנחנו יכולים לחוש מסוגלות, ולהיות פתוחים לחוויה הרגשית, אך מוחזקים מולה בו זמנית. זה ממש ממש בסדר ואפילו רצוי להקשיב גם לדעות הפוכות לשלנו, ולפעמים לגלות שרק נדמה לנו שהדעות באמת הפוכות. לפעמים נגלה שאנחנו והמתנגדים שלנו חולקים עולם ערכים די דומה, ושיש לנו הרבה אפשרויות לפתרונות. לשם כך אנחנו שוב זקוקים לקסם של הגמישות המחשבתית. מחשבה גמישה תאפשר לנו מצד אחד להמשיך להרגיש שלמים עם עצמנו, ומצד שני להמשיך ולפעול ולבחור התנהגויות מקדמות.


תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: פוליטי, תרפיית קבלה ומחויבות ACT
רקפת כץ-טיסונה
רקפת כץ-טיסונה
פסיכולוגית
שפלה
אלי כהן
אלי כהן
פסיכולוג
כפר סבא והסביבה
רויטל רווה
רויטל רווה
עובדת סוציאלית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), חולון והסביבה
אולגה וישניה
אולגה וישניה
פסיכולוגית
כרמיאל והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
יונתן מרטון מרום
יונתן מרטון מרום
עובד סוציאלי
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), רמת גן והסביבה
יהודית וינשטיין
יהודית וינשטיין
עובדת סוציאלית
רמת הגולן, אונליין (טיפול מרחוק), קרית שמונה והסביבה

עוד בבלוג של ד"ר מיכל חסון רוזנשטיין

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.