לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
ומסביב לאלה, במעגל גדול יותר של כאב וזמן

ומסביב לאלה, במעגל גדול יותר של כאב וזמן

עלון פסיכולוגיה עברית | 25/6/2023 | הרשמו כמנויים

 

ומסביב לאלה, במעגל גדול יותר של כאב וזמן 1

פיגוע מחריד סמוך ליישוב עלי ובו ארבעה הרוגים צעירים, לאחריו פורעים יהודים מבצעים כנקמה פוגרומים קשים לעיכול בכפרים ערביים. ברוסיה מנהיג מליציית שכירי חרב אלימה במיוחד מבצעים מה שנראה כניסיון הפיכה נגד השלטון הרוסי, שמוביל ביד רמה מלחמה עקובה מדם שסופה לא נראה לעין. יש שבועות בהם האוויר רווי בחלקיקי אלימות וקשה לשאוף מלוא ריאות. משהו בתקווה נחרך, אל מול כוחו של היאוש. הלב הולם - אלימות מולידה אלימות מולידה ו..לרגע קשה לדמיין אופן אחר של היות. האירועים מרעישים, ובבית החזה בלאגן גדול.

השבוע באתרנו מאמרים מקצועיים חדשים, וטורים מעניינים:

כיצד ניתן לקדם במסגרות חינוכיות למידה החברתית-רגשית (SEL)? ד"ר אודליה אלקובי, ד"ר שירה רוזנברג ונהרה סטשבסקי מציעות מודל שנועד לסייע לאנשי חינוך להטמיע מיומנויות חברתיות-רגשיות, באמצעות שילוב בין שתי גישות: הראשונה מתמקדת בהקניה ישירה ומובנית של מיומנויות חברתיות-רגשיות, והשנייה עוסקת ברכיבים נוספים במסגרת החינוכית, כגון: חיזוק התיאום והשותפות בין הצוות החינוכי להורים וניצול הזדמנויות ל"למידה חמה" מאירועים חברתיים לא מתוכננים מחיי הכיתה.

הכנס "מין ומיניות אחרי פגיעה מינית" נערך במרץ האחרון. לילך אריאלי השתתפה בכנס והאזינה בשקיקה למחקרים, המשאבים ורחשי הלב שהוצגו על ידי בעלות מקצוע שונות מתחום הטיפול המיני. הסקירה של אריאלי מיטיבה לסכם את את מגוון נקודות המבט שהוצגו, ולעיתים הדהדו את דברי הפתיחה של יעל שרר, מנהלת הלובי למלחמה באלימות מינית: "פגיעה מינית אינה סוף החיים, ומתוקף כך אינה גם קץ המיניות".


- פרסומת -

ובפסיכובלוגיה -

ד"ר רפאל יונתן לאוס כותב על האופן בו בדרך להקטנת הסטיגמה הקשורה בטיפול בכדורים פסיכיאטרים, נעשה ניסיון לשנות את התפיסות החברתיות לגביהם באופן שמייצר פנטזיה לגבי השימוש בתרופות ולחץ חברתי בכיוון הפוך.

השאלה כפי שהיא נוסחה במדור הציגה בצד אחד של המאזניים "תועלת אדירה..שיפור מובהק ומשמעותי..ישועה" ובצד השני "ויתור על הקצוות החדים והמאיימים של החיים". כמעט כמו התלבטות בין קורת גג למקיאטו – כשאתה באמת סובל זו בכלל לא נשמעת כמו שאלה. רק תגידו לי איפה חותמים. זה כמעט האשמה בהזנחה של מי שבוחר שלא לטפל בעצמו באופן הזה כפריבילג שלא מוכן לוותר את רגעי השיא של מסיבות ירח מלא בקופנגן בשביל לחזור ולתפקד רגיל.

ד"ר אורי הראל בטור מקסים לכבוד שבוע הספר, שרלוונטי לכל מי שעושה רילוקיישן עם ילדים ובו רפרנסים לספרות שיכולה להקל על הדרך הפתלתלה - "באופן כללי אני מוצאת שרב ההורים שמגיעים לטיפול הורי, נעזרים מאוד בקליניקה כשאני מעודדת שיח רגשי שמלווה בספרים מתאימים, ובמקרים רבים זוהי ממש פסיכולוגיה מונעת, כלומר הזמן הזה של הקראת ספר בערב וקיום שיח רגשי פתוח הוא בונה חוסן מספר אחד במשפחות".

ד"ר חנה דויד מנסה לענות על שאלה שנשאלה בנוגע להאם נכון להכין ילדים לבחינת המחוננים. "אין זה מוסרי, גם לא אתי, לענות על שאלה כזאת, היכולה, כאמור לפגוע בבנך, לגרום לו מפח נפש, לפגום ביכולותיו להאמין בעצמו או להעריך נכונה את יכולותיו. לחילופין, עצה כזאת עלולה לעזור לבנך להאמין שהוא בעל כשרונות או כישורים יוצאי דופן, כפי שנוטים לחשוב תלמידים רבים שאותרו כמחוננים, בעוד שאמונות אלה הן-הן הסיבה העיקרית לכך שמרבית המאותרים כמחוננים בארץ אינם מקיימים את ההבטחות שהובטחו להם, מהסוג "אתה יכול להיות מה שאתה רוצה", או "עבורך שום דבר לא קשה מדי".

ובשפיות זמנית - הוסרה מסדר היום הצעת חוק איסור טיפול המרה לקטין. בדיון מקדים שהתקיים בכנסת עמדה על הפרק השאלה האם נחוץ חוק ספציפי בנושא או שהחוק הקיים והסדרה בתחום המשמעת כבר מתאימים. גורמי המקצוע במשרד הבריאות טענו שחוק כזה לא ישרת את המאבק של המשרד למען טיפול באמות מידה מקצועיות, אלא עלול לפגוע בו.

לסיום, בצער רב התבשרנו על פטירתה של פניה חזן, עובדת סוציאלית, לאחר מאבק אמיץ במחלת הסרטן. קהילת פסיכולוגיה עברית משתתפת בצער המשפחה ועמיתיה למקצוע. יהי זכרה ברוך.

 

קטר הפצצה / יהודה עמיחי

קוטר הפצצה היה שלושים סנטימטרים
וקוטר תחום פגיעתה כשבעה מטרים
ובו ארבעה הרוגים ואחד עשר פצועים.
ומסביב לאלה, במעגל גדול יותר
של כאב וזמן, פזורים שני בתי חולים
ובית קברות אחד. אבל האשה
הצעירה שנקברה במקום שממנו
באה, במרחק למעלה ממאה קילומטרים,
מגדילה את המעגל מאוד מאוד,
והאיש הבודד הבוכה על מותה
בירכתי אחת ממדינות הים הרחוקות,
מכליל במעגל את כל העולם.
ולא אדבר כלל על זעקת יתומים
המגיעה עד לכסא האלוהים
ומשם הלאה ועושה
את המעגל לאין סוף ואין אלוהים

Photo by Alex Hockett on Unsplash

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא:
נטע אדלר
נטע אדלר
עובד/ת סוציאלי/ת
ירושלים וסביבותיה
טל זנגר
טל זנגר
פסיכולוגית
רמת גן והסביבה
אריאלה חורב
אריאלה חורב
מוסמכת (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
תל אביב והסביבה, פתח תקוה והסביבה, רמת גן והסביבה
ג'ני גוטמן
ג'ני גוטמן
פסיכולוגית
חיפה והכרמל, אונליין (טיפול מרחוק)
ד"ר נורית מרכוס - רימרצ'וק
ד"ר נורית מרכוס - רימרצ'וק
פסיכולוגית
מורשה לעסוק בהיפנוזה
חן עסיס
חן עסיס
פסיכולוגית

עוד בבלוג של עלון פסיכולוגיה עברית

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.