לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
אני כלואה בין חלון לעריסה

אני כלואה בין חלון לעריסה

עלון פסיכולוגיה עברית | 7/5/2023 | הרשמו כמנויים

 

אני כלואה בין חלון לעריסה 1

השבוע נמצאו ללא רוח חיים אם ותינוקה, ולידם מכתב בכתב ידה של האם בו כתבה שהתמודדה עם דיכאון. בעקבות האירוע המטלטל והמכאיב הזה, התעורר שיח ברשתות ובתקשורת על האופן בו ניתן לזהות דיכאון אחרי לידה, על הטיפול הנדרש ועוד. יותר מכך – היו נשים שביקשו לשתף בטקסטים מהתקופה בה היו אמהות לתינוק.ת המתארים את הקושי והחשכה, גם אם בהמשך יצאו להורות נושמת ובריאה, ובכך ביקשו לתת קול לאמהות צעירות ושתוקות, שחשות בדידות מזהרת עם תחושותיהן. בחדרי הטיפול ובמרפאות יעודיות, מדברות נשים את האימה האוחזת בהן, ולאט לאט, קצת פחות מפחדות מהפחד. ככל שניתן יהיה לדבר את זה יותר, יתאפשר גם יותר ליווי ואחזקה.

השבוע באתרנו מאמרים מקצועיים חשובים ומרתקים, ופוסטים מעניינים.

כיצד נראית הורות על הרצף הנרקיסיסטי/פסיכופתי, ומה השפעתה על הילד בטווח הקצר והארוך? מאמרן של עינב יולביץ׳ וחני לורנצי-אורן מתאר הורות הנעה על הטווח הנרקיסיסטי/פסיכופתי דרך המשגתה על הציר שבין הזנחה לשימוש. זוהי הורות שמתאפיינת בהשתלטות ושימוש בנפשו של הילד לסיפוק צורכי ההורה, לצד מחיקת צרכיו הנפרדים. על אף שיחסים אלה אינם כוללים לרוב אלימות פיזית ומינית, הם אלימים והרסניים לא פחות.

לעיתים קרובות מטפלים אינם ערים לכך שהעברה נגדית יכולה להיות מורגשת כתחושה גופנית-פנימית, עמה אפשר לשחק וממנה ניתן ללמוד. מאמרו של הפסיכולוג הקליני דני שראל מתאר את תהליך ה"התמקדות" (ג'נדלין), באמצעותו ניתן לזהות ולעבוד עם אותן התחושות הגופניות-פנימיות המתלוות להעברה נגדית. המאמר דן באופן שבו התהליך ההתמקדותי סייע למטפל בהתמודדות עם העברה נגדית מורכבת שהתעוררה בעקבות שעת טיפול מאתגרת.


- פרסומת -

בעקבות השיח המתעורר על התמודדויות של נשים לאחר הלידה, אנחנו מבקשות להזכיר את מאמרה החשוב ומרחיב הדעת של ד"ר שיר בר אמת - "בין מושקעות לשקיעה - אימהות כמרחב מעברי וטיפול באם בנוכחות תינוקה", העוסק בתפר שבין מושקעות אמהית לאיזון בין מושקעות בתינוק למושקעות בעצמי, ועל המרחב הטיפולי כתומך באיזון זה וביצירת מרחב מעברי המאפשר לאם להיות בעצמה בנוכחות.

ובפסיכובלוגיה -

"בזמן האחרון אני שומעת המון לבטים - ראשית כל, הלבטים שלי : להישאר או לחזור. לבטים שמהדהדים בכל שיחה ובכל מצב. אבל לא רק אני - מסתבר לי שהלבטים הם עצומים ואני מזהה אותם בכל משפחה ברילוקיישן שאני פוגשת בטיפולי אונליין עם ישראלים בכל העולם. כולם מתלבטים אם להישאר או לעבור או לחזור ומתי. זה גרם לי לחשוב שזו הקללה שבברכת הזכות לנדוד, שהלבטים הם הטעם של פרי עץ הדעת. טעמת את מתק גן העדן של חוצלארץ, וזהו, עכשיו המיסים: בדמות הלבטים". ד"ר אורי הראל בפוסט מקיף ומלמד על איך למען השם מחליטים, והאם אפשר לרכך את תהליכי קבלת ההחלטות.

בחודש מרץ האחרון נערך בלונדון "הכנס הבינלאומי להפרעות אכילה" (The London International Eating Disorders Conference -LEDC) בפוסט חדש, ד"ר מיכל חסון רוזנשטיין משתפת ברשמיה האישיים מהכנס, לצד תובנות חדשות שנוצרו לנוכח ההיכרות ההדוקה יותר עם מערכת הבריאות הבריטית.

 

פתח / שרית עיני ריץ'

שירי חורבן נאספו בפתח ביתי
כמו מי גשמים בקערות אני
כלואה בין חלון לעריסה
לתכניות בישול בטלוויזיה
קוראים לזה הורמונים
קוראים לזה דיכאון אחרי לידה.

לא נפתח לי כפתחו של אולם.
והמחט הדוקרת
רוקמת סביבי חומות אישה.

אל נא תביט בי כך.
אינך יודע דבר על ארץ חרבה
על זמן מתפורר
אל נא תחדש ימי כקדם
חדש נא רק את כוחותי
שאהיה נרקמת לשער בעת נעילה.

Photo by Court on Unsplash

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא:
הראל אגמון
הראל אגמון
פסיכולוג
תל אביב והסביבה, פתח תקוה והסביבה, רמת גן והסביבה
מוריה מזרחי
מוריה מזרחי
עובדת סוציאלית
זיטה חבס
זיטה חבס
עובדת סוציאלית
רחובות והסביבה, מודיעין והסביבה, חולון והסביבה
הדר כהן סטורלזי
הדר כהן סטורלזי
מוסמכת (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
יעל אלמוג
יעל אלמוג
קרימינולוגית קלינית
אונליין (טיפול מרחוק), פתח תקוה והסביבה, רמת גן והסביבה
נטלי רויזמן
נטלי רויזמן
עובדת סוציאלית
מטפלת זוגית ומשפחתית

עוד בבלוג של עלון פסיכולוגיה עברית

  הכותרות השבוע עסקו בפרשת האזנות הסתר של המשטרה, במרכזה שימוש בתכנת הריגול 'פגסוס' המאפשרת...

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.