לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
היא הייתה בת שלושים ואחת, כשקראה יום אחד ידיעה בעיתון: 'אישה בת שלושים נרצחה על ידי בעלה'

היא הייתה בת שלושים ואחת, כשקראה יום אחד ידיעה בעיתון: 'אישה בת שלושים נרצחה על ידי בעלה'

עלון פסיכולוגיה עברית | 19/3/2023 | הרשמו כמנויים

 

היא הייתה בת שלושים ואחת, כשקראה יום אחד ידיעה בעי 1

השבוע נרצחה דריה לייטל בת ה-31 על ידי בן זוגה, בזמן ששלוש בנותיה ישנו בחדר הסמוך. ברשתות התקיים שיח ער לגבי האפשרות של הסביבה הקרובה לזהות 'סימנים' מקדימים בקרב נשים מאוימות. אלא שלייטל התלוננה בעבר על אלימות ולפני כשנה וחצי הוגש נגד הבעל כתב אישום. וזה לא שינה דבר. לייטל היא האישה השישית שנרצחת מאז התחילה 2023. אזלת היד של המערכות החוזרת על עצמה לא פעם במצבים כאלה, מתסיסה את הלב השבור. ובחדרי הטיפולים, שזוכים לארח נשים שחוות אלימות בבית, נעשית עבודה שקטה, של עיבוד, הבנת המתרחש, גיבוי וליווי. וגם זה מעט, ורק לחלק מהנשים. ובינתיים בחדשות מעדכנים שבמשרד לבטחון פנים מעכבים החלטות הנוגעות להגנה על נשים מאוימות. נו מה אנחנו רוצות, זה 'כולה' דיני נפשות.

השבוע באתרנו, מאמרים מקצועיים חדשים וטורים מעניינים ואקטואליים:

מה ההבדל בין סכמה תרפיה, לבין Internal Family Systems Therapy? אלון בר, פסיכולוג שיקומי וחינוכי מומחה, ערך השוואה מעמיקה בין שתי גישות הטיפול העכשוויות, המשתייכות לטיפולים ממוקדי רגש ומאפיינות אישיות המורכבת מחלקי עצמי שונים. לצד ההבחנה בין השתיים, המאמר גם מציע אפשרות לאינטגרציה של IFS לתוך הסכמה תרפיה.

כיצד נבחין בין עצב לדיכאון? בפרק מתוך ספרה, הפסיכולוגית הקלינית ענת אברהמי הרניק מבחינה בין השניים וטוענת שעצב אינו רק חלק מהותי מהחיים, אלא שיש גם לראות בו "ויטמין לצמיחה ולגדילה רגשית ונפשית". זאת, לא רק בשל היותו חלק ממנעד הרגשות של האדם, אלא כי בטבורו מפגיש העצב את היותנו "יצורים שמאבדים" מרגע לידתנו.


- פרסומת -

בימים אלו מטפלים רבים מתחבטים בנוגע לשאלת מעורבותם בשיח הפוליטי העכשווי. האם יש מקום לנקוט בעמדה פומבית ובהירה? בפרק מתוך ספרם של ליאורה סוטו ואיתן מילר, "פוליטיקה – טיפול – אהבה", הם דנים באותה שאלה מורכבת. חלק מתוך הפרק זמין לקוראי פסיכולוגיה עברית.

תקווה משמעה ציפייה להתרחשותו של דבר טוב, ויש לה משמעות חשובה בתהליכים של פסיכותרפיה, הן ברמה הפרקטית והן ברמה התיאורטית. ברשימת הקריאה שיצרנו עבורכם, אוגדו יחדיו מאמרים שעוסקים בתפקידה של התקווה בטיפול בהפרעות נפשיות קשות, וכן מאמרים שעוסקים בביטויה ובעבודה עם תקווה בטיפול, למשל בתהליך ההעברה הנגדית, ובאפשרות להשתמש בדיבור כמטפלים כדי להעניק תקווה. וכמה תקווה היא מצרך חשוב בעונה הזו של השנה.

ובפסיכובלוגיה,

ד"ר ארנון רולניק שואל שאלה - הפסיכולוג בעת ההיא: ידום? יפגין? יהפוך לסרבן? אבל אולי גם יגשר? ומבקש לכתוב על תפקידם של פסיכולוגים בקידום תהליכים של הקשבה.

"בכותבי פוסט זה אני שם לב כי אני גם חושש ממה יאמרו עמיתי שבצדק מפגינים ומובילים את המחאה. ושדעתי כדעתם. האם העובדה שפוסט זה קורא גם לתהליכי גישור והקשבה לעמדות האחר – יתקבל במחוזותי כנאיביות חסרת סיכוי. ומסוכנת. כך למשל אהוד ברק הגיב למתווה הראשון של הנשיא כשהוא משווה את הרצוג לנוויל צ'מברליין, נשיא בריטניה בימים שלפני מלחמת העולם השנייה אשר הסכים להידברות עם היטלר והנאצים. האם לפסיכולוגים יש תפקיד מיוחד במצב ענינים זה?"

ד"ר מיכל חסון רוזנשטיין כותבת על הגל השלישי בגל המחאה – חוק שימור הבאסה והמחוייבות לפעול.

"הפגנה, מחאה והבעת עמדה מאפשרים לקיחת אחריות על החיים שלנו מתוך בחירה שחשובה לנפש שלנו. בהתבוננות על התנהגות המחאה כמימוש של ערך, נוכל להמשיך לפעול על פיה, גם מבלי לצפות לתוצאה ספציפית במציאות, אלא ככיוון כללי של הערכים שלנו. כלומר, גם אם המחאה לא מביאה לתוצאה הרצויה או ליעד מסויים, היא משמעותית בפני עצמה".

בפוסט חדש, ד"ר אורי הראל מבקשת לצייר מפת דרכים ליוצא לרילוקיישן, בהתבסס על ניסיונה האישי והמקצועי.

"במפגש שהעברתי השבוע בסדנת חוסן-לאקדמאים בחו"ל, ציינה אחת המשתתפות: "לצאת מהארץ לרילוקיישן בשלב הזה של החיים, זה כמו לחזור ללמוד ללכת, זה כמו לחזור לגיל ההתבגרות ולהתחיל מההתחלה את הלמידה של כישורי חברה והתמצאות בסיסיים, זה לא רק שהשתנתה השפה, זה כל התרבות, הקודים, הניואנסים, והיכולת שלי לנתב בכל זה"

וד"ר חנה דויד מספרת על ספר חדש שהוציאה עם שותפה מהונגריה - :Gifted Children and Adolescents Through the Lens of Neuropsychology

היא הייתה בת שלושים ואחת, כשקראה יום אחד ידיעה בעיתון:
"אישה בת שלושים נרצחה על ידי בעלה"
באותו רגע הכתה בה ההבנה שהיא עצמה אישה.

(ענת בדר)

Photo by Ilona Panych on Unsplash

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא:
רשא מוסא-קעואר
רשא מוסא-קעואר
פסיכולוגית
חיפה והכרמל
איתן מאירי
איתן מאירי
פסיכולוג
מורשה לעסוק בהיפנוזה
תל אביב והסביבה, שרון ושומרון, רמת גן והסביבה
נטלי סובולב
נטלי סובולב
עובדת סוציאלית
שרון ושומרון, אונליין (טיפול מרחוק), פתח תקוה והסביבה
יניר מימון
יניר מימון
עובד סוציאלי
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
הילה גרוס
הילה גרוס
מוסמכת (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
לודמילה שליפר-דניאלי
לודמילה שליפר-דניאלי
מוסמכת (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
עכו והסביבה

עוד בבלוג של עלון פסיכולוגיה עברית

לחברות וחברי קהילת פסיכולוגיה עברית שלום, קבוצת הדיון 'מטראומה לחוסן', העוסקת בנושאים הרלוונטיים במיוחד...

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.