לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
מפת דרכים ליוצא לרילוקיישן  : גרף מסע הגיבור

מפת דרכים ליוצא לרילוקיישן : גרף מסע הגיבור

ד"ר אורי הראל | 15/3/2023 | הרשמו כמנויים

בפוסט הקודם תיארתי איך ממעמקי הכאב והחרדה, יצאתי למסע של חידוד המשמעות שלי בעולם. בסדנאות שאני מעבירה לאנשים שחיים מחוץ למולדתם, או להורים שעומדים לצאת לרילוקיישן, אני מראה בהתחלה את "עקומת המעבר האישי" של ג'ון פישר, המציג גרף ויזואלי עולה ויורד של איך אנשים מתמודדים עם שינוי. זה עוזר לראות שיש כמה מאפיינים חוזרים בהתמודדות הרגשית עם שינוי, ושהקושי הוא אינהרנטי. שיש אופוריה ושיש נפילה ושיש אחר כך איזו התמקמות - אם לא נוסקים בנפילה הראשונית. כלומר המוכנות לנפילה, עוזרת להכיל אותה, ואני מוצאת שזה נכון לגבי רב הגילאים.

מפת דרכים ליוצא לרילוקיישן  : גרף מסע הגיבור 1

כלומר, להראות את עקומת המעברים הוא משהו שאני ממליצה עליו גם בהכנת ילדים לפני היציאה. יהיה לנו טוב, יהיה לנו קשה ואנחנו נצא מזה. במחקר נרטיבי על משפחות ששרדו את אסון התאומים, נמצא שהמשפחות שתיארו סיפור חיים המורכב מקשיים והתגברויות - היו פחות סיפורי פוסטראומה. כלומר, שימור הנרטיב המורכב הוא גורם חוסן. בסדנאות אני מנחה משתתפים לתאר את עקומת ההתקדמות שלהם בשביעות הרצון לאורך הזמנים. זה תרגיל שלמדתי מחברתי המאמנת והפסיכולוגית, לאה גלבנד. לאחר מילוי הגרף - אנו דנים בנקודות הנמוכות בגרף, ובעיקר - במאפיינים האישיים של כל אחד להתמודד ולעלות מהבורות. זה תרגיל נחמד - אתם יכולים לנסות אותו בעצמכם:

ציירו טבלה בה השורות (ציר Y) ממוספרות מ0-10 ומציינות את דרגת שביעות הרצון, ובכל טור (ציר X) יש נקודת זמן לבחירתכם - כל שנה, כל תקופה, וכו.. שביעות רצון/ זמנים - - - - - היום 10 9 8 7 . .

מפת דרכים ליוצא לרילוקיישן  : גרף מסע הגיבור 2

בזמן האחרון שיניתי את הסדנאות שלי, ואני רוצה לעודד גם אתכם לשנות את התודעה שלכם. אני רוצה לעבור מגרף שעולה ויורד, אל צורה של מעגל - שיורד עד השאול ממש, ואז עובר טרנספורמציה. אני רוצה לדבר על מסע הגיבור, כדרך לתאר את המסע של הרילוקיישן. ואני רוצה לעשות את זה, כי אני מוצאת, שכמו שאנחנו מרגישים שהגיבורים הם גדולים מהחיים, אנחנו לעיתים קרובות מרגישים שהמסע היוצא מהארץ המוכרת, הוא גדול מהחיים והוא גדול עלינו. ואו אז – ההבנה שאנחנו יכולים להיות גיבורים יכולה להיות לנו להשראה. זאת משום שמסתבר, לפי ג'וזף קמבל, שבכל הסיפורים, יש בדיוק כמה שלבים שכל הגיבורים עוברים. ומה שמאוד מעניין זה שיש דימיון רב מאוד בין ההתמודדויות האלו, ובין האתגר הייחודי שמציב בפנינו המסע של הרילוקיישן. במפגש שהעברתי השבוע בסדנת חוסן-לאקדמאים בחו"ל, ציינה אחת המשתתפות: "לצאת מהארץ לרילוקיישן בשלב הזה של החיים, זה כמו לחזור ללמוד ללכת, זה כמו לחזור לגיל ההתבגרות ולהתחיל מההתחלה את הלמידה של כישורי חברה והתמצאות בסיסיים, זה לא רק שהשתנתה השפה, זה כל התרבות, הקודים, הניואנסים, והיכולת שלי לנתב בכל זה ..." מה שמעניין זה שהתיאור הזה נשמע כמו שלב שעובר כל גיבור בצאתו לעולם הלא-מוכר ובו הוא לאט מתנשל מסימני ההיכר והכבוד ונאלץ להסתגל לסט של נורמות שונה מאוד ממה שהכיר.


- פרסומת -

מפת דרכים ליוצא לרילוקיישן  : גרף מסע הגיבור 3

בספרה של רות נצר, "מסע הגיבור", אני מוצאת את הסיבה לעוצמה שההשראה הזו יכולה לתת לנו להתמודד עם האתגרים האלו: "המיתוסים והאגדות מספרים לנו על גיבורים. מסע הגיבור מתואר במיתוסים רבים, והוא מסמל את מסע הנפש להתהוותה, לכינונה ולהתחזקותה, ואת המאבק והחיפוש אחר הייחוד האישי. הגיבור המיתי הוא האנשה של הדחף לאינדיבידואציה, אצל הגבר ואצל האישה כאחד. סיפורי המיתוסים והאגדות מיטיבים להעניק לנו את החוויה הקיומית מתוך הסיפור עצמו... כל אדם נולד עם פוטנציאל כישוריו ופוטנציאל דרכו, והוא נידון ונועד בו בזמן לממש את עצמו, כדי שיהיה למה שהוא נועד להיות."

נצר מסבירה שהסיפורים כולם בונים את מיתוס "מסע הגיבור" – שעיקרו הוא המסע של המציאה של העצמי האמיתי העמוק ביותר שלנו. "בכל המיתוסים ישנם אותם מוטיבים משותפים, המהווים יחד את המסע הנצחי של הנפש האנושית. שלבי מסעו של הגיבור: מאבקו מול המכשולים, ירידתו לשאול, היוולדותו מחדש, החיפוש שלו אחר האוצר הגנוז ומציאתו – מתארים את מסעה הנצחי של הנפש. במילים אחרות, מיתוס מסע הגיבור מתאר תהליך מתמיד של התהוות וטרנספורמציה. המיתוס והאגדה - מתארים את תהליכי הנפש באמצעות הסיפור. לסיפור יש כוח ריפוי ותיקון הנפש. המיתוס מתאר את הנפש, ובו בזמן הוא גם משפיע על נפש השומע ומעצב אותה. כסיפור הוא בא מהלב וחודר אל הלב. הוא נובע מהלא־מודע הקולקטיבי, שהוא נחלת הנפש האנושית העתיקה, ופוגש מחדש כל יחיד ויחיד בתוך סיפורו האישי, משתלב עימו ומשפיע עליו בתהליך לא־מודע, שעוקף את ההגנות של התודעה. המיתוסים עצמם מעניקים סדר ופשר לחיינו." ולכן, הדבר הראשון שתארזו, בצאתכם לדרך, הוא ספר מסעות של גיבור –ולא חשוב אם יהיה זה "הסיפור שאינו נגמר" או "טפיטי" (בהתאם לגיל הילד) – שימו לב לשלבים הדומים, ולאופני ההתמודדויות הקוראים לכם

– להתגבר!


תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: מיתוסים ואגדות, הגירה
דינה רחמני זילברשטיין
דינה רחמני זילברשטיין
חברה ביה"ת
חיפה והכרמל, אונליין (טיפול מרחוק), עכו והסביבה
אולגה וישניה
אולגה וישניה
פסיכולוגית
כרמיאל והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
ליאת פרקש
ליאת פרקש
מוסמכת (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
חיפה והכרמל
רונית סיסו
רונית סיסו
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה
נטלי ברקמן
נטלי ברקמן
פסיכולוגית
רמת גן והסביבה
אירינה ברינשטיין
אירינה ברינשטיין
פסיכולוגית
חיפה והכרמל

עוד בבלוג של ד"ר אורי הראל

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.