לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
ויש שהים לא נקרע לשנים

ויש שהים לא נקרע לשנים

עלון פסיכולוגיה עברית | 24/4/2022 | הרשמו כמנויים

 

ויש שהים לא נקרע לשנים 1

התנצלות: הדיוור שהופץ בערב החג הגיע לחלקכם רק ביום החג, כנראה בגלל תקלה או עומס בשרתים. אנו מתנצלים מכל מי שנפגע.ה מכך.

חופשת הפסח תמה, המימונה כמעט מאחורנו, ולפנינו יום השואה, יום הזיכרון ויום העצמאות. אפשר כמעט להריח את סוף השנה, או נכון יותר – את הכניסה אל הישורת האחרונה של שנת הלימודים והעבודה. בים הזמנים, אנחנו מטלטלים כספינה, שטים אל עבר נמל שלעולם לא נעגון בו, אבל נוסיף וננסה לאמוד כמה קרבנו אליו, או כמה המרחק עוד רב. וברקע סערה ועוד סערה, ולפעמים שמש מלטפת שמזמינה אותנו למנוחה. מה אתם אומרים, התקרבנו קצת אל הארץ המובטחת? או שתמיד אנחנו במרחק קבוע ממנה? ואולי הים הוא בכלל ההבטחה הגדולה היחידה שנוכל להאמין בה?

אחרי החג באתרנו מאמרים מקצועיים חדשים ומחדשים, רשימות קריאה מעניינות וטורים:

מה ההבדל בין בושה והשפלה? מה הקשר של שתיהן אל התפתחות המיניות התקינה? ד"ר עינת שופר אנגלהרד מעמיקה במאמרה בביטויי בושה והשפלה ובהבדלים ביניהם, שעשויים לסייע בזיהוי התפתחות של מיניות, אינטימיות ותשוקה בריאה למול התפתחות מינית מעוותת ופוגענית. היא בוחנת את התהליכים הבין אישים הגופניים-נפשיים אשר עומדים בבסיס התפתחות של בושה, ולצדם את המשמעות של האצה וגילוי מוקדם מידי של תלות, אחרות ומיניות, המובילים לתחושת השפלה.

משבר מתפתח בעקבות תפיסה של אובדן מאיים או אתגר; לא האירוע הוא הגורם למשבר, אלא המשמעות שהאדם מעניק לו. לעיתים קרובות מדובר בתפיסה של חוסר פתרון, חוסר מוצא. במאמרה של הדר חזן מוצג חקר מקרה של משבר ששיאו בניסיון אובדני אשר נחווה על ידי מטופלת צעירה לאחר שיחרור מן השירות הצבאי. המאמר מציג בחלקו הראשון את ספרות המחקר העוסקת בנושא של משבר פסיכולוגי, בחלקו השני, מוצג חקר מקרה על פי חלוקה להיבטים המאפיינים משבר, מובילים לו ואף מסייעים בסיומו, בחלק השלישי, מובא ניתוח של השיח הטיפולי לאור הספרות, תוך ניסיון להוסיף לידע הקיים על חווית משבר וכן לגזור משמעויות לגבי דרכי התערבות בשעת משבר.


- פרסומת -

ריקנות, שעמום ועייפות עומדים במוקד יצירת המופת "ערב מעל פוטסדאם" (1930) של הציירת היהודייה גרמנית לוטה לזרשטיין. גדי און, פסיכולוג וחוקר תופעת השעמום, מבקש במאמרו הייחודי לבאר את טיבן הפסיכולוגי של הרגשות המוצגים ביצירה, ולטעון ששעמום הוא חוויה מורכבת שלא ניתן לתארה בכלים מדעיים בלבד

לקראת יום הזיכרון המתקרב: שכול פתאומי של ילד, שמתרחש טרם זמנו, יוצר קרע טראומטי בנפש ההורה, ומוביל לפגיעה הן בממד העצמי והן בממד יחסי-האובייקט של ההורה. בעבודתה עם הורים שכולים במסגרת הצבאית, הפסיכולוגית הקלינית הדסה לכמן הבחינה שלא פעם הקמה ותפעול של פרויקט-הנצחה מילאו תפקיד חשוב בתהליך הקשה של התמודדות עם האובדן. מאמרה מתמקד בתופעת ההנצחה כ-"חפץ-מעבר" בקרב הורים שכולים; כזה שביכולתו לתווך את תהליך ההפנמה, ולסייע בהגנה על המערכת הנפשית של ההורה מפני סכנת התפרקות.

למרבה הכאב, לאור ההתרחשויות הקשות כאן בארץ, ולא הרחק מכאן, באוקראינה, רשימת הקריאה שנגיש לכם השבוע רלוונטית יותר מתמיד - טיפול בהפרעת דחק פוסט-טראומתית (PTSD). ישנן גישות רבות לטיפול פסיכולוגי בהפרעת דחק פוסט-טראומטית, ורשימת מאמרים זו עוסקת בסוגי טיפולים שונים ובהתאמתם למטופלים שונים, כמו למשל: טיפול בחשיפה, חוויה סומאטית, תרפיה ממוקדת גוף, הרפיה, EMDR, ניהול כעסים וטיפול פסיכודינמי.

במדור סקירת המאמרים: מנגנוני השינוי בטיפול בהפרעת אישיות גבולית בפסיכותרפיה מבוססת העברה -  סקירת מאמרו של קרנברג ועמיתיו: טיפול ממוקד העברה (TFP- Transference Focused Psychotherapy) זו שיטת טיפול שפותחה על ידי אוטו קרנברג, ונועדה לטפל בהפרעת אישיות גבולית ובהפרעות המאופיינות בארגון אישיות גבולי. במאמר זה של קרנברג ועמיתיו, מבקשים הכותבים להמשיג את המגנונים המחוללים ומשמרים את ההפרעה, לצד המנגנונים המתקיימים בטיפול TFP - כפי שמתגלמים במטופל ובפעולותיו של המטפל - שבכוחם לחולל שינוי.

ובמדור הספרים: בספר תקווה רדיקלית מציעה מיכל קרומר-נבו עקרונות תאורטיים ופרקטיים מפורטים לאופן שבו החברה, והפרטים המרכיבים אותה, יכולים וצריכים להיאבק בעוני. הספר מבוסס על הפרדיגמה של עבודה סוציאלית מודעת-עוני המשלבת תאוריות ביקורתיות מהעולם החברתי עם תאוריות פסיכולוגיות התייחסותיות על נפש האדם. הפרדיגמה, שפותחה על ידי המחברת בעשרים השנים האחרונות ואף הוטמעה בשירותי הרווחה בישראל, רואה בעוני הפרה של זכויות אדם ומעמידה במרכז הפרקטיקה את הסולידריות בין אנשי המקצוע לאנשים החיים בעוני ואת התביעה המתמשכת לצדק חברתי. לפניכם פרק מתוך הספר, המתמקד במגפת הקורונה, באדיבות המחברת וההוצאה לאור.

בפסיכובלוגיה: 

ד"ר חנה דויד כותבת על רב-גוניות וריבוי יכולות של המטפלת על ידי הבאת ויניטות מעניינות סביב טיפול במשחק בבובות, במכוניות ובחיות. 

ואדם לאוב, בטור חדש על 'פסיכולוגית האקו', והאם יש דבר כזה פסיכוזת אקלים?

"החוויה הזאת שאני מאוד מתעניין במשהו שאני בטוח שאמור לעניין את כולם אבל בפועל לא כל כך מעסיקה אחרים, מעוצמת בסדרי גודל כשאני עסוק בענייני אקלים. אני באמת חושב שלא קורה שום דבר חשוב יותר בעולם כרגע ממשבר האקלים, ונדהם כל פעם כשאני עומד לבד עם ילדיי או עם עוד משפחה אחת בהפגנות אקלים. אז החלטתי לבחון את ההיפותזה שלי בנושא הקשר בין כמות הקוראים לפופולאריות של תחומי העניין שלי, ולעסוק בחיבור בין השניים. אני אבקש לחשוב האם קיימת כבר פסיכוזת אקלים? כרגיל, אציע תיאור מקרה קצר, ובסוף כמה מחשבות מאוד ראשוניות על הקשר בין אקלים לשגעון"

 


- פרסומת -

ויש שהים לא נקרע לשנים / רבקה מרים

ויש שהים לא נקרע לשנים
ובהיותנו טבועים
פקחנו עינים
ומראות אלוהים היינו רואים.

Photo by Steve Johnson on Unsplash

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא:
גלעד כליפא
גלעד כליפא
מוסמך (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
באר שבע והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), מצפה רמון והסביבה
סמדר כרמי
סמדר כרמי
מוסמכת (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
חיפה והכרמל, עפולה והסביבה, יקנעם והסביבה
יותם לביא
יותם לביא
פסיכולוג
תל אביב והסביבה
סילבנה הקיאר
סילבנה הקיאר
פסיכולוגית
מורשה לעסוק בהיפנוזה
אונליין (טיפול מרחוק), אשקלון והסביבה
רמה רוזנבוים
רמה רוזנבוים
יועצת חינוכית
מטפלת זוגית ומשפחתית
רחובות והסביבה, קרית גת והסביבה, בית שמש והסביבה
אור חזן
אור חזן
פסיכולוג
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), רמת גן והסביבה

עוד בבלוג של עלון פסיכולוגיה עברית

אל תתנו לכותרת מתוך שירה של אנה הרמן בשם '1 בספטמבר' להטעות אתכם. אם לא תהיה שביתה מיוחדת, לגמרי יש...
כיצד ניתן לסייע למטופלים להתמודד עם כאב נפשי רב מנשוא? במאמר חשוב מציג לירן רוגב פרוטוקול ייחודי לטיפול...

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.