לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
אינטימיניות – על טיפול מיני וחשיבותו - מבוא

אינטימיניות – על טיפול מיני וחשיבותו - מבוא

ד"ר טל פלג-שגיא | 26/7/2021 | הרשמו כמנויים

אני מעט אסוציאטיבית בנושאי הבלוג, אבל בהמשך לפוסט הקודם, זה היתרון והחיסרון בלכתוב עם מה שהלב מורה.

אז קודם כל, תודה על כל התגובות החמות, המזדהות והמעורבות. כיף שקוראים אותך ונעים להרעיד לבבות.

היום החלטתי לכתוב על התשוקה שלי בחיים, תרתי משמע, טיפול מיני.

את המשיכה שלי (תרתי משמע. כשכותבים על מיניות, הכל מקבל משמעות אחרת) לתחום המיניות התחלתי באופן טבעי כבר בתיכון, כשגילי חברתי אמרה לי שיום אחד אהיה סקסולוגית. תמיד היה לי נוח לדבר על מיניות ולחשוב אותה, הרבה מתוך עניין בהתבוננות על האדם, ומיניות הינה האדם באופן הכי חשוף שיש.

כשהתחלתי ללמוד פסיכולוגיה, ואז פסיכולוגיה קלינית, מצאתי את עצמי נכספת ל'נישה', תחום טיפולי מסוים שבו אוכל להתמחות ולצבור ידע. הטיפול המיני הגיע אז בדיוק בזמן, ונרשמתי ללימודי תעודה בבר-אילן.

כיום יש בארץ כמה וכמה תוכניות מצוינות ללימודי מיניות, המיועדות לבעלי תואר שני בפסיכולוגיה קלינית/שיקומית/רפואית, לעובדים סוציאלים קליניים או לרופאים. אחרי הלימודים ועל מנת להיות מוכרים על ידי האגודה הישראלית לטיפול מיני (איט"ם, הכנסו לאתר החדש והחתיך שלנו: https://itam.org.il/), יש לעשות התמחות באחת מהמרפאות המוכרות בארץ. למרות שתהליך ההתמחות הוא מייגע, אני מצאתי שהוא העשיר אותי בידע וכלים שלא היו לי לפני כן, למרות היותי מטפלת מוסמכת.

ועכשיו למהות – מה זה טיפול מיני?

בעיני טיפול מיני הוא התחום הכי אינטגרטיבי ומגוון שיש. מטפל/ת מיני/ת מוסמכ/ת (ומעכשיו אקרא לה בלשון נקבה, אף שיש בקרבנו גברים מדהימים ומוכשרים), אמונה לתת מענה לכל קושי הקשור למיניות פרטנית וזוגית. זה מתחיל בתסמינים מיניים כמו שפיכה מוקדמת או מעוכבת וקשיים בזקפה לגבר, הפרעות כאב ביחסי מין או קשיים בהגעה לאורגזמה לאישה, וירידה בחשק המיני לשני המינים. אבל זו רק ההתחלה, שהרי כל דבר בחיינו מקרין על המיניות ומקושר אליה. כך שלטיפול מיני פונים א/נשים עם תהיות וקשיים לגבי נטייה וזהות מינית, טראומה מינית או אחרת המשפיעה על המיניות, התמכרות להיבטים שונים במין, פנטזיות צרות ומגבילות, הרגלים שונים במיניותם, פערים במיניות בין בני זוג, שינויים במיניות עקב מחלה או שינוי חיים (הריון, עבודה חדשה), בגידות והשפעתן על המיניות, שאלות לגבי פתיחת מערכת היחסים ועוד ועוד ועוד.


- פרסומת -

אם תחשבו – כמעט כל שינוי מצבי, תקופתי, זוגי או בריאותי בחייכם השפיעה על המיניות שלכם. חלקכם חוויתם שינוי זה כזמני, וראיתם כיצד המיניות שלכם חוזרת לעצמה אחרי תקופה. חלקכם חוויתם שינוי במיניות, אבל למדתם לחיות איתו. וחלקכם... אצל חלקכם זה מעולם לא התאזן.

ומה קורה כשחווים קושי שלא מתאזן במיניות? לפעמים זה הולך ומסתבך....

בואו נדמיין אישה בשם עמית, הנמצאת בזוגיות טובה בסך הכל עם רועי. לאחרונה עמית חווה ירידה בחשק המיני. מאחר שלא בא לה לבאס את רועי, לעתים היא שוכבת איתו למרות שאין לה חשק, ואז היא יבשה וכואב לה. במהרה, עמית תתחיל להימנע ממגע מיני, משום שהוא מתחיל לסמל משהו כואב ולא נעים. מה יעשה רועי? מאחר שעמית לא דיברה איתו, הוא ינסה וינסה, עם ובלי מילים. עמית תתחיל להתרחק מרועי אפילו כשהוא מחבק אותה, כי היא תחשוש שהוא מנסה להיכנס איתה למגע מיני, ואילו רועי יחוש דחוי ויתחיל להתרחק. הכעס בין השניים יגבר, וכל אחד מבני הזוג ירגיש פגום ולא בסדר, ואולי גם יכעס על בן/בת הזוג.

אז מה נעשה בטיפול מיני? כאן נכנס המהמם והאינטגרטיבי.

המטפלת המינית בעצם מחזיקה יחד את התורה השלמה של איזון בין תסמין, לבין הנפש כולה. מחד, האדם הגיע לטיפול עם תסמין מסוים (כאב בכניסה לנרתיק, העדר זקפה....). מאידך גיסא, מיניות האדם היא עולם שלם שתלוי בחינוך שקיבל, בחוויות קודמות, בחרדה, בדינאמיקה זוגית ועוד ועוד ועוד. המטפלת המינית בעצם תשלב את כל אלה, ועוד. בטיפול מיני רגשי 'סטנדרטי', יש מצד אחד שימוש בתרגילים ומצד שני חקירה עמוקה ודינאמית של 'מה שאומר לנו התסמין'. או בעצם: מטפלת מינית טובה, מנוסה ומקצועית תדע לטפל בתסמין מבלי לטפל בתסמין עצמו. תחשבו על זה: איך מטפלת רגשית יכולה להחזיר זקפה או תשוקה אבודה או להפיג כאב? היא לא. (בדיוק, אגב, כמו שמטפלת רגשית 'כללית' לא יכולה להעלים חרדה). כך שבעצם העבודה על התסמין היא עבודה שעושה הרבה יותר מאשר להתמקד בתסמין עצמו. יחד עם המטופלת ננסה להבין איך ההיסטוריה שלה קשורה לתסמין, אילו מערכות יחסים ראתה בבית ומה קורה היום במיניות הזוגית והפרטית שלה. נלמד אותה איך להיות קשובה לעצמה ולגופה, ובעיקר נלמד את הפרט או את הזוג לקיים מיניות שהמטרה שלה היא משחק ותשוקה, ולא ביצוע. במיניות טובה אין צריך ולא צריך, טוב ורע, מותר ואסור, נכון ולא נכון. יש זוג שהמטרה שלו היא ליהנות, לחקור, לתת עונג ולקבלו. נשמע פשוט? ממש לא.

בטיפול מיני נגלה לעתים קרובות שהמטופל/ת לא יודע/ת לבקש, להתחבר לרצונות, לשים גבול או לחוות עונג. לא רק בתחום המיני, אלא גם באוכל או בחיים. מטופלים יגלו לנו ואיתנו איך פצעי הילדות שלהם משפיעים על מיניותם, ואיך סגנון ההתקשרות שלהם בא לידי ביטוי במיניות שהם מקיימים. העיסוק במיניות יפתח כאב ופצעים, וההבנה וההכלה של הפצעים הללו, תביא למיניות שלמה ומותאמת. בכל תרגיל שניתן למטופל או למטופלת נשתדל ללמד אותם כיצד להניח בצד את החרדה והציפיות ופשוט לשחק. או יותר נכון -לשחק, כי פשוט זה ממש לא.

יש לי עוד המון להגיד, לספר וללמד על טיפול מיני, החל מנושא האוננות שאיננו מקבל כמעט מקום (גם היום) בכתיבה ובדיבור, דרך שיח על פנטזיות ופראפיליות וכלה במורכבות שבמיניות זוגית והדדית. את כל אלה אני מקווה להביא על הכתב בפוסטים הקרובים (מפה לשם יש לי כבר רעיונות לאנציקלופדיה). ומה התפקיד שלך? בדיוק כמו בטיפול מיני טוב אני מזמינה אותך לקחת אחריות על הצרכים שלך ולכתוב לי שאלות, מחשבות או בקשות לגבי נושאים שרצוי שארחיב עליהם. נקודת התחלה טובה להתחיל ולבטא משאלות (-:


תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: פסיכותרפיה, מיניות, טיפול התנהגותי-קוגניטיבי, טיפול זוגי
מתן מלר
מתן מלר
פסיכולוג
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
לילך לבנה
לילך לבנה
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), יקנעם והסביבה
עידית שלכת
עידית שלכת
יועצת חינוכית
עפולה והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), בית שאן והסביבה
אריאלה חורב
אריאלה חורב
מוסמכת (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
תל אביב והסביבה, פתח תקוה והסביבה, רמת גן והסביבה
רחל כהן
רחל כהן
פסיכולוגית
ירושלים וסביבותיה
טל זנגר
טל זנגר
פסיכולוגית
רמת גן והסביבה

עוד בבלוג של ד"ר טל פלג-שגיא

אז אחרי שהגדרנו OCD וגם את הצאצא הכי מעניין אך מורכב בעיני, ה- R-OCD, הנה כמה מחשבות שלי לגבי איך מטייבים...

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.