לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
ירדן מנדלסון לניצן הורוביץ: חמישה צעדים דחופים להבראת מערכת בריאות הנפש

ירדן מנדלסון לניצן הורוביץ: חמישה צעדים דחופים להבראת מערכת בריאות הנפש

שפיות זמנית | 14/7/2021 | הרשמו כמנויים | שלחו טקסט לבלוג

ירדן מנדלסון לניצן הורוביץ: חמישה צעדים דחופים לה 1ירדן מנדלסון לניצן הורוביץ: חמישה צעדים דחופים לה 2

ב-12.7.21 פרסמה ד''ר ירדן מנדלסון, ראש תחום המגזר הציבורי בהסתדרות הפסיכולוגים ולשעבר יו"ר חטיבת הפסיכולוגים בהסתדרות הכללית, מכתב פתוח לשר הבריאות ניצן הורוביץ, בעקבות הצהרתו כי יפעל לשיקום מערך בריאות הנפש בישראל. מנדלסון, בכתבה שפורסמה בדה-מרקר, מנתה חמש משימות העומדות לפני שר הבריאות החדש, ושלדעתה השלמתן היא הדרך שלו להצלחה:

  1. מניעה שווה חיסכון של מיליארד שקלים בשנה – השקעה בטיפול פסיכולוגי חוסכת הוצאות רבות למערכת הבריאות ולמדינה הוא עצום. השקעה שנתית של מיליארד שקלים בלבד בפסיכולוגיה הציבורית תחסוך למערכת הבריאות ולמשק הישראלי עשרות מליארדי שקלים בשנה. 
  2. די עם הכדורים  – בכל מדינות העולם, העבודה במערך בריאות נפש יעיל מתבססת על שילוב כוחות הנובעים מראייה רפואית (פסיכיאטרים), ראייה חברתית־משפחתית־מערכתית (עובדים סוציאליים) וראייה תוך־נפשית (פסיכולוגים). בישראל שיווי המשקל במודל ההפעלה של המערך נוטה חזק מאוד לצד הרפואי. המערך לא יכול להתבסס על אבחנות, הספקים, תרופות ומיטות בלבד. יש לשוב ולתת משקל להתערבויות פסיכולוגיות המסייעות בפתרון שורש הבעיות ולא רק בטיפול בסימפטומים, כפי שלעתים קורה בטיפול פסיכיאטרי בלעדי.
  3. רגולציה ואמות מידה – אחרי שנים שבהן הזניח משרד הבריאות את תפקידו כרגולטור ונתן למערך בריאות הנפש ולקופות החולים להתנהל ללא אמות מידה מסודרות, יש לחזור ולפקח על השירות. יש לדרוש מכל הספקים זמני ההמתנה של שבועות בודדים ולא חודשים ושנים לטיפול פסיכולוגי, פסיכיאטרי וסוציאלי; פסיכותרפיסטים ועובדים סוציאליים לא יכולים להחליף בתפקידם את הפסיכולוגים. רק אנשי מקצוע מורשים יורשו לטפל במערך בריאות הנפש, במקום הזליגה הקיימת והנטייה להכניס אליו פרופסיות אשר רמת המקצועיות שלהן אינה מפוקחת, אינה מורשה ובוודאי פחותה; יש להגדיר יעדים, כמספר ושיעור אנשי מקצוע ביחס לאוכלוסייה.
  4. תגמול הולם  – פסיכולוגים בשירות הציבורי מרוויחים היום בממוצע פחות מ-40 בשעה. במציאות שבה הבייביסיטר מרוויחה יותר מהפסיכולוגית, אין פלא שהפסיכולוגיות מצביעות ברגליים ומעדיפות להישאר בבית עם ילדיהן , או לתת שירות פרטי המאפשר להi להתמודד עם יוקר המחייה המקשה על כולנו. צריך לשים סוף לבריחת אנשי המקצוע למגזר הפרטי – יש להכריז על הפסיכולוגיה כמקצוע בסיכון, לתעדף גיוס פסיכולוגיות לשירות הציבורי, למסד מענקי עידוד לעבודה בפריפריה, לתמרץ הכשרת פסיכולוגיות ממגזרי מיעוט על מנת לתת מענה לכלל האוכלוסיות ולהעלות מיידית את שכרם של הפסיכולוגים.
  5. שיתוף פעולה עם נציגי השטח – והנה שינוי שאפילו לא עולה שקל. שנים ששר בריאות אחר שרבריאות מובילים רפורמות, מנחיתים שינויים, מוציאים חוזרים ועושים זאת ללא מעורבות השטח המקצועי. משרד הבריאות בתחום בריאות הנפש מתנהל כמשרד של רופאים (פסיכיאטרים) בלבד, וככזה הוא "מדבר" צד אחד בסיפור מורכב ביותר. שר הבריאות החדש יכול לעשות את הדבר החכם, האחראי, ולצערי גם המהפכני: לשבת עם ארגוני השטח, של כלל הפרופסיות במערך בריאות הנפש, שעובדים בשירות הציבורי כבר עשרות שנים. לשבת עם מקבלי השירות ומשפחותיהן. סמוך עלינו שנדע לכוון אותך מה נכון למערכת, מתוך הכרות ארוכת שנים ואינטימית מאוד איתה – שבה עשינו את שנות ההתמחות הארוכות שלנו. הקשב לנו ושמע את זעקת השטח לשינוי ותיקון. נעזור ונסייע בכל מהלך שכזה!

תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: ממסד וחוק, פוליטי, פסיכולוגיה ציבורית
עידו וינשטיין
עידו וינשטיין
פסיכולוג
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), רמת גן והסביבה
רקפת כץ-טיסונה
רקפת כץ-טיסונה
פסיכולוגית
שפלה
ד"ר ריבי אפרת
ד"ר ריבי אפרת
עובדת סוציאלית
חיפה והכרמל
עמר גורן
עמר גורן
פסיכולוג
כפר סבא והסביבה, רמת גן והסביבה, נתניה והסביבה
עדי פדר
עדי פדר
מוסמכת (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
אביב נוימן
אביב נוימן
עובד סוציאלי
תל אביב והסביבה, באר שבע והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)

עוד בבלוג של שפיות זמנית

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.