לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
על דיון ההמשך אתמול בוועדת החינוך בכנסת על הרפורמה בחינוך המיוחד

על דיון ההמשך אתמול בוועדת החינוך בכנסת על הרפורמה בחינוך המיוחד

יו"ר חטיבת הפסיכולוגים בהסתדרות | 2/7/2020 | הרשמו כמנויים

זוכרים את הדיון שהיה בשבוע שעבר בוועדת החינוך של הכנסת על הרפורמה בחינוך המיוחד?

אז אתמול התקיים דיון נוסף (ושאפו ענק לוועדת החינוך על קביעת דיון המשך באופן מהיר כל כך!). הרבה עבודה עשינו מאחורי הקלעים: פעילותינו הנאמנות כתבו ניירות עמדה (ד"ר נעם יצחקי בעזרת "צוות ארגוני השטח החינוכיים" המסור), הכינו מצגת סופר קצרה (בניגוד לכל אינסטינקט פסיכולוגי) ובמיוחד יצרו קשר עם חברי הוועדה, דיברו, הסבירו, תדרכו, הציעו וענו (ובמיוחד תודה לראש צוות כנסת החדשה שלנו - אסנת בר און, ולמלכת ועדת חינוך שחגגה יומולדת עם ועדה חגיגית שכזו, קרני גיגי).

בדיון עצמו נתן לנו יו"ר הוועדה (שמנהל את הדיון באופן מעורר השראה! מכבד, אבל גם לא מתפשר, לא מקבל אמירות מתלהמות אבל כשהיה צריך - גם לא חסך את שבטו ממשרד החינוך), ח"כ רם שפע, להציג את עמדתנו בנושא:

אני פתחתי בקצרה (קישור לשידור הדיון בוועדת החינוך, דקה 27) והתייחסתי לשיח מול משרד החינוך, שמתאפיין בגרירת רגליים ולמעשה תקוע. המשרד מסרב לשמוע מהשטח הצעות אופרטיביות ליישום טוב יותר של התיקון בחוק החינוך המיוחד. ביקשתי ממשרד החינוך לחדול מהסחבת, לשבת עם אנשי המקצוע, ולהתחיל ליישם פתרונות של ממש בטרם קביעת חוזרי מנכ"ל שינציחו את ההתנהלות הנוכחית.

את הדברים החשובים באמת אמרה ד"ר נעם יצחקי, שמרכזת את הנושא בפורום הארגונים למען הפסיכולוגיה הציבורית. בבהירות ובקצרה (שוב, משהו שקריטי בכנסת וקשה לפסיכולוגים על דיון ההמשך אתמול בוועדת החינוך בכנסת על הרפורמ 1 ) התייחסה גם לליקויים וגם לפתרונות שאנחנו מציעים לתיקון היישום (קישורים למצגת, ונייר עמדה). בהצגת הליקויים התייחסה נעם להעדר המוכנות של המערכת הרגילה למהלך כזה, לפגיעה בשעות הסיוע לילדים בניגוד להבטחה שה"תקציב הולך אחרי הילד", ולהשקעה האדירה במנגנון פיקוח בירוקרטי במקום השקעה בילדים. בהמשך, ביקשנו לקיים מהלך מסודר ושקוף של הפקת לקחים בשיתוף עם כל ארגוני השטח שהתריעו על הליקויים עוד בתהליך החקיקה. במסגרת הפקת הלקחים יש לבנות תכנית משמעותית וארוכת טווח לחיזוק והכנת המערכת הרגילה (בדומה למה שנעשה בבתי הספר המכילים), ולחזור להבחנה המקורית של ועדת דורנר בין לקויות שכיחות לנדירות. יש לתת ללקויות הנדירות שיקול דעת מעמיק ולהתאים את המענים לצרכי הילד, ולגבי הלקויות השכיחות צריך לתת לבתי הספר משאבים מוגברים כדי שיוכלו לתת מענה אמיתי לתלמידים וליווי משמעותי לצוותי החינוך. לסיום, הזכירה נעם גם את הבעיות שיש כיום ביישום החוק בחינוך הקדם-יסודי, שמפספסות לחלוטין את פוטניאל המניעה שבגיל הרך, והעלתה את הצורך בחשיבה יסודית על גילאים אלו.


- פרסומת -

החלק המרגש באמת הגיע אח"כ: כשח"כ עופר כסיף הקריא מתוך נייר העמדה שלנו: "טכניקת הרגולציה הנוכחית אינה מתחשבת בערכים המקצועיים ובתובנות של אנשי המקצוע המרכיבים את הוועדה, ועל כן חוטאת למטרתן של הוועדות.... מופעל לחץ על חברי הוועדה המקצועיים לשנות ציוני ראמ"ה ואפיוני חריגות ממניעים שאינם שמים את טובת הילד במרכז." הוא אמר כי הדברים חמורים ודורשים בדיקה מעמיקה.
וכשח"כ אורלי פרומן עמדה על המשמר ולא ויתרה למשרד באף נקודה. שוב ושוב דייקה אמירות, הצביעה על האמת העירומה, על החורים בהיערכות המשרד ועל כך שטובת הילד נפגעת שוב ושוב!
ובכלל - אחדות הדעים בקרב כלל הארגונים - הורים, מורים, חינוך מיוחד, מנהלי מחלקות חינוך, כולם מהנהנים ומחזקים! כולנו לעבר אותה מטרה! באמת שילוב. ובאמת הכלה.

בסיום הדיון נציגת משרד החינוך (רחלי אברמזון, מנהלת האגף לחינוך מיוחד) התחייבה שחוזר המנכ״ל ייכתב בשיתוף עם ארגוני השטח, כולל ארגוני הפסיכולוגים. בנוסף, היא התייחסה במפורש להצעה שלנו ואמרה שבשנה הקרובה יינתן למנהלי בתי הספר סל מורחב לטיפול בתלמידים עם קשיים במערכת הרגילה. נמשיך ונעקוב על מנת לוודא שהמשך העבודה על יישום החוק ילבש צורה אחרת!

 

בצד הדברים נספר גם כי במהלך היום פורסמה תגובת משרד החינוך לבג"צ שהגישו ארגוני ההורים נגד הרפורמה. המשרד הודה כי ישנה בעיה בשיטה הנוכחית, שגרמה לפגיעה בילדים ואמר כי צריך לשנות את השיטה. נקבע דיון המשך בבג"צ לשבוע הבא.


תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: איגודים מקצועיים, פסיכולוגיה חינוכית
איתן מאירי
איתן מאירי
פסיכולוג
מורשה לעסוק בהיפנוזה
תל אביב והסביבה, שרון ושומרון, רמת גן והסביבה
ארנון נחמיאס
ארנון נחמיאס
עובד סוציאלי
מטפל זוגי ומשפחתי
רחובות והסביבה, מודיעין והסביבה
מוריאל אלעזר
מוריאל אלעזר
פסיכולוגית
פתח תקוה והסביבה
רינה ברקוביץ'
רינה ברקוביץ'
פסיכולוגית
חיפה והכרמל, אונליין (טיפול מרחוק)
רונה הרמן איוניר
רונה הרמן איוניר
פסיכולוגית
פתח תקוה והסביבה
אליוט גרהם
אליוט גרהם
פסיכולוג
ירושלים וסביבותיה, אונליין (טיפול מרחוק)

עוד בבלוג של יו"ר חטיבת הפסיכולוגים בהסתדרות

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.